La segona Microscopies deixa «Somnis arrelats», d'Àngels Freixanet, a la Torre Lluvià

L'edició d'enguany es completa amb sis propostes de "land art" efímeres i una performance que també es podran seguir dissabte i diumenge

Àngels Freixanet parla durant la inauguració de «Somnis arrelats»
Àngels Freixanet parla durant la inauguració de «Somnis arrelats» | Pere Fontanals
27 d'agost del 2021
Actualitzat a les 20:33h
"Espero que aquesta no sigui l'última obra que faig", deia somrient l'artista del metall i dels grans formats Àngels Freixanet, durant la inauguració dels seus Somnis arrelats, que queda instal·lada de forma permanent a l'entorn de la Torre Lluvià de l'Anella Verda de Manresa en el marc de la segona edició del Microscopies. L'acompanyaven Roser Oduber, representant el Centre d'Art Contemporani El Forn de la Calç (CACiS), la regidora de Cultura, Anna Crespo, i l'alcalde Manresa, Marc Aloy.

Somnis arrelats és una obra de sis metres d'alçada feta amb ferro reciclat i tractat, inspirada en el modernisme i el paisatge de la Torre Lluvià, un indret estimat i viscut per l'autora. Amb el pas de les edicions, les obres permanents permetran construir un itinerari per descobrir els entorns singulars de l'Anella Verda a través de l'art, sumant atractius al valor natural dels paratges que la conformen.

La segona Microscopies inclou sis obres de land art efímeres, una performance a Cal Cuques, i una altra performance en forma de caminada. Són Una agulla en un paller, d'Aleix Antillach i Mireia Zantop; La Porta, de Montse Nadal; El fruir de la terra, de Xavier Sis; Fluxos, d'Esteve Dalmau; Memòria II, de Marc Sellarès, i Spiral Society, de Nil Nebot i Carlota Carvajal, que protagonitzaran la performanceNatura i Moviment divendres, dissabte i diumenge a les set de la tarda als terrenys de Cal Cuques.

A més a més, el col·lectiu Deriva Mussol proposa Les hores blaves, una performance amb caminada que es farà dissabte a partir de les vuit del vespre, amb una durada aproximada de quatre hores. Després que els visitants de Microscopies hagin pogut gaudir de les peces a plena llum, Deriva Mussol convida a tornar a l'entorn per caminar-lo, deixant que n'esdevingui un nou relat.

Segona edició de Microscopies
Microscopies va néixer l'any passat de la mà de l'Ajuntament de Manresa i el Centre d'Art Contemporani El Forn de la Calç (CACiS). Es tracta d'una iniciativa que uneix cultura, art i natura a través d'itineraris artístics que esdevenen en indrets de l'Anella Verda i que tenen la peculiaritat d'estar compostos per obres efímeres. Els artistes participants creen durant una setmana obres in situ amb materials naturals, que seran visitables durant l'obertura de la mostra per Festa Major i fins que la mateixa natura, amb el pas del temps, les acabi esborrant.
 

Visitants busquen «Una agulla en un paller», d'Aleix Antillach i Mireia Zantop. Foto: Pere Fontanals


A banda de les obres efímeres, s'instal·la també una escultura de manera permanent. L'any passat es va inaugurar l'obra Vèrtex, de l'artista Tom Carr, al Parc del Secà, on es va desenvolupar la mostra. Aquest divendres s'ha estrenat l'escultura Somnis Arrelats, d'Àngels Freixanet. Amb el pas de les edicions, les obres permanents permetran construir un itinerari per descobrir els entorns singulars de l'Anella Verda a través de l'art, sumant atractius al valor natural dels paratges que la conformen.

Una nova mirada a l'Anella Verda
La mostra de land art Microscopies ofereix la possi­bilitat d'obrir una nova mirada cap als espais naturals de l'Anella Verda, un conjunt d'espais lliures al voltant de la ciutat que cal conèixer, protegir, connectar i potenciar pels seus valors socials, ambientals, paisatgístics i productius agraris.
 

«Memòria II», de Marc Sellarès, vist des de la Torre Lluvià. Foto: Pere Fontanals


L'Anella Verda no és un espai homogeni. Les característiques morfològiques i naturals de certes zones, les casuístiques històriques de la mà de l'home, i la repercussió de l'ús social dels espais naturals permeten identificar zones singulars amb personalitat pròpia i característiques diferents entre elles. El potencial d'aquesta mostra Microscopies rau tam­bé en la possibilitat de recórrer els espais naturals que conformen l'Anella Verda. A través de caminar en podem conèixer els llocs representatius, tot gaudint dels seus valors patrimonials, naturals i culturals.

En aquesta segona edició s'ha triat la Torre Lluvià per desenvolupar la proposta, un punt emblemàtic de l'Anella Verda, en un entorn rural d'alt valor paisatgístic, camí de Rajadell i amb vistes magnífiques sobre una bona part del pla de Bages i les muntanyes de Montserrat, amb singulars elements arquitectònics i construccions modernistes propietat de l'antiga burgesia industrial, entre les quals s'hi compta la recuperada Torre Lluvià, una joia del patrimoni cultural de Manresa, obra de l'arquitecte manresà Ignasi Oms i Pons.
 

Els artistes de la segona Microscopies, excepte Nil Nebot i Carlota Carvajal, que preparaven la performance. Foto: Pere Fontanals


Microscopies és una iniciativa de l'Ajuntament de Manresa i el Centre d'Art Contemporani El Forn de la Calç (CACIS). Compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i amb la col·laboració de Meandre i de l'Anella Verda de Manresa.