El POUM planteja la possibilitat d'eliminar l'estació de FGC del Passeig

La proposta és de traslladar l'estació de Manresa baixador fins al carrer de la Sèquia per obrir el carrer Abat Oliva al Passeig, però deixa la porta oberta a estudiar la utilitat del ramal manresà de la línia dels catalans des de Prat de la Riba

Publicat el 13 de juliol de 2013 a les 13:23
Estació Manresa baixador al Passeig. Foto: GSV

L'avanç del POUM que el govern de Manresa presentarà per a la seva aprovació en el ple del proper dijous recull moltes modificacions que van més enllà de la proposta de derruir el teatre Conservatori. El document analitza i desenvolupa temes com la capitalitat, l'entorn natural, el desenvolupament, el Centre Històric o l'estructura urbana.
 
Pel que fa a temes com la capitalitat i l'estructura urbana, l'avanç del POUM contempla el trasllat de les dues estacions descobertes de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la de Manresa baixador fins al carrer de la Sèquia, i la de Manresa alta fins a Prat de la Riba, als Dolors, i es pregunta sobre la utilitat del ramal manresà de la línia dels FGC si aquesta segona estació es construeix a la via lineal Barcelona – Sallent.
 
Aquests trasllats pretenen, d'una banda, articular urbanísticament i cultural diferents elements de la ciutat, i per una altra, facilitar el desenvolupament d'un futur servei ferroviari comarcal fins a Parc de l'Agulla, Santpedor i Sallent, primer, i fins a Callús i Súria, després.
 
Pel que fa a l'estació cèntrica dels FGC, el document proposa d'alliberar l'espai existent a Manresa baixador, tot enretirant l'estació en direcció al carrer de la Sèquia, sota la nova denominació Manresa - Centre. Aquesta proposta permetria connectar el carrer de l'Abat Oliba amb la plaça Onze de Setembre, de tal manera que l'accés rodat per la universitat, connectaria amb el Passeig. Aquesta proposta seria possible a partir de la construcció d'una nova estació coberta, amb andana central, entre els carrers de l‘Abat Oliba i de la Sèquia. A més es podria suavitzar el pendent final del carrer de la Sèquia.
 
L'avanç del POUM també apunta la possibilitat d'estudiar l'eliminació d'aquesta estació si es considera que no té gaire sentit el fet que el tren hagi d'entrar a Manresa per sortir‐ne després, oimés tenint en compte la proximitat de la nova estació de Manresa – Prat de la Riba.
 
Per una altra banda, el document també proposa el trasllat de l'actual estació dels FGC Manresa alta, juntament amb l'estació d'autobusos, al node de Prat de la Riba, a la zona dels Dolors, de manera que aquesta nova estació s'integrés en la línia Barcelona – Sallent i els combois no haguessin d'entrar a Manresa per la mateixa via per la que després surten. L'aposta de transport públic comarcal hauria de passar per la recuperació de la línia de viatgers de FGC fins a Parc de l'Agulla, Santpedor i Sallent en primera instància, i fins a Callús i Súria en segon terme.
 
A més a més, apunta l'avanç del POUM, l'alliberament de l'espai actual de Manresa alta permetria recuperar el Parc de l'Alcoholera i recolzar la funcionalitat d'eix cívic de la carretera de Santpedor. Podria acollir dins l'antiga fàbrica les peces històriques de ferrocarrils de la Generalitat, completant així el conjunt del Museu de la Tècnica situat sobre la mateixa carretera de Santpedor.
 
Aquest canvi d'ubicació de Manresa alta a Manresa – Prat de la Riba, permetria també la racionalització de diverses línies de bus interurbà a partir de la fusió de línies existents, com la de Sant Joan – Manresa – Sant Fruitós, o la de Santpedor – Manresa – El Pont de Vilomara, aprofitant la nova estació i els canvis que el document també proposa per a la zona del Congost i que Manresainfo.cat analitzarà properament.
 
Mapa amb la proposta de trasllat de les dues estacions