Manresa reivindica el llegat artístic de dones «pioneres» i desconegudes amb un centenar llarg d'obres

És una investigació d'un grup de recerca que s'ha centrat en el període de finals del XIX i inicis del XX

Publicat el 22 d’agost de 2024 a les 15:44
Actualitzat el 23 d’agost de 2024 a les 14:46

El Centre Cultural el Casino de Manresa mostrarà a partir del 29 d'agost l'exposició Pioneres on es reivindica el valor artístic d'una seixantena de dones nascudes a finals del XIX i principis del XX i vinculades a la ciutat. És el resultat d'una investigació laboriosa feta pel Grup de Recerca Humanista de Cal Gravat (GREHVAT.0.).

L'exposició inclou més de 120 peces procedents de col·leccions privades de diferents punts de l'Estat que van des de pintures, escultures, dibuixos, gravats o fotografies, entre d'altres. "Són dones de tres generacions, d'una gran varietat d'estils i temàtiques", afirma el comissari Ovidi Cobacho, que subratlla que són exponents de la "pintura moderna i l'art" i un "llegat" desconegut fins ara.

L'exposició, titulada Pioneres. Les arrels femenines en l'art manresà és el resultat de prop d'un any de recerca. Van partir de la consulta de publicacions locals de l'època i diferents arxius i s'ha completat amb entrevista a familiars de les artistes i agents culturals que els han ajudat. "Quan vam començar no arribava a la desena de noms el que teníem", subratlla el comissari, que remarca que ha estat una sorpresa localitzar 82 dones, de les quals han trobat obra d'una seixantena. D'aquestes, n'hi ha nou que encara estan vives. La més antiga és nascuda el 1887 i la més moderna, del 1937. I la recerca segueix ben viva. Fins fa pocs dies encara van poder localitzar-ne una de nova i confien ampliar la llista en els pròxims mesos.

La mostra està dividida en vuit blocs temàtics amb la idea de "fer dialogar" les diferents obres. Cobacho explica que la selecció no posa l'accent en la qualitat i excel·lència sinó que sobretot busca donar una àmplia "representativitat" de totes elles. La majoria són dones que no van arribar al circuit comercial però també hi ha noms que sí que ho van fer com Ana Farré. Segons el coordinador del grup hi ha molta diversitat en les seves trajectòries vitals. Així per exemple, han observat també casos de dones que, després de casar-se o ser mares, ja no van deixar obra però ja de més grans, es van "reenganxar".

L'inici de la pintura moderna

La recerca es remunta a finals del segle XIX i finalitza just abans de la Guerra Civil per fer aflorar el que es coneix com la pintura i l'art modern, aquell que trenca amb un art que es feia per encàrrec i que només estava a mans de famílies benestants que es podien permetre una formació. Cobacho destaca el paper que va tenir l'Escola d'Arts i Oficis -on es va arribar a impartir una classe de dibuix artístic només per a dones el 1909-. "És una pintura que es fa per gaudi i a l'aire lliure", subratlla. De la seva banda, una de les membres del grup de recerca Stefania Baiasu ha admès que ha sigut tot un "repte" i que estan molt satisfets amb el resultat.

En total s'exposen més de 120 peces de disciplines molt diverses -orfebreria, tapisseria, ceràmica, fotografia i pintura entre d'altres- i s'acompanya amb material que il·lustra la petjada que van deixar. S'ha hagut de fer una feina de localització i transport d'obres procedents de dos museus, un d'ells el de Manresa, i 47 col·leccions privades. Els visitants, a més, podran descarregar-se un QR a cadascuna de les obres on hi ha resumida la trajectòria de cadascuna d'elles. En paral·lel, també es faran visites guiades i un cicle de conferències.

La mostra es podrà visitar fins al 27 d'octubre.