
L'exposició 'Clavé al cor' va ser inaugurada dissabte 6 de setembre a Cal Balaguer del Porxo, dins del programa d'actes de l'Onze de Setembre a Súria. La mostra, que es podrà visitar fins el proper 2 de novembre, també forma part de la celebració del 125è aniversari de la Societat Coral La Llanterna, que se celebra enguany.
'Clavé al cor' és una exposició itinerant sobre la vida, l'obra i el llegat de Josep Anselm Clavé (1824-1874), fundador del moviment coral claverià. La mostra ha estat produïda per la Federació de Cors de Clavé, amb el suport de la Diputació de Barcelona. En la seva presentació a Súria, l'exposició incorpora diferents objectes, fotografies i altres documents sobre la història de la Llanterna, incloent-hi els tres estendards que l'entitat ha tingut en els seus 125 anys de vida.
La presència de l'exposició 'Clavé al cor' a Súria ha estat una iniciativa de l'àrea de Cultura de l'Ajuntament i la Societat Coral La Llanterna. La mostra es podrà visitar a Cal Balaguer del Porxo de divendres a diumenges i festius, d'11.00 a 14.00 h, i els dissabtes feiners, també de 17.00 a 20.00 h.
La inauguració de la mostra va començar amb unes paraules de la regidora de Cultura, Ana Pérez, que va agrair la col·laboració de la Federació de Cors de Clavé en la presentació de la mostra a Súria. També va recordar que al llarg d'aquest any s'han portat a terme altres actes commemoratius del 125è aniversari de La Llanterna.
Per la seva banda, el president de la Societat Coral La Llanterna, Antoni Carreño, va destacar que la trajectòria de Clavé es resumeix en el seu lema 'Progrés, virtut i amor', que manté la seva vigència.
En el transcurs de l'acte, el president de la Federació de Cors de Clavé, Josep Cruells, va explicar que Clavé "és encara un gran desconegut". Cruells va destacar la "personalitat polifacètica" del fundador del moviment claverià com a músic, polític, empresari i promotor cultural al servei de Catalunya i de les classes populars.
Segons el president de la Federació, Clavé va ser un "gran progressista" d'ideologia federalista i republicana, gran defensor de la importància social de l'educació i peça clau en el redreçament cultural i polític de Catalunya durant el segle XIX. Josep Cruells va vincular l'ideari de Clavé amb la situació catalana actual i va fer una crida a participar en els actes d'aquest Onze de Setembre en favor del dret a decidir i de la consulta del 9 de novembre.
L'acte inaugural de 'Clavé al cor' es va desenvolupar amb la presència de cantaires de La Llanterna i dels representants del pubillatge surienc. A més dels plafons informatius sobre Josep Anselm Clavé i els objectes i documents històrics sobre La Llanterna, la mostra també ofereix un documental amb imatges històriques sobre l'evolució del moviment claverià.
Entre els documents exposats hi ha imatges poc conegudes, com fotografies històriques del grup fundador de La Llanterna i de la inauguració del monument a Josep Antoni Clavé, a la plaça que porta el nom del fundador del moviment claverià.