Felip Puig ha assistit a l'homenatge als qui van lluitar en defensa de les llibertats de Catalunya a la Batalla de Talamanca. Foto: DepInt
El conseller d'Interior, Felip Puig, ha afirmat aquest dissabte que "ens trobem al final d'un cicle" i que "s'acosta el moment en què haurem de decidir el nostre futur". Puig ha declarat que "el nostre futur ja no és l'Estatut de l'any 2006, que ha estat profundament retallat" però que "amb la reforma de l'Estatut i la seva derrota hem començat a dibuixar el procés cap al dret a decidir". El conseller d'Interior, que ha assistit a l'acte d'homenatge als qui van lluitar en defensa de les llibertats de Catalunya en la Batalla de Talamanca, el 1714, ha afegit que "s'està tancant la transició democràtica i el nostre combat es farà a partir d'ara en el terreny de joc d'Europa i de la democràcia".
"El que ara es comptarà és la voluntat majoritària d'un poble que ha decidir quin destí vol", ha insistit Puig, que ha remarcat que "ara volem gestionar la nostra hisenda, com feien els nostres herois, gestionar les nostres infraestructures, definir el nostre propi model de justícia i garantir el nostre propi model de seguretat integral".
El conseller d'Interior ha fet aquestes declaracions en l'acte de record de la Batalla de Talamanca del 13 d'agost de 1714, on ha destacat que aquest és un "acte de justícia històrica i reafirmació nacional, de reconstrucció de la nostra memòria i projecció simbòlica d'aquest enclavament on s'hi va jugar la darrera batalla guanyada per l'exèrcit català". Puig considera que "de la mateixa manera que en determinats moments de la nostra història varem tenir èxits en batalles com la de Talamanca, que avui rememorem, val la pena recordar que per guanyar el futur del país necessitem guanyar la majoria".
La Batalla de Talamanca, últim èxit català
En l'acte, el conseller d'Interior ha descobert una placa commemorativa en memòria dels qui van lluitar en defensa de les llibertats de Catalunya. També hi han intervingut l'alcalde de Talamanca, Josep Tarín, i el professor de la Universitat de Barcelona i especialista d'Història Militar de Catalunya, Francesc X. Hernández.
El municipi de Talamanca va ser l'escenari de la darrera batalla guanyada per l'exèrcit català contra les tropes borbòniques durant la Guerra de Successió. La batalla es va produir els dies 13 i 14 d'agost de 1714, un mes abans de la caiguda i capitulació de Barcelona. A Talamanca, l'exèrcit català, sota les ordres del Marquès de Poal, va lluitar per defensar l'Estat català i va vèncer l'exèrcit invasor per darrera vegada.
En una carta enviada als consellers de Barcelona, que es conserva a l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, el marquès de Poal fa una crònica molt detallada de la batalla. El marquès explica que l'exèrcit borbònic hi perdé uns 300 cavalls, 600 soldats i 50 oficials, mentre que els austriacistes només hi perderen deu soldats. Fos quina fos la magnitud real de la batalla, la crònica feta pel marquès de Poal és una prova de la seva importància. A més, la quantitat de material localitzat al lloc dels fets pels treballs arqueològics de la Universitat de Barcelona la corroboren.
Puig diu a Talamanca que ha començat «la transició cap al dret a decidir»
El conseller d'Interior ha assistit a l'homenatge als qui van lluitar en defensa de les llibertats de Catalunya a la Batalla de Talamanca
ARA A PORTADA
-
-
La Fira Mediterrània arrenca a Manresa amb teatre familiar i mirades sobre la memòria i el mite Pere Fontanals
-
-
El Baxi Manresa estrena el seu compte de victòries davant un fluix Slask Wroclaw (74-62) Xavier Sucarrats
-
El Certamen Nacional de Pubillatge 2025 se celebrarà a Monistrol i a l'Abadia de Montserrat Pere Fontanals
Publicat el 26 de març de 2011 a les 22:46
Et pot interessar
-
Política Junts Sant Joan critica la «manca d'acció» del govern de Solernou i el baix compliment del Pla Municipal
-
Política Salvador Busquets i Mariona Homs lideren una nova executiva d'ERC al Bages
-
Política Junts insta l'Ajuntament de Manresa a allunyar-se de les empreses vinculades al cas DGAIA
-
Política Carrer Guimerà: tot a punt per als nous recorreguts de bus i per a una tarifa plana d'aparcament
-
Política Aliança Catalana utilitza una imatge falsa feta amb IA per alimentar la xenofòbia a Manresa
-
Política Marc Aloy denuncia «falsedats greus» del vídeo d'Octuvre i anuncia accions legals per defensar-se