Llum verda als equipaments integrats amb l’adjudicació del complex de la zona nord

La Federació Catalana de Basquetbol, 6tell i Cots Claret s’uneixen per construir i gestionar l’equipament de la zona nord de Manresa

Publicat el 22 de juliol de 2009 a les 17:51

Maqueta del projecte d'equipaments integrats al sector nord

El grup format per les entitats Federació Catalana de Basquetbol, cooperativa 6tell (teball, educació i lleure) i Construcciones Cots y Claret S. L. han presentat l’oferta guanyadora del concurs públic de l’Ajuntament per construir i gestionar el futur equipament de la zona nord de Manresa.

Aquest equipament ocuparà el solar entre els carrers Balmes, Gifré el Pilós, Valentí Almirall i Cintaires, que actualment s’usa com a aparcament. El solar buit situat a l’altra costat del carrer Cintaires també forma part d’aquest projecte i es destinarà a aparcament vinculat a l’equipament.

Un cop adjudicada la concessió i aprovat l’avantprojecte, es preveu finalitzar el projecte el novembre d’enguany per poder començar obres el gener del 2010. Les obres poden durar a l’entorn d’un any i mig.

Aquesta adjudicació obre el camí d’un projecte innovador d’equipaments públics, inèdit a Catalunya, que busca la proximitat de l’equipament en els barris on s’instal•la, l’aprofitament dels espais per una diversitat de serveis, ser punts de trobada de persones que coincidiran per motius i usos diferents i un sistema de finançament que pretén compartir amb les empreses concessionàries l’esforç d’inversió municipal per destinar-ho a objectius d’interès públic. El primer exemple d’aquest nou model serà el que correspondrà al districte nord de Manresa.

La característica principal del nou model és l’aprofitament màxim d'uns mateixos espais per una pluralitat d’usos i per diferents sectors de població. Aquesta característica va associada a l’objectiu d’aconseguir que aquest aprofitament intens reverteixi en crear més ocasions de convivència i de trobada entre les persones.
 
La idea consisteix en dissenyar edificis que puguin contenir serveis (ludoteca, tallers, sales de reunions, centre obert, niu d’entitats, sala d’exposicions, cafeteria, biblioteca, pista poliesportiva, espais de lleure, sales específiques. En una segona fase del desplegament de la renovació de l’atenció ciutadana, també es preveu crear delegacions de la futura Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) en cada districte i a l’interior d’aquests equipaments públics.
 
L’equipament públic també contindrà espais comuns que serveixin com a vestíbuls o com a vestuaris per a més d’un d’aquests serveis.
 
D’aquesta manera es pretén donar resposta d’una forma més planificada a les necessitats creixents de serveis complementaris en els diferents districtes municipals, es pretén donar més aprofitament als metres quadrats de disponibilitat pública de cada districte i, de cara als usuaris, també s’espera donar més facilitat i més comoditat per a les famílies o pels usuaris que s’adrecen als equipaments públics en grup. Els pares i mares que acompanyen als seus fills al gimnàs o a la piscina poden aprofitar el seu temps en altres serveis com en el de la biblioteca, per exemple.
 
La novetat d’aquest model d’integració de serveis en un únic equipament ha de comportar la descentralització i l’apropament de serveis que en aquests moments els seus usuaris han de fer un desplaçament més llar de casa seva i també ha de propiciar un increment de la convivència i de l’activitat comunitària en cada un dels sector de la ciutat.
 
La idea de la integració en un únic edifici de diferents serveis va aparèixer en el procés de participació ciutadana per definir com ha de ser l’equipament públic de la zona de les Bases de Manresa. Aquesta intenció s’ha anat concretant a través el coneixement de l’experiència de l’Ajuntament de Vitòria.
 
Pel que fa al finançament, el nou model d’equipament integrat es basa en què l’Ajuntament busca compartir la inversió de la construcció i les despeses de manteniment amb empreses externes a través d’una concessió administrativa. L’empresa o grup d’empreses que formin part de la concessió recuperaran part de les despeses que hauran assumit a través del pagament dels usuaris d’alguns dels serveis que ofereixi l’equipament.