El Govern generalitza les auditories a totes les carreteres de la seva titularitat

Estableix una sèrie de procediments per reduir l'accidentabilitat tant en la fase de disseny de les vies com una vegada han entrat en servei | La mesura només és obligatòria a les carreteres de la xarxa transeuropea, però Territori diu que ho aplicarà als més de 6.000 km de via de la seva competència

Publicat el 20 de febrer de 2016 a les 16:17
Actualitzat el 24 de febrer de 2016 a les 17:26
El Govern de la Generalitat ha aprovat la transposició de la Directiva Europea de seguretat viària a les carreteres transeuropees, que estableix una sèrie de procediments per reduir l'accidentalitat tant en la fase de disseny de les vies com una vegada han entrat en servei.

La Directiva Europea que ara es transposa és d'aplicació obligada només a les carreteres de la xarxa transeuropea. En el cas català, es tracta de la C-58 (tram Barcelona-Terrassa), la C-16 (Terrassa-Bellver de Cerdanya), la C-25 (Cervera-Riudellots de la Selva) i la C-33 (Barcelona-Montmeló). Sumen un total de 302 km i tenen una intensitat mitjana diària per quilòmetre de gairebé 21.800 vehicles.

No obstant això, el Departament de Territori i Sostenibilitat homogeneïtzarà i sistematitzarà l'aplicació de les directives europees a tota la xarxa viària de la seva titularitat. Es tracta de més de 6.000 km de carreteres, la meitat de les existents a Catalunya, per on circulen cada any 842 milions de conductors.
 
Amb la transposició de la Directiva Europa es generalitzarà l'aplicació, entre d'altres, de les mesures següents:
 
- Avaluació d'impacte de la seguretat viària. Quan s'impulsi una nova carretera o una modificació substancial d'una d'existent se n'analitzarà la repercussió sobre la seguretat de tota la xarxa. Es durà a terme en les fases del projecte en què s'escullen les diferents alternatives: durant l'elaboració de l'estudi informatiu i també en l'estudi d'impacte ambiental.
 
- Auditories de seguretat viària. Es faran a tots els projectes de nova infraestructura o en casos de canvis substancials, durant l'elaboració del projecte constructiu, immediatament abans de la posada en servei. S'identificaran els elements de disseny que puguin comprometre la seguretat dels usuaris. L'equip encarregat de realitzar tant les auditories com les avaluacions d'impacte de la seguretat serà sempre diferent de l'equip redactor dels projectes.
 
- Inspeccions de seguretat viària. Es realitzaran com a mínim cada tres anys en les vies en servei per identificar elements de millora quan es facin actuacions de conservació i manteniment.
 
- Gestió de la seguretat viària en les vies en servei. També cada tres anys, com a mínim, s'analitzaran els trams de carreteres en servei amb alta concentració d'accidents i amb més potencial de millora de la seguretat. Posteriorment, es redactarà un pla específic de seguretat viària per a cadascun d'aquests trams. Es vetllarà per establir la senyalització adequada en trams de vies en obres i amb major índex de sinistralitat.
 
- Gestió de dades. El Departament d'Interior, a través del Servei Català del Trànsit (SCT), adaptarà els informes relacionats amb cada accident greu i mortal que tingui lloc a la xarxa viària als mínims que fixa la Directiva. Almenys cada cinc anys, calcularà el cost social mitjà d'aquests sinistres.