
Un moment de la jornada als Serveis Territorials d'Educació. AjM
Manresa ha acollit la I Jornada en Coeducació per a centres educatius de la Catalunya Central. L'objectiu de la jornada, que es va celebrar a la seu dels Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central, va ser donar resposta a la necessitat normativa de formar un representant del Consell Escolar de cada centre educatiu perquè vetlli pel foment de la igualtat d'oportunitats entre nens i nenes, i nois i noies.
Els centres educatius han de promoure la igualtat i incloure la perspectiva de gènere dins l'acció educativa, prevenint i gestionant comportaments i actituds discriminatòries per raó de sexe, i en especial tenir cura d'evitar comportaments homofòbics i conductes abusives.
Les accions exposades durant la jornada proposen reflectir en les programacions i els projectes educatius de centre el respecte mutu i generar nous i millors models identitaris de masculinitat i feminitat.
Al decurs de la jornada es van presentar diverses experiències de professorat en centres de la Catalunya Central –concretament, l'institut Pius Font i Quer de Manresa, l'escola Sant Esteve de Valls de Torroella, l'institut Francesc Ribalta de Solsona i l'escola Santa Rosa de Lima de Manresa–, que van permetre orientar i assessorar des de l'aula altres professionals que volen contribuir a la coeducació de l'alumnat de la zona.
També es va poder constatar la feina desenvolupada per les agents d'igualtat de Manresa i Solsona, que contribueixen a l'educació dels nens i nenes, nois i noies, que són el futur d'una societat més igualitària.
La jornada, que es va celebrar l'1 de juny, va ser un èxit d'assistència. Va comptar amb una norantena de persones entre mestres, professorat, pares i mares, tècnics i agents d'igualtat. Tots ells van valorar globalment la jornada com a molt positiva, tant des del punt de vista dels continguts exposats com de la utilitat de les experiències presentades.
Els Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central han estat pioners en organitzar aquesta jornada adreçada als referents dels Consells Escolars dels centres educatius de la Catalunya Central.
La jornada ha de ser un primer pas cap a l'autèntica escola coeducadora, aquella que es planteja educar les emocions, els sentiments i les relacions personals, i que per tant permetrà avançar cap a l'èxit escolar, compensant valors culturals diferenciadors dels rols masculins i femenins tan arrelats a la nostra societat.