Transport Sanitari de Catalunya continuarà gestionant el transport d'ambulàncies de la Catalunya Central. El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) ha publicat aquest dijous la llista provisional de les empreses que gestionaran el transport sanitari a Catalunya durant el període 2025-2030. És el concurs públic amb un preu més elevat de la Generalitat per als propers anys, amb un import de 1.977 milions d'euros, i es divideix en deu lots.
Segons la llista provisional, Falck gestionarà el transport d'ambulàncies a les regions de l'àrea metropolitana sud, a Girona i l'Alt Maresme i al Penedès; Transport Sanitari de Barcelona, a Barcelona ciutat; La Pau - Direxis, a l'àrea metropolitana nord; Egara, al Camp de Tarragona i a Lleida; Transport Sanitari de Catalunya, a la Catalunya Central i a l'Alt Pirineu, i Sanir, a les Terres de l'Ebre.
La signatura del contracte no es preveu fins d'aquí a unes setmanes, un cop s'hagi revisat tota la documentació de les empreses i s'hagi publicat la llista definitiva. Ara bé, si durant el període estipulat les empreses presenten algun recurs, el contracte no es podria firmar fins a la resolució del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic.
El SEM va publicar fa un any el nou concurs de transport sanitari per als propers anys a Catalunya per prop de 2.000 milions, i que pot arribar fins als 2.400 -si s'hi suma el 20% que poden ascendir els concursos públics-. La idea és que el nou contracte entri en vigor la tardor del 2025 i duri cinc anys, sense possibilitat de pròrroga, mentre que l'actual és del 2014 i haurà cobert el període 2015-2025.
El concurs inclou tant el transport urgent com el no urgent i fa referència als professionals, tècnics en emergències sanitàries (TES), així com als vehicles i a l'equipament. Aquest és un dels contractes més importants de la Generalitat i crucial per a les empreses del sector.
En el concurs actual, s'hi han presentat dotze empreses, algunes com a unió temporal (UTE), i una, Santa Sofía, va quedar exclosa per incompliment de criteris. Algunes de les licitadores són grans multinacionals, com la danesa Falck, i altres més locals, com el grup La Pau.
Quan es van presentar les bases del concurs, fonts del SEM van explicar que els lots de les regions de Barcelona, metropolitana sud i metropolitana nord s'adjudicarien a tres empreses diferents i que un adjudicatari podria aconseguir com a màxim tres lots (excepte en el cas que una empresa fos l'única que es presentés en una regió sanitària) per evitar la concentració de l'activitat i fomentar l'adaptació a les necessitats de cada àrea geogràfica.
En la nova licitació, el SEM també vol millorar el temps de resposta del trasllat urgent i va avançar que es reubicarien ambulàncies i bases assistencials. També preveu que les ambulàncies, tant del transport urgent com no urgent, estiguin més equipades i puguin fer més funcions.
En el nou concurs, el SEM introdueix un requisit d'experiència, fins ara inexistent, d'un, tres o cinc anys segons el lloc de treball per promoure la consolidació de les carreres professionals dels treballadors. La nova licitació també implica un uniforme amb una imatge única. Segons van indicar es mateixes fonts, en aquest concurs l'oferta econòmica ha tingut un pes del 30% per prioritzar la qualitat del servei.