Un grup de veïns de l'edifici de Cal Jorba ha entrat una sol·licitud a l'Ajuntament de Manresa perquè suspengui les properes edicions de la Festa Major Altenativa (FMA) a la plaça del Mercat de Puigmercadal i que sancioni l'organització per les molèsties causades en l'edició de 2023 "per contaminació acústica, per atemptat a la intimitat, per la inviolabilitat del domicili i per efectes sobre la salut" dels residents en aquest immoble que dona, per la part de darrere, a l'espai on es porta a terme el gruix important de la festa. Les sancions, en aquest cas, anirien des dels 20.000 euros fins als 450.000.
De fet, segons ha pogut saber NacióManresa, els veïns de l'immoble ja van intentar prohibir la celebració de la FMA de 2023 entrant una instància a l'Ajuntament de Manresa pocs dies abans de l'inici de la festa. El consistori no va atendre la demanda pel poc termini de temps que hi havia i perquè ja havia atorgat tots els permisos. Els responsables de la festa manresana no han volgut fer cap valoració de les queixes veïnals, per ara.
Després d'aquell primer intent, els veïns han buscat assessorament legal i han iniciat una creuada contra els organitzadors de la Festa Major Alternativa més antiga de Catalunya perquè no pugui celebrar la seva 33a edició, si més no a la plaça del Mercat de Puigmercadal, ni les posteriors. A més ha tramitat el requeriment de sancions per la de l'estiu passat en base als resultats d'una audiometria que van encarregar. En cas que prosperés la demanda veïnal, tant per la importància de la sanció solicitada, com per la prohibició de la celebrar actes en el que és, històricament, el seu recinte principal, significaria, a la pràctica, la fi de la festa a Manresa.
La Festa Major Alternativa de Manresa és la més antiga que se celebra al país i és pionera d'un model que s'ha replicat a pobles i ciutats de tot Catalunya. En les seves 32 edicions ha tingut sempre la plaça del Mercat de Puigmercadal com a eix central de la seva programació musical, tot i que també ha organitzat actes en altres punts del Centre Històric, com la plaça de Música, des de les restriccions per la pandèmia, o el Parc de la Seu. Només en tres ocasions no s'ha pogut celebrar a tocar del mercat per obres i altres circumstàncies.
La FMA programa concerts a la plaça del Mercat de Puigmercadal del dijous al diumenge de la Festa Major de Manresa, en vigílies de festiu, excepte el dijous que acaba a les 2 de la matinada. Els concerts a la plaça s'organitzen a partir d'un escenari que dona l'esquena a Cal Jorba, i una sèrie de barraques gestionades per entitats culturals, polítiques i socials de caire alternatiu de la ciutat que, any rere any, viuen un èxit continu de públic.
Curiosament, Cal Jorba també dona a la muralla i plaça de Sant Domènec, on durant aquests mateixos dies d'estiu la Festa Major de Manresa també organitza concerts fins a la matinada, però en aquest cas els veïns no han presentat reclamació. Al llarg de l'any, la plaça del Mercat de Puigmercadal no acull cap altra activitat nocturna.
Darrerament, altres ciutats de Catalunya han viscut casos de queixes veïnals contra activitats alternatives, com en la Patum de Berga o les Barraques de Girona.
Perilla la continuïtat de la Festa Major Alternativa de Manresa, la més antiga de Catalunya
Política
Veïns de l'edifici de Cal Jorba han instat l'Ajuntament a que li apliqui multes de fins a 450.000 euros per contaminació acústica a la passada edició i que se suspenguin les properes celebracions
ARA A PORTADA
-
-
Societat La Caponera Manresana presenta el seu projecte de cooperació amb Nicaragua aquest dissabte a Manresa Pere Fontanals
-
Societat David Casellas coordinarà el nou grau en Dret d'UManresa, que arrenca amb més de cinquanta estudiants Pere Fontanals
-
Economia L'Ecoviure tornarà a omplir el centre de Manresa amb sostenibilitat i gastronomia saludable Pere Fontanals
-
Economia Manresa reivindica el talent femení en l'enginyeria en una edició rècord de Dona Enginyera Pere Fontanals
Publicat el
06 de març de 2024 a
les 16:47
Actualitzat el
06 de març de 2024 a les
17:10
Et pot interessar
-
Política
La Generalitat aprova 1,5 milions d'euros per convertir les Faixes II de Moià en un gran equipament cultural
-
Política ERC reivindica les 18 noves expedicions de la línia de bus Manresa-UAB
-
Política
Junts i Nacionalista reclamen 140 policies i 300 càmeres arran del crim de Manresa
-
Política
Manresa reivindica la llengua i la convivència en una Diada marcada pel record de Carles Vilajosana
-
Política
Víctor Alexandre carrega contra el 155 i reivindica la independència a la Marxa de Torxes de Manresa
-
Política
Aliança Catalana tria Sílvia Cubo com a cap de llista de l'extrema dreta a Manresa
