El nou muntatge dels Carlins, una obra d'Ivan Padilla que «necessita un despullament emocional total dels actors»

El teatre manresà estrenarà, aquest cap de setmana, "Les indòmites", un drama inspirat en dos textos del dramaturg Henrik Ibsen que "dona veu als col·lectius que demanen veu"

«Les Indòmites», escrita i dirigida per Ivan Padilla, s'estrenarà als Carlins el 18 de maig
«Les Indòmites», escrita i dirigida per Ivan Padilla, s'estrenarà als Carlins el 18 de maig | AFT
17 de maig del 2024
Actualitzat a la 13:28h

"Em podria haver limitat a agafar un text d'Ibsen, adaptar-lo una mica i ja està, però no ho he fet perquè tenia ganes d'explicar alguna cosa més; que l'espectador veiés que darrere d'aquest muntatge hi ha un discurs, un objectiu". L'actor, director i dramaturg manresà Ivan Padilla parla amb passió. Aquest dissabte -18 de maig- s'estrena la seva darrera obra, Les Indòmites, a Els Carlins; una obra que beu de l'essència d'un dels seus autors de capçalera, el noruec Henrik Ibsen (1828-1906), "que va ser dels primers a donar veu, en el seu teatre, a les dones que a mitjan segle XIX van començar a reclamar els seus drets".

Casa de nines és un clar exemple d'aquest ‘pionerisme' argumental que va abanderar el dramaturg: "La Nora, mare de família que viu una vida superficial i d'aparences, acaba marxant de casa i deixant el marit i els fills. Explicar allò en aquella època era súper trencador!", com també ho va ser un altre dels seus títols més emblemàtics, Hedda Gabler, que és precisament una de les fonts d'inspiració de Padilla per bastir aquesta Les Indòmites que es podrà veure tant dissabte (20h.) com diumenge (18h.).

"La Hedda no suportava que la societat l'encasellés en un paper de dona modèlica de callar i obeir, i és per això que em va interessar recuperar-la en aquest muntatge perquè sempre està bé reflexionar d'on venim i tots els drets que hem anat conquerint". Però el manresà volia anar més enllà: "Se'm va acudir agafar una altra obra d'Ibsen que tingués una estructura argumental semblant a la de Hedda Gabler, i traslladar-la a l'actualitat". De manera que, continua, "explicaria dues històries en paral·lel, separades per cent anys de diferència, però amb uns protagonistes que tenen uns conflictes interns semblants i que han d'acabar prenent una decisió al respecte".

"Se'm va acudir agafar una altra obra d'Ibsen que tingués una estructura argumental semblant a la de Hedda Gabler, i traslladar-la a l'actualitat"

Ivan padilla

Aquesta altra obra a la qual es refereix Padilla és La dama del mar, "una de les meves preferides de l'autor, tot i que és molt poc coneguda". A diferència de amb Hedda Gabler, "en què he adaptat una mica el guió i prou", el que el director ha fet amb La dama del mar és "una adulteració total del text, dels personatges i de la història". Només s'ha quedat amb l'estructura del conflicte que plantejava el dramaturg noruec.

Tot plegat, amb un clar objectiu: "Si Ibsen hagués viscut al segle XXI, segur que en els seus textos també hagués donat veu a altres col·lectius que, tot i que sembla que han guanyat drets, la sensació és que els poden perdre en qualsevol moment". Padilla es refereix, concretament, al LGTBIQ+, que a través del personatge del Henrik (una picada d'ullet indiscutible al seu referent teatral), és el que reivindica en la seva particular versió de La dama del mar.

Dues ambientacions en un mateix escenari, i deu actors que hi donaran vida

Les dues històries que s'expliquen a Les indòmites transcorren en paral·lel. Això vol dir que les escenes entre un segle i l'altre, s'aniran alternant. "La meva intenció és que l'espectador faci la connexió entre totes dues i en com es resolen, i en tregui les seves pròpies conclusions", apunta el director del muntatge, bo i afegint que "per donar més joc" i vincular aquests dos mons, "hi haurà un personatge, que interpretaré jo, que apareixerà tant al passat com al present i que serà determinant per a l'evolució dels protagonistes".

La part de l'escenari que pertany al segle XIX
La part de l'escenari que pertany al segle XIX Foto: AFT

Tot plegat, en un escenari que serà sempre el mateix i que comptarà amb dues ambientacions diferenciades: la del segle XIX, que emularà el saló d'una casa benestant, i la del segle XXI, que representarà la terrassa d'un pis.

Pel que fa a l'elenc interpretatiu, Padilla s'ha rodejat d'amics i companys de passió, la majoria dels quals formaven part de Mala Fama, una companyia teatral que, "si bé sempre durem al cor perquè ens ha aportat moltíssim", ha quedat absorbida per la Companyia Els Carlins, que des que va establir-se com a tal (l'any 2021), ja ha portat a escena tres muntatges: Play Strindberg, Somnis de teatre (també dirigit per Padilla) i Brechtíada amb un toc de cabaret.

La part de l'escenari que pertany al segle XXI, i els actors que l'hi donen vida
La part de l'escenari que pertany al segle XXI, i l'actor i actrius que l'hi donen vida Foto: AFT

Les indòmites serà la quarta producció de l'entitat, i comptarà amb Txell Vall i Dani Ledesma com a principals protagonistes. La resta d'actors i actrius que conformen l'elenc són -a banda del mateix Padilla- Oriol Juanola, Maria Sàenz, Ignasi Rius, Fina Tàpias, Aina Voserrais, Maribel Montardit i Olga Bellorbí. "Es tracta d'una obra que demana molt; necessita un despullament emocional total dels actors i una entrega absoluta en aquest sentit", emfatitza el director de la capital del Bages.

Les entrades per veure Les indòmites aquest cap de setmana a Els Carlins ja són a la venda i es poden adquirir anticipadament a través d'aquest enllaç.