La setmana que ve torna la Fira Mediterrània de Manresa. Un any més, la capital del Bages es convertirà en punt de trobada de cultura popular i músiques del món. Pel que fa la música, la Fira ha preparat per la seva dinovena edició una potent programació musical, tant de casa nostra com d'artistes internacionals.
El dolç moment de l'escena catalana
En l'àmbit musical, Manresa estrenarà propostes impulsades per la Fira que mostren el bon moment de la creació musical vinculada a l'arrel tradicional. És el cas del prometedor projecte del jove pianista Marco Mezquida amb el guitarrista flamenc de referència Juan Gómez Chicuelo, producció de la Fira i Taller de Músics. Després de la fira, el duet ja té tancada una gira per diverses sales de l'estat i la resta d'Europa.
Un altre duet d'estrena absoluta és Càntut, proposta guanyadora del Premi Teresa Rebull de Producció Musical en Cultura Popular. El projecte –coproduït amb el Festival Càntut i Bankrobber- recupera cançons dels avis, i uneix Carles Sanjosé (ànima de Sanjosex) amb l'acordionista Carles Belda. Al seu torn, els valencians ASPENCAT oferiran el seu repertori amb acompanyament orquestral, per primer cop a Catalunya. L'orquestra escollida ha estat la bagenca Camerata Bacasis.
També s'ha de destacar la presentació en primícia dels temes del proper disc de l'orquestra de percussió ibèrica Coetus, que estrena nova etapa amb el cantant valencià Carles Dénia. La Fira també acollirà l'estrena a Catalunya del recital de Mayte Martín, dedicat al flamenc antic, Al Flamenco por testigo on col·labora, entre d'altres, amb un músic asidu a la Fira: el guitarrista Pau Figueres.
La Mediterrània també ens permetrà descobrir en exclusiva els nous projectes de Rosalía i Raül (amb la participació de Raül Fernández Refree). Aquest potent duo, que practica un flamenc creatiu i experimental, presentarà oficialment el seu disc conjunt a a Barcelona i Madrid a mitjans d'octubre. També cal esmentar l'experiència músical i gastronomica Folk Souvenir, una suggerent immersió en el paisatge de Mallorca a càrrec de Joana Gomila, que compta amb la participació de destacats músics, com ara Santi Careta o Arnau Obiols, entre d'altres. El tenorista Jordi Molina i la Cobla Catalana dels Sons Essencials també arribaran a la Fira Mediterrània amb nous projectes sota el braç.
Un aparador estatal i internacional
La programació de la Fira inclou una selecció de bandes estatals i internacionals que combina artistes de referència contrastada, noves tendències i valors emergents. Destaquen, entre altres, el concert de Rozalén, fenomen imparable de l'escena musical espanyola o bé la gira de celebració dels 20 anys d'una de les millors i més trepidants bandes balcàniques del món, la Fanfare Ciocarlia.
Per altra banda, el congolès Balojii presentarà a la Taverna Estrella Damm el seu nou disc, una connexió entre avantguardes musicals africanes i europees; el jove prodigi libanès Bachar Mar-Khalifé serà al Sielu per fusionar electrònica, experimentació i poesia àrab. Per altra banda, Fetén Fetén, duet de virtuosos castellans, oferirà a Manresa una intensa sessió de ball, i els acordionistes Kepa Junkera i Chango Spasiuk faran a Manresa l'estrena mundial del seu prometedor projecte conjunt, unint les tradicions de la trikitixa basca i el chamamé del nord de l'Argentina.
La llista es completa amb artistes que, consolidats als seus països respectius, estan iniciant una trajectòria internacional, com Djmawi Africa (Algèria), Mazagan (Marroc), Kalàscima (Itàlia) i molt especialment la col·laboració entre el grup de folk d'avantguarda bretó Spontus i el graller català Manu Sabaté, que compta amb la coproducció de Fira Mediterrània i Spectacle Vivant en Bretagne, entre d'altres entitats.
Talent català i figures internacionals a les propostes musicals de la Mediterrània
Cultura i Mitjans
La Fira mostrarà el bon moment musical català estrenant propostes de Mayte Martín, Sanjosex & Carles Belda, Chicuelo & Mezquida, ASPENCAT i Coetus amb Carles Dénia
ARA A PORTADA
-
Política Manresa modifica el POUM per fer possible la construcció del nou pavelló del Congost Redacció
-
-
Política El govern de Manresa acusa Junts de «faltar a la veritat» sobre el nou pavelló del Congost Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans Luz Casal inaugura el Festival Camins, que arrenca amb un 75% de les entrades venudes Redacció
-
Cultura i Mitjans Voilà a la Lluvià renuncia a organitzar l'edició d'aquest estiu per retards administratius Pere Fontanals
Publicat el
28 de setembre de 2016 a
les 19:03
Actualitzat el
28 de setembre de 2016 a les
19:07
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
El Casinet del Poble Vell de Súria acull una exposició sobre la maternitat en el postpart
-
Cultura i Mitjans
El Cor Lerània celebra els 30 anys amb el concert «Diàlegs espirituals» a Sant Benet
-
Cultura i Mitjans
Súria entra als dies centrals de la Festa Major amb un ampli programa d'activitats
-
Cultura i Mitjans
La Coral Escriny culmina la gira a Viena i convida la coral amfitriona a actuar a Catalunya
-
Cultura i Mitjans
L'Associació Memòria i Història recordarà els 90 anys de la Guerra Civil amb les històries de tres manresans
-
Cultura i Mitjans
Manresa homenatjarà les víctimes de la Guerra Civil i el franquisme amb una escultura de Marc Sellarès
