Althaia ja té la 1a fase del projecte de seguiment dels pacients crònics

Informàtica del Corte Inglés han estat els responsables de desenvolupar-ho

Publicat el 23 de setembre de 2014 a les 14:41
Informática El Corte Inglés, consultora tecnològica del Grup El Corte Inglés i la Fundació Althaia de Manresa, xarxa assistencial que ofereix serveis sanitaris de manera integral, avaluen els resultats obtinguts després de concloure amb èxit la primera fase del projecte liderat per ambdues organitzacions per desenvolupar de manera conjunta una innovadora plataforma tecnològica que optimitzi la gestió dels pacients amb patologies cròniques.
 
Tant Informática El Corte Inglés com Althaia han concebut aquesta aplicació com una plataforma en evolució per al seguiment de pacients crònics complexos a futur, sigui quina sigui la seva patologia, amb el focus posat en fer-la créixer tant de manera interna -per nombre de funcionalitats- com cap a una àmplia diversitat d'usuaris: ciutadans, pacients, cuidadors, professionals de la salut, etc. De fet, la plataforma neix amb la idea de poder servir d'ajuda no solament a pacients amb patologies cròniques complexes, sinó també a qualsevol altre tipus de pacients, sigui quina sigui la seva patologia.
 
Una aplicació fàcil d'usar per a pacients i facultatius
En aquesta primera fase, conclosa a principi del mes de setembre, els pacients que han fet ús d'aquesta aplicació han pogut accedir al seu perfil per introduir determinades dades relacionades amb la seva qualitat de vida, nivell de dolor o estat anímic, entre altres paràmetres. De la mateixa manera, han inserit indicatius relacionats amb el seu nivell de glucosa, pes, pols, temperatura o tensió arterial, ajudant a completar el seu quadre mèdic periòdic. La seva percepció és que el sistema de seguiment és de fàcil gestió, alhora que en destaca el fet que han utilitzat la seva tauleta diàriament.
 
De manera addicional, pacients i cuidadors han pogut anar anotant altres dades significatives, com ara pèrdua de gana o dificultat per agafar el son, que han ajudat a aclarir al metge què pot estar passant. Les dades les ha introduït el pacient al dispositiu (tauleta i/o smartphone) i el personal mèdic qualificat els ha processat per poder prendre les mesures oportunes. I, de manera recíproca, l'aplicació ha permès enviar notificacions i recordatoris als pacients.
 
Els especialistes d'Informática El Corte Inglés i Althaia van determinar la selecció de pacients de dos nivells assistencials (atenció primària i hospital de dia d'aguts), cosa que ha permès analitzar les seves respostes i coordinar de manera òptima tots dos nivells assistencials, així com els diversos perfils de professionals implicats en el tractament i evolució de les seves patologies, ja siguin metges de primària, especialistes, infermeres o treballadors socials.
 
La solució també ha resultat de gran utilitat per a persones grans, ja que ha facilitat la seva valoració geriàtrica avançada, monitoritzant la seva qualitat de vida, en funció d'uns senzills qüestionaris avalats (Barthel, valoració cognitiva, qualitat de vida, etc.). Respecte a la valoració clínica, el pacient només va haver de respondre preguntes molt simples. De manera extraordinària, s'han monitoritzat igualment alguns paràmetres biomètrics que han permès identificar, en les seves fases inicials, algun tipus de descompensació i actuar ràpidament sense necessitat de desplaçar el pacient a un centre mèdic.
 
L'aplicació ha ajudat els metges a visualitzar els historials clínics: visites a urgències, consultes externes, medicaments administrats, proves efectuades, etc facilitant la seva presa de decisions i el seguiment més exhaustiu i personalitzat de cada pacient. Aquesta nova plataforma, asseguren des d'Informática El Corte i Althaia, introdueix un gran canvi en la manera d'operar amb pacients crònics complexos.