CiU de Santpedor vol la Residència de Cal Jorba però «no a qualsevol preu»

Els nacionalistes reiteren el seu compromís amb la residència a Can Jorba de Santpedor, però qüestionen el procés per part de l'Ajuntament

Publicat el 13 de juliol de 2011 a les 19:50

La Residència de Cal Jorba segueix ocupant el debat polític de Santpedor. Foto: AjSTP

En el passat Ple Extraordinari a Santpedor s'ha tirat endavant l'aprovació inicial del Projecte de la Residència d'Avis de Can Jorba a Santpedor, gràcies als vots favorables de l'equip de govern, format per ERC i PSC; i CiU  i SI es varen abstenir.

En el citat Ple Convergència i Unió va fer notar els seus dubtes, plantejant a l'equip de govern una revisió i actualització de quines són les necessitats reals de la gent gran de Santpedor. A partir d'aquestes dades socioeconòmiques actuals va proposar elaborar un projecte més pràctic i funcional, un projecte més viable econòmicament, que no obligui al Consistori a abusar de l'endeutament.

I és que segons CiU hi ha dos fets molt importants que determinen que aquest informe no es pugui utilitzar com a referència de les necessitats reals dels avis de Santpedor.

Primer, que amb posterioritat a la redacció d'aquest informe es va aprovar la Llei de la Dependència. Aquesta llei unida a la crisi que ens afecta provoca que moltes famílies que tenen avis a casa, en el moment que algun dels seus membres es queda a l'atur, decideixen acollir-se a la llei i rebre uns ingressos per cuidar els seus avis.

Per una altra banda l'avanç constant de les noves tecnologies, amb aparells que permeten als avis tenir un contacte directe amb una assistència mèdica o social les 24 hores del dia i un bon servei d'atenció domiciliària, han provocat que molts avis decideixin quedar-se a casa abans que ingressar en una Residència.

A part, segons CiU, l'anterior govern tripartit de la Generalitat realitzà, a traves del ICASS, un estudi de les necessitats per comarques de places de Residència pel període 2008-2012. Aquest informe va determinar que a la comarca del Bages no són necessàries més places residencials,  ja que hi ha més oferta que demanda. Malgrat aquest advertiment que ja feia el tripartit, alguns pobles de la comarca han tirat endavant projectes de residències que han agreujat encara més aquest problema d'un excés de places.

A conseqüència de tot això, CiU reitera i demana a l'equip de govern municipal que aclareixi a tots els santpedorencs de quines dades disposa per creure que Santpedor necessita una Residència de 90 places i quina viabilitat pot tenir aquest projecte, si com sembla, amb les dades esmentades anteriorment, la possibilitat de cobrir aquesta oferta de places serà molt limitada. I CiU també ha reclamat i instat a l'alcaldessa que aclarís el finançament dels 4,6 milions d'euros que val la Residència, "i quina part d'aquest import es farà amb endeutament, ja que CiU mostra la seva preocupació per l'endeutament de l'Ajuntament, que és al voltant del 50% i que es podria situar a nivells inassolibles". CiU fa notar que en cap moment l'alcaldessa ha acreditat que tingui recursos per construir la residència.

Finalment el portaveu de CiU va finalitzar la seva intervenció en el Ple dient, "Volem que Santpedor tingui una Residència, però no a qualsevol preu. Els nostres avis no permetrien mai que el somni d'una nova Residència és converteixi en un malson pel seus néts".