L'estudi del traspàs de Rodalies de 2024 pot incloure el tram Manresa - Barcelona de l'R4

Abans d'acabar l'any s'ha d'haver fet l'estudi del traspàs de l'R1, R2 i R3 i d'aquells trams que no generen conflicte de competències

Publicat el 19 de febrer de 2024 a les 19:59
Estat i Generalitat han acordat que abans d'acabar l'any 2024 s'ha d'haver fet l'estudi de les infraestructures de Rodalies a traspassar entre una i altra administració. Les línies inicialment previstes a l'acord són la línia del Maresme de l'R1, la línia de Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l'R2 i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l'R3. Però aquest estudi també inclourà nous trams que es puguin traspassar, a banda d'aquestes tres línies, i durant el 2025 s'haurà de calendaritzar el traspàs d'aquests nous trams.

La reunió d'aquest dilluns al matí al Departament de Territori entre la consellera Ester Capella i el ministre de Transports, Óscar Puente, ha servit per constituir la comissió política que fiscalitzarà el traspàs, i de la qual en penjaran les comissions tècniques -les més importants- que s'encarregaran de desplegar l'acord.

El principal escull en el traspàs de Rodalies són les línies on, a banda de passatgers, també hi circulen trens de mercaderies, i per les que passen combois que surten fora del territori català, cap a l'Aragó, el País Valencià o França. També les que connecten amb el Port o l'Aeroport, perquè es consideren línies estratègiques.

El document inicial incloïa explícitament les línies R1, R2 i R3, perquè són les úniques que, senceres, compleixen tots els requisits: són només de passatgers, no surten dels marges catalans i no connecten amb el Port o l'Aeroport. Que l'estudi de les infraestructures defineixi aquestes tres línies, no significa que exclogui trams de la resta.de línies de Rodalies del país.

La línia que connecta Manresa amb Barcelona no està descartada, ni molt menys. De fet, no s'ha inclòs explícitament en el punt de partida perquè en el seu tram sud, o sigui, a partir de Barcelona i fins a Sant Vicenç de Calders, hi circulen els trens de mercaderies de la indústria del Baix Llobregat. Però això no passa entre Manresa i la capital del país, de manera que aquest és un dels trams que no hauria de generar controvèrsia a l'hora d'incloure's en l'estudi inicial.
 

Més informació

[noticiadiari]2/268923[/noticiadiari]
[naciomanresa]