Els desnonats de Manresa salvaran la plusvàlua

El govern municipal proposarà al Ple ajuts socials perquè els afectats per problemes hipotecaris puguin fer front a aquest impost

Publicat el 20 de març de 2013 a les 14:27
Membres de la PAHC Bages concentrats en una oficina del BBVA a Manresa. Foto: Pere Fontanals

El govern municipal proposarà al Ple d'aquest dijous, 21 de març, l'aprovació inicial de les bases reguladores de la concessió d'ajudes socials destinades a les persones que pateixin la pèrdua del seu habitatge en subhasta o que aconsegueixin la dació de l'habitatge en pagament del deute hipotecari perquè puguin fer front a l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (IIVTNU), també conegut com l'impost de plusvàlua.
 
La proposta arriba després que tots els grups municipals aprovessin per unanimitat, al Ple del 17 de gener passat la proposició presentada per CiU que instava el govern municipal a evitar que els afectats per problemes hipotecaris haguessin de pagar l'impost de plusvàlua i, al mateix temps, a buscar –abans del 31 de març- la forma d'alliberar del pagament d'aquest impost a les persones i famílies afectades per processos de desnonament o de lliurament de l'habitatge com a dació en pagament de deutes.
 
D'acord amb l'encàrrec d'aquell Ple, la regidoria de Serveis Socials, Acollida i Cooperació de l'Ajuntament de Manresa ha elaborat les bases reguladores d'aquestes ajudes econòmiques que se sotmetran aquest dijous a votació.
 
Mentrestant, els serveis tributaris municipals han deixat en suspens tots els expedients oberts de l'impost de plusvàlua que havia pendents de resolució i que es podien beneficiar d'aquests ajuts fins que aquesta normativa sigui aprovada i es pugui aplicar efectivament.
 
Aquestes mesures se sumen a altres acords adoptats pel Ple de l'Ajuntament de Manresa en defensa dels afectats per problemes hipotecaris, entre els que destaquen el programa d'ajudes a la intermediació hipotecària en col·laboració amb el Col·legi d'Advocats de Manresa, que es va posar en marxa el maig de 2012.
 
Les condicions per accedir als ajuts
Les bases que s'exposaran demà a l'aprovació del Ple regularan les ajudes socials destinades a fer front a l'Impost sobre l'increment de valors dels terrenys de naturalesa urbana quan la seva liquidació sigui conseqüència d'execucions hipotecàries o d'acords extrajudicials de dació en pagament d'un deute hipotecari.
 
Podran sol·licitar aquestes ajudes les persones físiques empadronades a Manresa, que siguin subjectes passiu de l'Impost com a conseqüència de la transmissió de l'habitatge habitual per problemes hipotecaris, que estiguin al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Ajuntament i la Seguretat Social.
 
L'import de l'ajut serà d'una reducció del 100%, el 50% o el 30% en funció del nivell de renda del sol·licitant i del nucli familiar d'acord a un barem establert. Si se supera aquest barem, podran optar a l'ajuda si el nucli familiar es troba en situació d'especial vulnerabilitat d'acord amb un informe que ha d'elaborar des de serveis socials.
 
El possible beneficiari d'aquests ajuts, així com el cònjuge o parella de fet, no podran ser titular d'un altre immoble destinat a habitatge i l'immoble afectat haurà de tenir la consideració d'entitat independent a efectes cadastrals
 
La documentació a aportar pels sol·licitants serà una fotocòpia compulsada del NIF/NIE del nucli familiar, documentació relativa als ingressos dels darrers tres mesos i documents acreditatius d'estar al corrent de les obligacions tributàries.
 
Les sol·licituds es podran presentar en el termini de deu dies des de la notificació de la liquidació o presentació de l'autoliquidació de l'impost a l'Oficina d'Atenció Tributària (Plaça Major, 6, baixos) o al Registre de l'Edifici Infants (Carretera de Vic, 16)
 
Una comissió qualificadora es reunirà mensualment, llevat que hi hagi sol·licituds pendents, i emetrà un informe. Les ajudes es concediran en el termini màxim de sis mesos des de la seva sol·licitud.
 
L'ajuda es destinarà a la compensació immediata de la totalitat o part de l'impost liquidat, d'acord amb el barem establert. En el cas que no sigui una ajuda del 100%, la resta de quantitat pendent de pagament s'abonarà d'acord amb el procediment de recaptació establert per a l'impost.