Noves mesures per afavorir l'activitat al Centre Històric

Bonificacions fiscals per a l'obertura de negocis i la realització d'obres, ajuts al lloguer per a locals comercials, elaboració d'una pàgina web per informar de locals desocupats i un increment de les activitats turístiques, festives i de dinamització comercial són algunes de les mesures preses des de l'Ajuntament

Publicat el 31 de gener de 2013 a les 16:57
Toni Llobet i Sílvia Gratacós durant la roda de premsa. Foto: AjM

L'Ajuntament de Manresa està impulsant un paquet de mesures per afavorir l'activitat comercial al Centre Històric de la ciutat que inclou bonificacions fiscals per a l'obertura de negocis i la realització d'obres, ajuts al lloguer per a locals comercials, l'elaboració d'una pàgina web per informar de locals desocupats i un increment de les activitats turístiques, festives i de dinamització comercial.

Els detalls de les mesures d'impuls engegades han estat presentats avui pel portaveu del govern municipal i coordinador del programa Vida al Centre Històric, Antoni Llobet; i per la regidora de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme, Sílvia Gratacós.

Llobet ha manifestat novament "la voluntat de l'equip de govern per treballar de forma decidida per recuperar el Centre Històric" i ha recordat que "les actuacions engegades tenen l'objectiu que aquesta zona de la ciutat estigui realment viva, atractiva, amb un espai públic adequat, on valgui la pena venir, passejar i comprar amb seguretat".

El portaveu de govern municipal ha recordat que "vivim una crisi econòmica europea, una crisi de consum, un drama de l'atur i amb menys recursos de les administracions. Per tant, no es podem parlar d'una crisi al Centre Històric de forma individual, sinó que és una realitat global". Per a Llobet, "malgrat la situació d'adversitat, no podem defallir", i ha explicat que "l'equip de govern, amb el suport de residents i comerciants, estem posant el nostre esforç per donar vida al Centre Històric", ha afegit.

Llobet ha demanat que "hem de posar en valor aquesta zona de la ciutat" i per això "no hem de parlar de degradació sinó que hem de parlar d'esforç de recuperació". Tot seguit ha recordat totes les mesures engegades per fer-ho possible com "el treball dels equips de neteja per fer un manteniment acurat, la vigilància específica de la Policia Local, amb el contacte directe amb els residents i comerciants, la nova il·luminació que s'implantarà al carrer Sobrerroca i s'estendrà a tot el centre, el nou pàrquing de les Escodines que s'inaugurarà properament, la urbanització dels carrers Sobrerroca i Serarols, entre d'altres.

Per la seva part, Sílvia Gratacós ha explicat totes les mesures que es poden en marxa per recuperar i incentivar el comerç i "aconseguir més circulació de persones al Centre Històric". Per a la regidora, les noves bonificacions aprovades i la subvenció a propietaris i llogaters de locals comercials "han de poder ajudar a reactivar el comerç i esperem recollir els fruïts properament".

La regidora de Promoció Econòmica ha tingut paraules d'agraïment "als veïns i les associacions de comerciants per l'esforç continuat de diàleg per aconseguir revitalitzar aquesta zona de la ciutat".

Vida al Centre Històric, programa prioritari de govern
El programa Vida al Centre Històric, que forma part dels vint programes d'aquest mandat impulsats pel govern municipal, desenvolupa un marc d'actuació molt ampli i ambiciós que recull propostes i accions transversals i conjuntes de totes les regidories per recuperar i dignificar una zona emblemàtica de Manresa, amb la voluntat de posar en valor les seva riquesa històrica, social i patrimonial .

Una de les accions principals posades en marxa per canviar la tendència dels darrers anys ha estat l'aprovació de bonificacions fiscals per a l'obertura de negocis i la realització d'obres. Totes les activitats localitzades en aquest àmbit es poden acollir a partir del gener de 2013 a una reducció del 95% de la taxa del permís d'obertura i a la taxa per a la realització d'obres.

Així mateix, s'ha aprovat un conveni per incentivar que els propietaris de locals en desús el lloguin amb l'objectiu que es destinin a activitat comercial. El conveni estableix que el propietari rebrà un ajut màxim de 1.200 euros amb la condició que el lloguer no superi els 5.000 euros anuals.

En aquest sentit, l'Ajuntament està elaborant en aquests moments un cens de locals comercials desocupats que es plasmarà en una pàgina web amb aquesta informació. La seva finalitat és oferir alternatives de localització a alguns emprenedors que encara no tenen local.

Una altra mesura per incentivar l'activitat ha estat l'aprovació d'una bonificació de la taxa d'ocupació per a les activitats que es fan a la Plaça Major, la Plana de l'Om i altres espais del centre.

Les accions es complementaran amb la posada en marxa d'un pla de senyalització ordinària, turística i d'aparcaments, que han d'afavorir la informació i la mobilitat de les persones que visiten el nucli antic.

Més d'un centenar d'actes al Centre Històric durant el 2012
La potenciació del Centre Històric com a marc i escenari d'activitat cultural, festiva i turística també han estat un dels eixos per ajudar a la dinamització i foment d'aquesta zona de la ciutat, un treball continuat de l'Ajuntament que compta també amb el suport i la col·laboració de les associacions de comerciants i les entitats de la ciutat.

Durant el 2012, han estat més d'un centenar els actes i activitats celebrats als seus carrers i la voluntat municipal és la de mantenir i, si és possible, incrementar el paper del Centre Històric com espai de referència a la ciutat.

La Fira de l'Aixada, la Fira de Santa Llúcia, la potenciació de la programació de fires i mercats dels dissabtes a la Plaça Major, l'ampliació d'activitats de la Festa Major d'estiu, el pessebre vivent del carrer del Balç, l'espectacle inaugural de la Fira Mediterrània i l'organització d'actes al voltant del Carter Reial, el s uport a les campanyes de comerciants de la zona, entre d'altres, han estat alguns dels exemples de l'increment d'activitats que intenten repercutir en la revitalització del Centre Històric.

Facilitar l'estacionament als clients i residents
La imminent obertura del nou pàrquing Centre Històric ampliarà en 220 places la possibilitat d'estacionament per a residents i clients dels comerços de la zona, la qual cosa permetrà augmentar l'oferta de descomptes. El pàrquing serà operatiu abans de la propera Festa de la Llum i oferirà dues jornades de portes obertes amb la possibilitat d'estacionament gratuït.

L'octubre passat ja es va iniciar la campanya a través de la qual es donen facilitats econòmiques per a estacionar al pàrquing de la Reforma a les persones residents i que treballen al nucli antic. Una de les mesures establertes és la posada en venda d'unes targetes amb un mínim del 20% de descompte en la tarifa d'aparcament per als comerços interessats en oferir promocions als seus clients.

Pla de cura de l'espai públic
Les accions de promoció i vida al centre Històric van acompanyades per una sèrie d'accions que contribueixen a la millora de l'entorn. En aquests moments, s'està treballant en el projecte de millora de l'enllumenat, en la millora de l'entorn del Parc de la Seu, amb iniciatives per fer el manteniment de la neteja de manera més ràpida i eficient; i en el projecte Centre Històric amb flor, que ajudaran a millorar l'atractiu visual dels seus espais.

Així mateix, s'està treballant en el passatge de Sant Ignasi malalt i properament es faran les obres d'urbanització dels carrers Sobrerroca i Serarols, unes actuacions que serviran per renovar l'enllumenat públic.