La Fundació Althaia és capdavantera a Catalunya en l'ús d'una tecnologia capaç d'anticipar la hipotensió, la baixada de pressió arterial, d'un pacient que està sent intervingut quirúrgicament. Es tracta d'un monitor modular hemodinàmic que disposa d'un nou software amb un sofisticat algoritme basat en la Intel·ligència Artificial i l'anàlisi de Big Data que recull la informació necessària per alertar amb antelació l'anestesiòleg sobre la probabilitat que la persona pateixi un episodi de baixada de pressió. D'aquesta manera, es pot actuar preventivament i evitar possibles complicacions.
El servei d'Anestesiologia i Reanimació de la institució ha realitzat recentment la primera intervenció quirúrgica amb aquesta nova tecnologia, que s'ha incorporat al bloc quirúrgic de l'Hospital de Sant Joan de Déu de forma pionera a Catalunya. A més dels paràmetres hemodinàmics clàssics, el monitor ofereix una nova funció anomenada índex de predicció d'Hipotensió (HPI). Cal tenir en compte que la hipotensió és la causant de moltes de les complicacions cardíaques i renals que, tot i que s'associen a la cirurgia, no són conseqüència directa d'aquesta.
La nova tecnologia del monitor, a més d'alertar d'un episodi de baixada de pressió, ajuda a identificar les causes que el provoquen. Això permet que l'anestesiòleg pugui anticipar-se a l'hora d'aplicar el tractament més adequat en cada cas. Aquests dos fets repercuteixen positivament en la recuperació del pacient i, a la vegada, fan que es redueixi l'estada hospitalària i també la mortalitat postoperatòria.
Aquesta nova tecnologia s'utilitzarà en intervencions quirúrgiques complexes, majoritàriament oncològiques. També en aquelles persones que presentin patologies de base greus, ja siguin cardíaques, renals i hepàtiques, entre d'altres. En aquests casos, la probabilitat de patir un episodi d'hipotensió és molt alta, fet que va associat a què els pacients puguin presentar complicacions severes a curt i a llarg termini, fins a 90 dies posteriors a la cirurgia.
Abans d'incorporar aquesta nova tecnologia, es van analitzar fins a 61 casos de pacients complexos intervinguts quirúrgicament a Althaia i es va constatar que aproximadament en el 90% dels casos s'havia produït un episodi d'hipotensió.
La incorporació d'aquesta nova eina és una aposta de la Fundació Althaia per disposar de noves tecnologies que suposin una millor atenció per a les persones.
Althaia, pionera en l'ús d'una nova tecnologia que anticipa la hipotensió
A través de la intel·ligència artificial en cirurgies complexes
ARA A PORTADA
-
Cues des de la matinada a Manresa pel procés extraordinari de regularització d'estrangers Pere Fontanals
-
-
Denuncien la mort de vint arbres al peu de la Seu per un nou vessament del col·lector de salmorres Pere Fontanals
-
Callús denunciarà les «accions vandàliques» i les barricades durant la protesta contra ICL Pere Fontanals
-
Publicat el
06 de desembre de 2021 a
les 14:06
Et pot interessar
-
Societat
UManresa publica un manual amb 43 tècniques per recrear lesions en simulació clínica
-
Societat
Tall de trànsit al carrer Rubió i Ors per obres al clavegueram
-
Societat
Cardona aplica noves tarifes de l'aigua amb un model que protegeix els consums baixos
-
Societat
El papa Lleó XIV beneirà la Caravana de la Pau de sor Lucía Caram
-
Societat
Tall de trànsit al carrer de les Piques per obres de paviment a partir de dilluns
-
Societat
Alumnes de l'Institut Guillem Catà viatgen a Alemanya per treballar la IA
