Iberpotsah i CTM actuen per optimitzar el transport ferroviari

El treball conjunt s'emmarca en el projecte Hermes de recerca i desenvolupament i compta amb un pressupost de 7 milions d'euros

Publicat el 06 de maig de 2015 a les 19:19
Actualitzat el 06 de maig de 2015 a les 19:41

Imatge de la reunió celebrada a Suècia. Foto: Iberpotash.


La Fundació CTM Centre Tecnològic i l'empresa ICL Iberia sumaran esforços i tecnologia per fabricar un nou vagó de tren de mercaderies amb més capacitat de transport i més lleuger que podrà circular per la xarxa ferroviària europea, perquè contemplarà l'ample de via continental.

El projecte d'investigació i desenvolupament Hermes, subvencionat per la UE, permetrà el disseny d'un nou vagó de tren de mercaderies que suposi l'augment de la capacitat de transport sense haver d'augmentar-ne el pes i, fins i tot, alleugerir-lo, de manera que es puguin traslladar més tones de producte entre Súria/Sallent i el Port de Barcelona, amb un cost logístic menor, potenciant la intermodalitat i la flexibilitat de càrrega.

Hermes compta amb una inversió global de 7 milions d'euros que es distribuiran en els tres anys de durada de la recerca i que ja es va iniciar l'1 de maig amb la signatura del conveni de col·laboració amb la Unió Europea. La primera reunió de treball es va fer a la seu de Kiruna Wagon, a Suècia, ahir dimarts i va comptar amb l'assistència de més de 20 tècnics investigadors.

Segons la responsable d'Innovació i Desenvolupament d'ICL Iberia, la Dra. Ingrid Picas, "es tracta d'un projecte a tres anys que comportarà la millora i l'augment del transport de mercaderies per tren del Bages. Al mateix temps, els nous vagons de tren permetran un transport ferroviari més eficient de productes de màxima qualitat, com ara la sal vacuum, que començarem a produir a Súria".

Per la seva banda, segons el director de l'Àrea de Tecnologia de Materials de la Fundació CTM Centre Tecnològic, Daniel Casellas, "el projecte permetrà desenvolupar i aplicar solucions avançades de tecnologia de materials i simulació numèrica per obtenir vagons més lleugers, amb millor eficiència i alta intermodalitat, cosa que permetrà superar diversos reptes plantejats en el transport per ferrocarril de materials granulars". 

El projecte Hermes preveu que el nou vagó de tren pugui circular per la via d'ample europeu, i els estudis es basaran en aquest ample de via, de manera que es facilitarà l'accés de la comarca del Bages al Corredor Mediterrani. Mentrestant, serà igualment possible per l'ample mètric de via actual.

El projecte també inclou una nova instal·lació de càrrega i descàrrega de producte de manera que s'optimitzi el transport de més quantitat de mercaderia amb una "clara millora del transport de mercaderies a granel i un augment de la competitivitat i eficiència de la logística del ferrocarril de Catalunya amb Europa", afirmen les empreses impulsores del projecte.

La investigació ha comptat amb una empenta directa des de la comarca del Bages, gràcies a la col·laboració establerta els darrers anys en l'àmbit de la recerca entre la Fundació CTM Centre Tecnològic i l'empresa ICL Iberia Súria&Sallent. La millora de la competitivitat i eficiència logística ferroviària que s'aconseguirà permetrà adquirir una posició privilegiada per davant del transport per camions.

ICL Iberia Súria&Sallent participa com a coordinadora del projecte, al costat de la Fundació Centre Tecnològic de Manresa (CTM), dues universitats europees (Lulea Tekniska de Suècia, i Armines, de França), a més de Ferrocarrils de la Generalitat, Kiruna Wagon, Hempel, IDP i SSAB Tunnplaet (de Dinamarca, Suècia i Espanya).