En el cul del món

Publicat el 18 de juny de 2013 a les 22:00
L'estiu passat assistia a una roda de premsa de la FAVM i la plataforma No + Morts a la C-55 convençut que convocarien la ciutadania a una acció de força tallant l'Autopista Terrassa – Manresa un cap de setmana o, aprofitant l'efervescència que tenia llavors, fer un #Novullpagar transversal, ciutadà. Tot i l'enorme esforç que fan totes dues entitats per la millora d'aquesta via, aquella tarda vaig sortir de la convocatòria decebut, amb l'enèsima lamentació pública i amb un gest que es va transformar poc després en concentracions al pont de Sant Pau, sentimentalment molt colpidores, però poc efectives tot i la cobertura mediàtica.
 
Hores d'ara, la N-II que passa per Figueres, pàtria xica del Conseller del ram, està de cap per avall per les obres de millora de la seguretat. Prenguin nota d'un detall: l'autopista paral·lela a aquesta via és concessió de l'estat. En canvi, en una C-55 per on passen més de 30.000 vehicles diaris, i en la que el Conseller del ram va venir a fer-s'hi fotos no fa pas gaire, s'hi col·loquen separadors New Jersey allà on no toca, o sigui, enmig d'un pont recte, i en el punt quilomètric 19, on quan cauen quatre gotes els cotxes s'hi accidenten de cinc en cinc, eixamplen la línia contínua un pam com a mesura per evitar els accidents frontals. Tornin a prendre nota: l'autopista paral·lela a aquesta via és concessió de la Generalitat.
 
I com si estiguéssim assistint a una funció d'en Tip i Coll amb tints dramàtics, el Conseller del ram torna a demostrar el nul interès cap als ciutadans de la Catalunya Central i el seu teixit empresarial i ens insulta signant un pacte fins a 2015 que contempla 165 milions d'euros en inversió ferroviària per a tot el país, però, ves per on, ni un cèntim per a la línia R4. La que fa 30 anys veia passar Talgos direcció a Madrid, i que ara sembla una via del Far West amb estacions que no tenen ni pixadors. Com si la broma s'hagués quedat curta, el pacte ni contempla el túnel de Montcada, que l'estat ja tenia pressupostat. És una pocasoltada.
 
Però aquí, l'endemà de la nit d'autos, tornem a repetir la lletania de mostrar-nos disgustats i ofesos i lamentosos. I l'empresari i el polític bagenc, el que hauria de tenir més poder, i el que dina i sopa en reunions oficials i no oficials amb consellers i càrrecs de partit i directors generals, i que quan coincideixen es dediquen abraçades de companys d'escola que no s'han vist durant l'estiu, s'empassa el gripau, fa algun escarni i aquí pau i després glòria.
 
Perquè, com sempre, qui haurà de mobilitzar-se serà el poble ras, sigui convocant una sortida de dissabte massiva a Barcelona en tren sense pagar bitllet, per anar a asseure's a les vies del nus de Plaça Catalunya per muntar un caos ferroviari a tot el país, sigui tornant a fer un #Novullpagar a la C-16. Perquè si hem d'esperar que ens cuinin la vianda els de dalt, ens la continuarem fotent ben crua.