Cap a la Universitat de la Catalunya Interior?

Aquest divendres es reuniran els alcaldes de Vic i Manresa per abordar la col·laboració en matèria universitària.

Publicat el 25 de juny de 2009 a les 15:47


Els alcaldes de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal, i de Manresa, Josep Camprubí, es reuniran aquest divendres a la capital del Bages per intentar acostar posicions sobre diversos projectes que afecten les dues ciutats, catorze mesos després de la darrera trobada. Sobre la taula la sempre difícil relació en l’àmbit universitari i la possibilitat d’avançar cap a una institució que englobi les diverses “comarques interiors”. Vila d'Abadal assegura a l’ACN que anirà a la trobada amb “ganes 'd'entendre's”.

Fa unes setmanes l'alcalde de Manresa va trucar a l'alcalde de Vic per tornar a posar sobre la taula diversos aspectes de col•laboració entre les dues ciutats. A més del tema universitari, Vila d'Abadal també vol que Camprubí accepti participar en el projecte de xarxa de ciutats interiors de Catalunya que impulsa. Actualment existeixen trobades i converses periòdiques amb Olot, Ripoll i Berga, les tres ciutats que han entrat a formar part –conjuntament amb Manlleu- del patronat de la Fundació Universitària Balmes, màxim òrgan gestor de la UVic. Així mateix també manté contactes amb Igualada.

L'objectiu passaria per crear una “universitat de les comarques interiors” aprofitant el reconeixement de la UVic per part del Parlament de Catalunya. Una nova institució que englobés l’oferta universitària des d’Igualada fins a Vic, passant òbviament per Manresa i la capital d’Osona. Josep Maria Vila d'Abadal, estaria disposat, fins i tot, a parlar de la possibilitat de canviar el nom de la UVic, a priori, la gran condició que posaría Manresa per abordar el projecte. Una alternativa seria crear una “marca paraigua” que fos més còmoda d'assumir per a totes les parts.

Vila d'Abadal apunta que l'alcalde de Manresa pot tenir difícil sumar-se al projecte de ciutats interiors de Catalunya, que contempla establir un acord universitari, perquè 'algun company del seu equip de govern no li dóna massa suport'. Per l'alcalde de Vic algun regidor manresà aposta més per vincles amb l'àrea metropolitana que no pas amb les ciutats interiors. Tot i això considera que aquesta col•laboració seria bona per a Manresa.

Les claus

La reunió forma part del procés de reapropament entre els alcaldes de les dues capitals, després d'un tempestuós dinar que fa més de mig any va derivar en una apassionada discussió. Al fons d'aquest procés hi ha la necessitat de reforçar la institució universitària enfront les exigències que de manera gradual imposarà el procés de Bolonya pel que fa al nombre mínim d'alumnes matriculats per cada carrera.

A més, les circumstàncies derivades de la crisi econòmica general també afecten la disponibilitat pressupostària de la Generalitat, molt pressionada pels rectors de les universitats públiques, que preferirien que els diners es repartissin entre les universitats públiques, deixant en segon terme les de règim privat o especial, com la UVic.

En aquest context, Manresa ha anat establint lligams universitats amb l'Autònoma (UAB) o amb la Politècnica (UPC), sense cap inclinació a buscar acords amb la UVic. Però l'Ajuntament de Vic, amb Vila d'Abadal al front, és conscient que la universitat osonenca tindrà un futur complicat si no pot ampliar el seu marc territorial, buscant el compromís actiu de més comarques, com ara el Bages. En aquest procés de "convergència", és on Vila d'Abadal s'ha plantejat modificar el nom de la Universitat.