Des de finals del 2016, l'empresa Monbus ha gestionat la línia de bus entre Manresa i Barcelona, rebent crítiques constants per part dels usuaris, que denuncien problemes de puntualitat, insuficiència de freqüències en hores punta, saturació dels vehicles i horaris inadequats. La fi de la concessió d'aquest servei està prevista per aquest mes de desembre, però a hores d'ara Fem Manresa denuncia que encara no es tenen detalls de la nova licitació de la línia. A la vegada, el 27 de desembre farà tretze mesos de l'inici de l'auditoria que havia de recollir les queixes dels usuaris del bus entre Manresa i Barcelona, on els problemes s'han convertit en habituals. A hores d'ara, però, tampoc s'han fet públics els resultats d'aquesta auditoria, i és per això que el grup municipal de Fem Manresa reclamarà la seva publicació al ple d'aquest dijous.
"La Generalitat va comprometre's a escoltar als usuaris, fent una auditoria per recollir les queixes de qui pateix diàriament el mal servei de bus entre Manresa i Barcelona, però aquest compromís queda en paper mullat si no es fan públics els resultats", declaren des de la candidatura, "especialment, estant a les portes que s'obri un nou concurs públic pel servei, del qual tampoc sabem quins requisits inclourà per a la pròxima empresa concessionària". Així, des de Fem Manresa mostren "preocupació" per la possibilitat que Monbus pugui tornar a optar a gestionar la línia entre Manresa i la ciutat comtal. I es pregunten "a l'hora d'escollir la nova empresa que gestionarà el servei, els problemes que fa anys que arrossega Monbus suposaran una penalització? Té clar la Generalitat quins són aquests problemes, que hauria d'haver recollit l'auditoria? Si és així, la població té dret a conèixer-los amb detall per poder jutjar amb criteri el que passi en el futur amb la concessió del bus entre la nostra ciutat i Barcelona".
És per tot això que, al ple municipal d'aquest dijous, Fem Manresa proposarà reclamar, com a Ajuntament, els resultats de l'auditoria -iniciada el 27 de novembre del 2023 per l'empresa externa GESOP, a través de l'Autoritat del Transport Metropolità i per encàrrec de la Generalitat-. Concretament, la moció que portarà a votació la candidatura inclou quatre acords. El primer, que l'Ajuntament sol·liciti formalment al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i a l'empresa concessionària del servei que facin públics els resultats de l'auditoria.
En segon lloc, reclamar que els resultats de l'auditoria es presentin de manera clara i comprensible, incloent-hi informació sobre els problemes detectats en el servei, les causes subjacents d'aquests, i les recomanacions i mesures proposades per millorar la línia de bus Manresa-Barcelona.
També es proposa instar el Departament de Territori i l'empresa concessionària del servei a convocar una reunió amb representants municipals, col·lectius d'usuaris i entitats socials per exposar els resultats de l'auditoria i planificar de manera participativa les accions necessàries per millorar la qualitat del servei. Finalment, la proposició de Fem Manresa també defensa que es comuniqui i difongui el resultat de l'auditoria a les associacions d'usuaris del transport públic del territori.
"La línia de bus que connecta Manresa amb Barcelona és un servei de transport públic essencial per moltes persones de la nostra ciutat i del Bages, per desplaçar-se diàriament per motius laborals, acadèmics, sanitaris o personals cap a l'Àrea Metropolitana", afirmen des de la candidatura. "Això fa especialment urgent acabar amb la incertesa que l'envolta, també tenint en compte la urgència de potenciar un model de mobilitat més sostenible que no depengui del vehicle privat".