A les portes d'una propera actualització dels horaris de rodalies Catalunya que es fa anualment per aquestes dates, el PSC de Manresa constata "la inutilitat de la proposició que el novembre passat es va aprovar per unanimitat a l'Ajuntament de Manresa i en la qual, entre altres, es reclamava un escurçament del temps de recorregut de la línia R4 que pensàvem que era factible mitjançant una simple adequació de la graella d'horaris".
Amb aquella proposició, el PSC feia seves les queixes de molts usuaris de la línia de RENFE que veien amb inquietud com els trens romanien aturats més temps del compte a les estacions de Sant Vicenç de Castellet (en ruta cap a Manresa) i de Terrassa (en direcció a Barcelona), amb la única justificació que havien d'esperar el temps que calgués per sortir en l'hora programada tot i que havien pogut arribar a les esmentades estacions havent-li guanyat temps a l'horari previst.
Com a mínim en l'itinerari de tornada a Manresa, era més que evident que amb una simple modificació de la darrera graella d'horaris oficial (que datava de juny de 2015) es podia aconseguir que aquesta espera es fes a l'estació de Manresa (ja sense viatgers a bord) i no a Sant Vicenç.
Però no ha estat possible, ni això ni cap altra de les aportacions que la resta de grups municipals van fer a aquella proposició; perquè sis mesos després, no ha estat comunicat al Ple cap contesta dels organismes interpel·lats: Generalitat, RENFE i ADIF. És cert que uns dies després d'aquell ple municipal, RENFE, va contestar a través de la premsa que analitzaria si la línia de Manresa podia guanyar aquests minuts de temps.
D'aquesta qüestió, entre altres, el Grup Municipal del PSC va informar al President de la Generalitat, Carles Puigdemont, abans de la seva primera visita oficial a la ciutat (gener de 2016). Ho vam fer per mitjà d'una carta en la qual li detallàven algunes de les que consideràven que eren "prioritats de la ciutat".
Ara fa uns dies, segons explica el PSC Presidència de la Generalitat ha contestat aquelles peticions en una argumentada resposta signada pel director de l'Oficina del President, Josep Rius i Alcaraz. En la carta, Presidència de la Generalitat diu "entendre i compartir" el "desencís i enuig amb l'actual situació i la gestió que fan RENFE i ADIF". Presidència apunta en el seu escrit al PSC que "creiem que la solució definitiva seria que la Generalitat pogués tenir el control efectiu de les vies per millorar tots els corredors. Però mentre no s'aconsegueix aquest traspàs total, l'estratègia a curt termini és la d'eliminar les limitacions temporals de velocitat que imposa ADIF i que provoquen que els trens arribin sistemàticament tard".
Al seu escrit, l'Oficina del President detalla, també, una de les millores impulsades pel Govern en aquest àmbit: la posada en funcionament de sis trens semidirectes entre Manresa i Barcelona el gener de 2014. Una actuació que la Generalitat quantifica econòmicament en un cost d'aproximadament 300.000 euros/any però que, pel que s'explica ha tingut un resultat també fallit des del juny de 2014. El Govern argumenta que, des d'aquesta data, "ADIF aplica unes limitacions temporals de velocitat per raons de seguretat relacionades amb l'estabilitat d'algunes trinxeres. Els trens semidirectes suposaven estalviar-se entre 6 i 13 minuts de viatge respecte d'altres trens però, ateses les limitacions esmentades, el temps de trajecte s'ha incrementat en 6 min. (+-1 minut) en un sentit i 8 minuts (+- 1 min.) en l'altre. El temps que s'havia aconseguit estalviar amb aquests nous serveis, en molts casos queda reduït a 0 min".
En definitiva, el PSC resta a l'espera de quina serà la graella de nous horaris de la R4 i la R12 que comuniquen els manresans i manresanes amb Barcelona i Lleida, per acabar de constatar si alguna de les seves propostes es porten a la pràctica, "tot i que tot apunta a que no serà així". I també, per veure si els semidirectes anunciats a bombo i plateret pel Departament de Territori continuen "en fallida tècnica" com ara.
Tot plegat, un cop descartat per "silenci administratiu" que no s'haurà ni tan sols provat si es podia reduir el temps de recorregut amb l'adequació de la graella d'horaris que el PSC va proposar fa sis mesos.
La Generalitat reconeix al PSC que Renfe i Adif van deixar en no res els semidirectes
Presidència respon al grup municipal socialista que "el temps que s’havia aconseguit estalviar amb aquests nous serveis, en molts casos queda reduït a 0 minuts" degut a les limitacions temporals de velocitat per raons de seguretat relacionades amb l'estabilitat d'algunes trinxeres
Ara a portada
Publicat el 18 de maig de 2016 a les 18:00
Et pot interessar
-
Política Dissabte començarà el període de votacions del pressupost participatiu de Sant Fruitós
-
Política «Manresa serà la tomba del feixisme» davant la parada de Sant Jordi d'Aliança Catalana
-
Política L'Ajuntament de Navàs aprova el pressupost més elevat de la seva història
-
Política La Generalitat farà obres de millora a les estacions d'autobús de Manresa i de Navàs