El Govern anuncia la conversió de la C-55 a via de «2+1» entre Abrera i Monistrol, i de Manresa a Súria

El conseller Juli Fernàndez ha anunciat que incorporarà un tercer carril, barreres o separadors a 418 quilòmetres de carreteres del país per reduir els accidents frontals

Publicat el 15 de març de 2023 a les 21:01
Actualitzat el 15 de març de 2023 a les 21:22
El Govern impulsarà millores en 22 trams de carreteres per reduir els accidents mortals, especialment els frontals, que representen la meitat dels sinistres entre conductors. En els últims anys, els registres mostren un estancament de la sinistralitat, amb una vuitantena de morts l'any i un repunt dels xocs frontals. Després d'analitzar on i perquè es produeixen aquests xocs, el Departament de Territori ha traçat un pla per aplicar a més de 400 quilòmetres la metodologia 2+1, que consisteix a incorporar un tercer carril amb separació de sentits, per permetre avançaments segurs, barreres físiques o separadors. Amb un pressupost de 664 milions, l'executiu es proposa reduir el 20% de la sinistralitat actuant sobre el 7% de la xarxa.

Les actuacions se centraran en 418 quilòmetres que concentren més sinistres frontals, que tenen calçada única, són d'alt nivell tècnic i que, per tant, permeten elevades velocitats de circulació i per on passen més de 5.000 vehicles al dia. Entre aquests trams hi ha el que va d'Abrera (Baix Llobregat) a Monistrol de Montserrat de la C-55 que abastirà la totalitat dels seus 16 quilòmetres, i també el de Manresa a Súria, a la mateixa via, que cobrira els 13,6 quilòmetres que separen els dos municipis.

"La velocitat és cabdal. Si volem reduir els accidents mortals que tenim cada any hem d'actuar sobre aquest tipus de carreteres, no en les que hi ha més accidents", ha detallat el director general d'Infraestructures de Mobilitat del Govern, David Prat. I és que, l'estudi elaborat pel Govern mostra que el 13% de la xarxa viària concentra el 34% dels accidents mortals. 

Els xocs frontals tenen diverses causes, com ara un avançament mal efectuat, una pèrdua de control del vehicle que fa envair el sentit contrari o la falta d'atenció del conductor que també pot provocar que es desplaci de calçada sense adonar-se'n. Per aquest motiu, el pla 2+1 incorpora diferents actuacions en una vintena de trams com ara situar un tercer carril amb separació entre els sentits, una barrera de contenció que separi els carrils contraris, o ressaltar la línia contínua.

El Departament de Territori espera evitar entre el 80% i el 100% dels accidents mortals d'aquests trams després de fer les actuacions.

Algunes d'aquestes mesures ja s'han dut a terme a la C-55 i a la C-58 amb "una reducció molt important dels accidents mortals per xocs frontals", com a resultat, i també a la C-35 entre Vilalba Sasserra i Sant Celoni, a la C-16 entre Berga i Cercs i a la C-352 a la Roca del Vallès. Després d'avaluar actuacions en 40 quilòmetres durant sis anys, el Govern va constatar una reducció del 92% dels sinistres mostrals i del 50% dels greus.

"No actuem sobre punts negres, sinó sobre el 7% de carreteres. És una intervenció que canvia la xarxa viària i que pretén que siguin més segures i fluides", ha afirmat el conseller de Territori, Juli Fernández.

Aquests canvis ja s'estan aplicant a la variant de Banyoles (C-66), al tram entre Sant Celoni i Riells de la C-35 i entre Vilafranca i Cabrera d'Anoia, a la C-15, amb un pressupost de 72 milions d'euros.

Alguns dels trams amb calçada única on s'actuarà fins al 2030 són la C-15 entre Vilafranca del Penedès i la Pobla d'Agramunt, la variant de la C-31 a Vilanova i la Geltrú, la C-14 entre Alcover i Montblanc, la C-31 entre Pals i Figueres, la C 55 entre Manresa i Súria, la C-65 entre Girona i Llagostera o la C-66 entre Besalú i Banyoles o la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre.