Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, amb milers de documents i fotografies i centenars de vídeos de testimonis orals sobre la República, la Guerra Civil, el franquisme i la transició a Manresa. També conté alguns documents significatius de la història de Catalunya.
En aquesta ocasió proposem la consulta del web on es publica pràcticament íntegre el voluminós sumari judicial de Rafael Corvinos Barraca, que va ser president del Comitè Revolucionari i Antifeixista de Manresa i tinent d'alcalde durant la Guerra Civil.
Corvinos havia estat detingut per la policia franquista a Saragossa, on vivia d'incògnit amb la seva mare després d'evadir-se de tres camps de concentració. Havia estat donat per mort, però algú el va reconèixer a la capital aragonesa i el va denunciar.
El 17 d'abril de 1944 va tenir lloc el consell de guerra. Malgrat que el fiscal militar va demanar per a ell la pena de mort, gràcies als nombrosos avals i testimonis aportats, que acreditaven les gestions que Corvinos havia fet per salvar vides durant els primers mesos de la guerra, finalment va ser condemnat a cadena perpètua.
El web presenta els documents del sumari classificats i comentats, i distribuïts en aquests apartats:
- Detenció a Saragossa, primers interrogatoris i trasllat a Manresa.
- La instrucció de la causa: testimonis, avals, informes, processament i conclusions de fiscal.
- El consell de guerra: de la vista a la sentència.
- Condemna, redempció de penes, llibertat condicional i llicenciament definitiu.
Per tant, es pot seguir el procés des de la seva detenció (gener de 1943) fins al seu llicenciament definitiu (juliol de 1972), passant per la condemna (abril de 1944), la denegació de l'indult (març de 1946) i la llibertat condicional "con destierro de Manresa" (desembre de 1948).
[despiece]Fitxa:
- Web: www.memoria.cat/corvinos
- Autor del web: Josep Alert
- Recerca documental: Conxita Parcerisas
- Procedència de la documentació: Tribunal Militar Territorial Tercer i Arxiu Nacional de Catalunya.
- Publicació: abril de 2014
[/despiece]
[noticiadiari]9/90794[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90821[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90840[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90854[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90871[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90889[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90916[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90948[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90977[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90999[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91015[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91031[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91055[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91078[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91101[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91130[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91156[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91163[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91175[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91197[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91222[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91241[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91265[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91283[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91293[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91306[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91325[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91355[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91382[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91412[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91426[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91442[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91455[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91480[/noticiadiari]
El sumari Corvinos
Societat
Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, que anem recordant dia a dia en la tasca de recuperació de la memòria històrica
ARA A PORTADA
-
Cultura i Mitjans Manresa recomana anar a peu als miradors per veure l'eclipsi solar de dimecres Pere Fontanals
-
-
Societat La salmorra torna a vessar al passeig del Riu de Manresa i amenaça els arbres de l'entorn Pere Fontanals
-
-
Successos Restablert el servei de trens entre Lleida i Manresa després de l'atropellament d'una persona ACN
Publicat el
10 de juny de 2020 a
les 12:00
Actualitzat el
11 de juny de 2020 a les
10:34
Et pot interessar
-
Societat
Sant Vicenç substituirà 570 fanals per tecnologia LED per reduir el consum energètic
-
Societat
Un espectacular estol de cigonyes anuncia a Manresa l'inici de la migració cap a l'Àfrica
-
Societat
La Creu Roja al Bages va atendre 6.635 persones el 2025, un 8,1% més que l'any anterior
-
Societat
Una reparació d'urgència obligarà a restringir el trànsit a la rotonda dels Dolors
-
Societat
Cardona instal·la nous espais saludables per promoure l'activitat física i la mobilitat sostenible
-
Societat
Un estudi liderat des del Bages reforça el paper del treball social en les decisions al final de la vida
