L'estudi Factors predictius de lesió intracranial en els traumatismes cranioencefàlics lleus, presentat per la Dra. Montserrat Soler, infermera de la base SEM de la Fundació Althaia i autora del treball, ha guanyat el premi a la millor comunicació d'infermeria de la 28a edició del Congreso Nacional de la Sociedad Española de Medicina de Urgencias y Emergencias (SEMES), que s'ha celebrat aquest mes de juny a Burgos. El congrés, al qual s'hi han inscrit més de 3.000 professionals, és un esdeveniment de referència en l'àmbit de les urgències i les emergències a nivell nacional.
El treball de la Dra. Soler ha estat reconegut com una aportació cabdal per conèixer els factors predictius de presència de lesió intracranial en els traumatismes cranioencefàlics lleus. La detecció d'aquestes lesions de manera precoç té una gran importància a l'hora de determinar el tractament i la derivació als hospitals més adequats per atendre els pacients amb la major celeritat possible.
Els traumatismes cranioencefàlics
Els traumatismes cranioencefàlics són un problema de salut en el món occidental i no solament per l'elevat nombre de casos sinó també per l'alt consum de recursos materials i humans que generen, a més de les possibles seqüeles i lesions neurològiques que poden dificultar la posterior reinserció familiar, social i laboral de les víctimes.
Per catalogar un pacient amb traumatisme cranioencefàlic s'utilitza una escala validada anomenada Escala de Glasgow que avalua tres paràmetres: la capacitat d'obertura ocular, la reacció motora i la capacitat verbal. Segons el seu resultat, el traumatisme es valora com a lleu, moderat o greu. Aquesta valoració és dinàmica i es realitza en la primera assistència i en les hores següents.
L'evolució dels traumatismes cranioencefàlics lleus és majoritàriament satisfactòria i no presenta complicacions en els pacients, que s'acostumen a recuperar sense massa dificultats. Tot i això, un petit nombre d'aquests pacients presenta lesions intracranials que requereixen tractament neuroquirúrgic.
El treball premiat
La Dra. Soler va fer un estudi retrospectiu dels pacients amb un traumatisme cranial lleu atesos per la base SEM de Manresa entre els anys 2005 i 2012 amb l'objectiu d'identificar aquells pacients amb una alta probabilitat de presentar una lesió intracranial.
Durant aquest període, es van atendre 515 pacients amb una edat mitjana de 44 anys, majoritàriament homes, amb lesions produïdes sobretot per accidents de trànsit i caigudes.
Les conclusions de la investigació indiquen que els pacients amb traumatismes cranioencefàlics lleus i uns determinats símptomes neurològics –commoció cerebral recuperada, amnèsia postraumàtica, repetició verbal, otorràgia i anisocòria– tripliquen el risc de lesió intracranial.
Per tant, la detecció dels símptomes neurològics abans descrits poden ser indicatius de la presència de lesions intracranials, i en conseqüència, susceptibles d'una atenció especialitzada.
Althaia, guardonada al congrés nacional d'urgències i emergències
Societat
El treball premiat porta per títol "Factors predictius de lesió intracranial en els traumatismes cranioencefàlics lleus"
ARA A PORTADA
-
Successos Les vides desestructurades de Pere i Otman, els dos menors acusats de l'homicidi a Manresa Pere Fontanals
-
Successos Fiscalia de Menors també demana l'internament tancat per als dos nous detinguts pel crim de Manresa Pere Fontanals
-
Societat Els moviments socials de Manresa proposen respostes comunitàries davant la violència Pere Fontanals
-
Societat Què proposen A l'aguait i el Moviment Popular per erradicar la violència arran del crim de Carles Vilajosana? Pere Fontanals
-
Societat La macroassemblea de docents del Bages vota per unanimitat continuar les mobilitzacions Pere Fontanals
Publicat el
04 de juliol de 2016 a
les 18:35
Et pot interessar
-
Societat
Fundació «la Caixa» aporta 50.000 euros a Althaia per equipar l'Edifici del Coneixement
-
Societat
L'ICS Catalunya Central estrena una web per donar visibilitat a la recerca i la innovació
-
Societat
L'Escola Jeroni de Moragas amplia dues unitats i atendrà 289 alumnes aquest curs
-
Societat
La 24a Setmana de Jocs al Carrer tanca amb bona resposta malgrat els canvis d'ubicació
-
Societat
Els Mossos frustren dues vegades l'intent dels mestres de tallar la C-55 a Manresa
-
Societat
Manresa amplia l'oferta d'extraescolars municipals amb noves activitats per al curs 2026-2027
