L'Espurnes Barroques girarà a l'entorn de les «Sonates del Rosari» amb una vintena de propostes

Sota el lema "goig / dolor / glòria" el festival s'estén durant quatre caps de setmana de primavera amb catotze concerts, vuit dels quals de producció pròpia

Roda de premsa de l'Espurnes Barroques de 2024 a Barcelona
Roda de premsa de l'Espurnes Barroques de 2024 a Barcelona | FEB
Nació
12 de març del 2024
Actualitzat a les 12:55h
En la seva setena edició, el festival Espurnes Barroques articularà una vintena de propostes de la seva programació en un fil narratiu que es descabdella a partir de les Sonates del Rosari de Heinrich Biber, una pedra de toc del repertori violinístic, a l'abast de pocs intèrprets tant per la seva dificultat tècnica (cada sonata té una scordatura diferent) com per la complexitat simbòlica sobre la què es basteixen. El 8 i 9 de juny, en l'últim cap de setmana del festival, Lina Tur Bonet n'abordarà la integral a davant dels retaules del Roser de les esglésies de Santa Maria de Ponts i Santa Maria de La Molsosa, a les comarques de la Noguera i el Solsonès, amb tastos vinculats a la gastronomia txeca.

Els tres caps de setmana previs s'articulen a partir dels conceptes de goig el primer, dolor el segon i glòria el tercer. D'acord amb cada un d'aquests conceptes, cada cap de setmana tindrà un jove violinista com a protagonista: Ignacio Ramal, Marta Ramírez García-Mina i Joel Bardolet desgranaran cada un dels cicles de la integral de les sonates, estructurats a partir dels conceptes de goig, dolor i glòria, que el festival pren com a lema. Aquests tres joves violinistes de Madrid, Navarra i Catalunya protagonitzaran tres propostes de fusió conceptualment impulsades pel festival. Ho faran, igual que Lina Tur, a davant de retaules del Roser, en aquest cas a les esglésies de Salelles (Sant Salvador de Guardiola, al Bages), Correà (L'Espunyola i Montmajor, al Berguedà) i a Matamargó (Pinós, al Solsonès). La proposta del festival ha estat vincular el tractament instrumental i contrapuntístic que fa Biber des del nord d'Europa, amb manifestacions complementàries del sud, de caire popular, homofònic i vocal. Així, el cicle de goig s'interpola amb cantu a tenore sard amb el Cuncordu Codronzanesu vingut de Sardenya; el de dolor, amb flamenc amb un trio liderat per Chicuelo; i el de glòria amb Tornaveus i NOC encapçalats per Jaume Ayats. Aquests concerts dedicats al Rosari a davant de retaules del Roser permetran recórrer cinc joies del patrimoni barroc català, en una narrativa que farà brillar aquests retaules amb llum pròpia amb una música que no els pot ser més escaient.

Això ha portat el festival a dedicar cinc dels setze capítols de l'Espurna -el pòdcast del festival- a parlar d'aquestes propostes al voltant del binomi Roser/Rosari. La introducció dels diversos capítols s'han gravat, per reblar el clau, a davant dels retaules del Roser conservats al Museu de Solsona i al Museu del Barroc de Catalunya, a Manresa. I el cartell del festival, protagonitzat per la jove soprano Alexandra Nowakowski (que actuarà al costat de l'Orquestra del Miracle), al·ludeix a aquesta dimensió de Rosari des d'una òptica fresca i suggeridora, amb una clara picada d'ullet a l'icònic cartell d'American Beauty, entenent que un rosari és, literalment, un camp de roses.

Entre l'11 de maig i el 9 de juny el festival programarà catorze concerts, tres passejades, dues xerrades, dos dinars musicals (un d'ells amb tast de vins i l'altre amb taller de ball barroc), un taller, una performance i una instal·lació poètica sonora i visual. També s'ha fet un encàrrec plàstic a l'artista Joan Villaplana per acompanyar la segona producció de l'Orquestra del Miracle, impulsada per la Fundació Espurnes Barroques, que enguany actuarà per primer cop fora del festival, presentant-se en un espai tan significat com el Palau de la Música Catalana el proper mes de juliol.

Entre els concerts i les activitats socioeducatives, el festival recorrerà vint-i-tres municipis de la Catalunya Central dels quals rep suport econòmic i logístic. Aquests municipis pertanyen a sis comarques, ja que al Solsonès, Bages, Anoia i Segarra de cada edició, enguany s'hi incorporen la Noguera i el Berguedà. Les accions es duran a terme en diverses esglésies dels bisbats de Solsona, Vic i Urgell. El festival continua fent una aposta decidida pel talent local i jove, però continua atent a la dimensió internacional, propiciant la presència d'un conjunt de referència com és Concerto Italiano, i el contacte entre intèrprets catalans amb grups consolidats d'Àustria i Sardenya.

A banda d'aquestes activitats públiques, el festival ha programat una cinquantena d'accions socials i educatives que es desplegaran des del mes de març fins a mitjan de juny.
 

El primer cap de setmana: el goig

El primer cap de setmana (11 i 12 de maig) s'enceta a Solsona, coincidint amb la Fira de Sant Isidre, una fira ramadera amb la qual el festival teixeix vincles tot remarcant intencionalment la ruralitat del territori on s'esdevé. Es desplegaran propostes al voltant del cicle nadalenc (propis dels misteris de goig del rosari) i de la noció d'infantesa i joventut.

En el marc de la Fira, el dissabte 11 de maig al matí, es podrà gaudir de la instal·lació i performance poètica Misteri de llum, encarregada als poetes Felipe Cussen i Víctor Sunyol, que físicament es podrà visitar fins el 24 de maig a la seu del Consell Comarcal del Solsonès. Abans de fer-la, es podrà conversar amb ells en un cafè d'obertura, on parlaran de com han elaborat la proposta i com han comptat amb la col·laboració d'un centenar d'infants de les escoles de primària de Solsona per dur-la a terme. La instal·lació sonora i visual compta amb la participació de l'artista Jordi Enrich, a través d'Iglú de Vent, i de la dissenyadora Sofía Garrido.

El concert inaugural serà a l'església de Santa Maria de la Pobla de Claramunt (Anoia), on es conserva un singular retaule barroc i una extraordinària Mare de Déu de la llet del segle XIII. El concert anirà a càrrec del grup Cantoría, amb una producció incentivada conjuntament amb el festival d'Ambronay. La seva proposta versarà al voltant de cants del cicle de Nadal, en ensalades i vilancets del segles XVI a XVIII, amb una considerable presència de recuperació patrimonial i gastronomia llaminera.

L'endemà al matí, al Santuari de Coaner a Sant Mateu de Bages, que enguany celebra el mil·lenari, el grup Anacronía -que haurà fet una residència de creació a Espurnes i amb qui s'ha signat un conveni de col·laboració de dos anys- ens portarà música de caire juvenil, amb obres de joventut de WA Mozart, CPE Bach, JS Bach i FJ Haydn.

En acabat el concert, al celler Fargas-Fargas, hi haurà un dinar i tast entre vinyes, on es podran degustar cinc vins sota el guiatge de Quim Fargas, propietari i enòleg de la finca. L'àpat anirà acompanyat de música, amb obres de Barbara Strozzi servides pel grup Le nuove musiche, que actua en col·laboració amb l'ESMUC.

A la tarda, Ignacio Ramal (violí) i Juan de la Rubia (orgue) dialogaran amb el Cuncordu Codronzanesu al voltant del cicle de goig de les Sonates del Rosari de Biber, en un esforç conjunt amb el Museu de la Música de Barcelona per portar els intèrprets de Sardenya. Serà a davant del retaule del Roser de Salelles, a Sant Salvador de Guardiola, amb una proposta gastronòmica que -igual que la música- portarà el públic del nord al sud d'Europa.
 

El segon cap de setmana: el dolor

Els misteris de dolor del rosari repassen diversos moments de la passió de Jesús de Natzaret. Per això, en aquest segon cap de setmana del festival (18 i 19 de maig), s'han programat tres concerts relacionats temàticament amb aquest fet, a banda del concert dedicat pròpiament a la fusió entre el cicle del dolor de les Sonates del Rosari amb la música flamenca.

El primer concert serà el de la Jove Capella Reial de Catalunya, dirigida per Lluís Vilamajó. A La Cova de Sant Ignasi de Manresa, cinc veus masculines i un orgue positiu interpretaran la sublim Missa pro defunctis de Cristóbal de Morales. A la sortida, hi haurà un tast de pa i vi fets a la manera antiga, en un símil eucarístic que serviran el Forn Coma i el Celler Abadal.

A la tarda, a Manresa mateix i coincidint amb el Dia Internacional dels Museus, s'ha programat un diàleg entre Maria Garganté i Raül Garrigasait al voltant del barroc. La conversa entre els dos patrons de la Fundació Espurnes Barroques que han publicat llibres sobre el barroc, serà moderada per Francesc Vilà, director del flamant Museu del Barroc de Catalunya, acabat d'inaugurar.

Al vespre, a l'església del Roser del Poble Vell de Súria, la mezzosoprano Cristina Segura acompanyada dels sis músics de l'Ensemble Exclamatio dirigits per Oleguer Aymamí, abordaran diverses pàgines cèlebres que Händel i Vivaldi van dedicar a la noció de traïció. Rememorant la traïció de Judes, la gastronomia comptarà amb monedes de xocolata i amb un vi que té nom de petó.

Diumenge 19 de maig el festival es trasllada al Berguedà per primer cop en la seva trajectòria. Al matí, a l'església de Sant Martí de Correà (on s'ha conservat un extraordinari conjunt retaulístic) la guitarra flamenca de Chicuelo, la veu de Joaquín el Duende i la percussió de Jacobo Sánchez es trobaran amb el violí i la viola de gamba de Marta Ramírez García-Mina i Marina Cabello, que ens serviran el cicle de dolor de les Sonates del Rosari de Biber.

A la tarda, en una primera col·laboració amb el centre d'art Konvent Zero, a Berga, el festival es traslladarà a les seves sorprenents instal·lacions per unir una proposta vinguda d'Àustria amb una altra gestada a Catalunya. El grup Il dolce conforto, liderat per la psalterista Franziska Fleischanderl, una referència mundial d'aquest instrument, es trobarà amb el conjunt femení Auditexaudi dirigit per Montserrat Oliveras que treballa sobre repertori gregorià. Entre les dues formacions, i en un espai profundament evocador del Konvent, recrearan la música que sonava als convents femenins napolitans del segle XVIII durant la Setmana Santa. Contràriament al que es podria pensar, la música no sols és d'una quietud que convida a la introspecció, sinó d'una vivacitat no gens allunyada dels gustos operístics de l'època. La gastronomia anirà a càrrec del Restaurant Corpus, de Berga, i es podrà tastar un dels vins de mínima intervenció que es presentaran a la fira Que Rebenti La Baells.
 

El tercer cap de setmana: la glòria

Després d'un cap de setmana de descans enmig, el tercer cap de setmana (que comprèn els dies 1 i 2 de juny) s'enceta a Pinós. A l'entorn de l'Hostal que enguany celebra 500 anys d'història servint àpats, Jaume Ayats conduirà un taller de polifonies tradicionals. En acabar-lo, espera un suculent dinar barroc a l'Hostal, amenitzat amb un parell de tonades de Tornaveus i amb la música de Xuriach, que en acabar realitzaran un petit ball, convidant a dansar a tothom qui s'hi acosti.

La tarda del dissabte 1 de juny se servirà un dels plats forts del festival d'enguany: el segon concert de l'Orquestra del Miracle, dirigida per Juan de la Rubia i impulsada per la Fundació Espurnes Barroques. Després de la seva presentació pública l'any passat -amb una església plena amb més de 400 persones-, en aquest segon concert es comptarà amb la veu de la jove soprano americano-polonesa Alexandra Nowakowski. Plegats interpretaran el Glòria de Händel, una obra relativament poc coneguda del compositor, d'una bellesa aclaparadora. Al costat de dues àries cèlebres del compositor, hi sonarà també un motet de recuperació patrimonial escrit per Francesc Valls, així com la festival Música aquàtica de Telemann. A la sortida, el tast comptarà amb la neula de l'orquestra i amb sidra de Biolord.

Prèviament al concert, els amics d'Espurnes Barroques -en una activitat pensada en exclusiva per a ells- hauran pogut conèixer de prop l'obra plàstica que l'artista Joan Villaplana haurà creat per acompanyar visualment el concert de l'orquestra, en una proposta d'intervenció sobre l'espai del santuari que no deixarà ningú indiferent.

El diumenge 2 de juny al matí, el festival trasllada la seva activitat a la Segarra; al municipi d'Estaràs, a l'església de Santa Magdalena de Vergós Guerrejat, la mezzosoprano Juliette Mey -que debuta a Catalunya després de ser finalista a la prestigiosa Queen Elisabeth Competition- oferirà les Salve Regina d'Alessandro i Domenico Scarlatti, pare i fill, amb una proposta gastronòmica que ens farà transitar de Nàpols a Madrid, on Domenico estigué al servei de la cort.

A la tarda, el violí de Joel Bardolet, acompanyat per la tiorba de Jeremy Nastasi, se les heurà amb el cicle de goig de les Sonates del Rosari, hibridades amb la polifonia popular catalana (el cantar a veus propi de les tradicions mediterrànies) que oferiran Tornaveus i NOC sota la direcció de Jaume Ayats. Això serà a davant del retaule del Roser de l'església de Sant Pere de Matamargó de Pinós, anomenada la Catedral dels pagesos, que constitueix un dels rars edificis on s'ha preservat immaculada tota la decoració barroca, amb cinc retaules que permeten comprendre l'evolució de l'estil.
 

El quart cap de setmana: el cicle complet

A l'últim cap de setmana (8 i 9 de juny), es podrà escoltar el cicle complet de les Sonates del Rosari. Els matins de dissabte i de diumenge, a les mans de Lina Tur Bonet, acompanyada per quatre instrumentistes de Musica Alchemica, la integral de Biber posarà música a les escenes del Rosari completes que es preserven als retaules de Santa Maria de Ponts (a la Noguera) i a Santa Maria de la Molsosa (al sud del Solsonès, ben a tocar de l'Anoia i La Segarra). Igual que tres són els cicles de misteris dels rosari, tres seran les cerveses que es podran degustar a cada un dels dos concerts, fetes per La Vella Caravana i per La Pirata Brewing. Aniran acompanyades de delícies txeques farcides amb melmelades dels colors del goig, el dolor i la glòria del premiat obrador Verit Fruits.

El dissabte 8 de juny a la tarda, al Paranimf de la Universitat de Cervera es tindrà l'ocasió d'escoltar Rinaldo Alessandrini i el seu Concerto Italiano en una versió magistral del Llibre IV de Madrigals de Monteverdi, posada en paral·lel a les creacions de xocolata d'Eixarcolant i Casa Dalmases. El mestre italià farà parada a Espurnes -fent-hi també activitat social i educativa per a diversos col·lectius de la Segarra i l'Urgell- abans que al cap de dos dies actuï amb el mateix programa al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.

El festival posarà el seu punt final a l'indret geogràficament més elevat de tots els llocs on haurà actuat, en una acció marcadament alineada amb la narrativa ascensional del relat d'enguany. Serà a Sant Miquel de Castelltallat on la mundialment reconeguda soprano Núria Rial es posarà al capdavant d'àries de JS Bach i del seu cercle proper (Erlebach, Graupner, etc.). Serà al costat de Vespres d'Arnadí -una formació habitual a Espurnes- que, sota la direcció de Dani Espasa, afrontarà aquest nou repertori incentivat pel festival, del qual es preveu la gravació d'un disc. A la sortida, la dolçor de les creacions de la pastisseria Flor de Neu de Sant Joan de Vilatorrada (municipi on Núria Rial va fer els seus primers passos amb la música) es maridaran amb els vins de Celler Collbaix - El Molí, en una proposta cromàticament alineada amb el recorregut del festival.
 

Noves disciplines, nous ajuts

Després de l'aposta decidida per la dansa que va fer-se en la sisena edició, aquesta disciplina no desapareix del festival, i la trobarem en dues propostes de naturalesa molt diferent. El que sí que apareixerà per primer cop al festival serà la poesia, amb l'obra encarregada al poeta, músic i professor xilè Felipe Cussen en diàleg amb el poeta i professor vigatà Víctor Sunyol. El festival continua apostant també per l'encàrrec plàstic a un artista com a acompanyament singular i significatiu al concert de l'Orquestra del Miracle, amb la intenció de contribuir a la visibilització de tots els llenguatges artístics per tal d'oferir al públic una experiència com més holística, millor, que impliqui el global dels sentits.

Com sempre, és per això que totes les activitats comptaran amb tastos gastronòmics inclosos en el preu de l'entrada, que fan èmfasi en el valor del producte de proximitat. És per això que la Fundació Espurnes Barroques continua apostant per la creació de productes propis del festival.

Enguany es podrà tastar i adquirir la cervesa La Barroka (feta amb La Pirata Brewing de Súria), la Bassadòria, una infusió pròpia creada l'any passat (elaborada amb Cafès Gener de Cardona); l'olor pròpia del festival, l'Essència d'Espurnes (feta amb EssènciesCat), que portarà l'olor de bosc a dins de les esglésies; la galeta L'Espurna, pròpia del festival i elaborada amb Flequers de Cardona, i la neula de l'orquestra (feta amb El Rosal), que acompanyarà la formació en les seves actuacions fora del festival.

Juntament amb la col·laboració amb les DO Pla de Bages i Costers del Segre, i enguany també amb la DO Priorat i DO Catalunya, l'aposta per la visibilització dels productes de proximitat ha estat un factor clau per obtenir de l'ajut per a esdeveniments d'interès agroturístic que han impulsat conjuntament les conselleries de Cultura, Empresa (turisme) i Acció Climàtica (alimentació).

El foment de la creació jove i la tasca social i educativa duta a terme pel festival ha estat un dels elements primordials en l'obtenció de majors suports també en l'àmbit privat, com és el cas de la col·laboració especial que la Fundació Banc Sabadell ha iniciat enguany amb Espurnes Barroques.

L'edició 2024 del Festival ha programat, a més, més d'una cinquantena d'activitats socials i educatives en paral·lel als concerts, en una aposta ferma per apropar la cultura a diversos col·lectius sensibles. Per això es desplega un nodrit programa educatiu a diverses escoles, es fan accions socials en llars d'avis i es treballa en col·laboració amb diversos col·lectius que atenen persones amb diversitat funcional, com l'Associació Alba, l'Associació Amisol o la Fundació Ampans.
 

Més descomptes, abonaments i una aposta pel públic jove

L'any passat, les accions del Festival Espurnes Barroques van arribar a gairebé 5.000 persones –entre concerts i les accions socials i educatives– i, enguany, es preveu augmentar l'abast d'aquest impacte, especialment en els concerts i activitats programades. És per això que el festival ha ampliat la seva oferta d'abonaments fins a sis amb un preu molt especial en els casos que requereix una pernoctació al territori (per exemple: Rosers complets, el 8 i 9 de juny amb la Lina Tur per només 32 euros).

Els preus per als concerts s'han unificat a 20 euros, un petit augment respecte l'any passat que s'equilibra amb una major oferta de descomptes: d'edats, el club Tresc, mitjans col·laboradors, grups, etc. Espurnes Barroques fins ara oferia als menors de 16 les entrades al 50%, i ho seguirà fent, però, a banda, enguany s'ha adherit al programa Cultura Jove impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat per tal d'impulsar l'accés de públic jove als concerts a un preu reduït de 12 euros.

La reforma de la llei de mecenatge ha permès també incrementar la fidelització dels Amics d'Espurnes Barroques, que a partir d'enguany podran gaudir de més avantatges exclusius. Contribuir amb una aportació anual des d'enguany té majors recompenses com descomptes a museus i visites, activitats exclusives a la programació i, també, descomptes al preu d'entrades i abonaments. També enguany des del 12 de març podran comprar anticipadament les entrades.

Per ser amic només cal entrar a Dona'ns suport a la web de l'Espurnes Barroques i registrar-se indicant l'aportació anual desitjada.
 

Presentació pública de la programació

Arran de la creació del nou Museu del Barroc de Catalunya, a Manresa, s'ha signat un conveni de col·laboració amb aquest nou equipament, absolutament de referència al país pel nou concepte museístic que planteja. El primer fruit d'aquest treball conjunt es podrà veure el proper diumenge 17 de març a les 5 de la tarda. amb la novetat de fer una presentació pública de la programació. L'acte comptarà amb un tast musical amb Juan de la Rubia i Ignacio Ramal, i gastronòmic. Després que el president de la Fundació Espurnes Barroques, Jaume Badia, que s'estrena en el càrrec, i el director Josep Barcons expliquin les novetats d'enguany, el públic assistent podrà resoldre els seus dubtes al voltant de les propostes previstes per aquest maig i juny.