
L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i el Degà del Col·legi d'Advocats de Manresa, Abel Pié, han signat aquest migdia un conveni de col·laboració per crear una Oficina d'Intermediació Hipotecària. També hi ha assistit la regidora de Serveis Socials, Acollida i Cooperació, Mercè Rosich, que ha estat la impulsora d'aquest acord.
L'oficina és un servei impulsat per l'Ajuntament i el Col·legi d'advocats que té per finalitat oferir informació i assessorament legal a les persones que no poden fer front al pagament de les quotes hipotecàries, així com la intermediació amb les entitats financeres; per poder evitar un conflicte judicial.
Les funcions d'aquesta nova Oficina d'Intermediació Hipotecària són:
- Informar de les responsabilitats en que s'incorre en cas d'impagament del préstec amb garantia hipotecària.
- Plantejar mesures correctores que permetin mantenir el pagament de les quotes hipotecàries i evitin l' inici dels processos d'execució hipotecària.
- Negociar mesures alternatives a les dificultats derivades de l'impagament i facilitin el manteniment de l'habitatge per part de la persona o del nucli familiar.
- Evitar els llançaments, sempre que sigui possible, derivats de la manca de pagament dels crèdits hipotecaris
El usuaris del servei podran ser les persones, famílies o unitats de convivència empadronades a Manresa, propietàries d'un habitatge que sigui la vivenda habitual i que puguin veure's afectades per situacions de risc social com a conseqüència de futures execucions hipotecàries o de procediments d'execució hipotecària ja iniciats.
No podran utilitzar el servei aquells que tinguin un expedient obert al servei d'assessorament sobre el deute hipotecari (OFIDEUTE) de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.
Sol·licituds i documentació
Les sol·licituds es presentaran a les Oficines d'Atenció Ciutadana (OAC) o per Internet. Un cop entrada la sol·licitud, el servei es posarà en contacte amb la persona sol·licitant per concertar dia i hora per a la consulta. Per facilitar-ne la seva presentació, es disposarà de models normalitzats en els quals s'hi indicarà la documentació a aportar.
La sol·licitud s'haurà d'acompanyar d'una còpia de la següent documentació:
- Escriptura de compra-venda o de transmissió de la finca i de l'hipoteca concedida
- Documentació acreditativa de la situació actualitzada de la hipoteca en el moment de la demanda: quantitat inicial de la hipoteca, quantitat pendent, quota mensual, període pendent per a l'amortització de la hipoteca, darrer rebut pagat
- Document d'Identitat de la persona o persones titulars de l'habitatge
- Autorització per realitzar la intermediació, de l'altre o altres propietaris de l'habitatge
- Certificat d'inscripció del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) i de les prestacions que es perceben per aquesta situació, dels membres de la unitat familiar que estan a l'atur, si s'escau
- Documentació acreditativa dels ingressos de tots els membres de la unitat familiar, concretant la font d'ingressos: per treball, per prestació temporal de RMI, pensionistes, pensions compensatòries, pensions alimentàries, altres...
- Documentació acreditativa de les dades de l'entitat financera: oficina, adreça i telèfon
- Demanda judicial presentada per l'entitat financera, si és el cas
- Si s'ha demanat justícia gratuïta (advocat d'ofici), s'haurà de facilitar el nom i cognoms del lletrat assignat.
Els serveis socials de l'Ajuntament de Manresa decidiran els criteris d'accés i seleccionaran les persones que tenen dret a utilitzar aquest servei. E l cost del servei a prestar pels professionals que assigni el Col·legi d'Advocats serà assumit per l'Ajuntament.
El dia que es realitzi la visita s'haurà de portar l'original de tota la documentació assenyalada amb anterioritat.
Intermediació per buscar solucions
L'acord entre l'Ajuntament i l'organització col·legial arriba davant la constatació que "l'actual conjuntura econòmica ha incrementat de manera molt important les dificultats de les persones i famílies a l'hora de fer front al pagament de les quotes hipotecàries, fet que està comportant un gran nombre de processos d'execució de gran cost social".
La intermediació és un procediment que facilita la comunicació entre la part deutora i l'entitat financera, per trobar una solució abans d'una demanda d'execució hipotecària o durant el procés d'aquesta. Es facilita, per tant, informació i assessorament des d'una perspectiva legal alhora que s'intermedia amb l'altra part interessada.
El conveni de col·laboració signat per l'Ajuntament de Manresa i el Col·legi d'advocats de Manresa estableix que l'assessorament jurídic de les persones i famílies que sol·licitin el servei d'intermediació es realitzarà per lletrats i lletrades designats pel col·legi, entre professionals de reconeguda vàlua i experiència.