La població adolescent va reduir el consum d'alcohol, cànnabis i tabac durant el confinament per la pandèmia. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi elaborat en el marc del projecte DESKcohort, en el qual van participar 303 persones d'entre 14 i 18 anys, estudiants de batxillerat, de cicles formatius de grau mitjà i de quart d'ESO de la Catalunya Central.
A banda de constatar aquesta reducció general del consum d'aquestes substàncies, el treball, que s'ha publicat a la revista International Journal of Environmental Research and Public Health, conclou que hi ha diferències en funció dels estudis que es realitzen, de manera que l'alumnat de formació professional de grau mitjà era més procliu al consum de risc d'alcohol i cànnabis i a fumar diàriament en comparació amb l'alumnat de quart curs d'ESO o de segon de Batxillerat.
La reducció del consum de risc de substàncies ha estat generalitzada, especialment entre l'alumnat de quart curs d'ESO. Per contra, les persones que estudiaven cicles formatius de grau mitjà, les que tenen pares amb estudis primaris i les que viuen a la comarca de l'Anoia van augmentar el consum diari de tabac durant el confinament.
L'objectiu del treball era analitzar com havia canviat el consum d'alcohol, cànnabis i tabac entre aquesta població jove durant el confinament comparant les dades recollides prèviament en el marc del projecte DESKcohort. Al mateix temps es volien analitzar els factors individuals i socials que incideixen en les pautes de consum.
La investigadora del projecte DESKcohort, Judit Rogés Olivares, explica que aquesta situació s'ha produït per "la modificació dels patrons a causa del confinament que va afectar i canviar la vida social del col·lectiu adolescent, que va passar més temps a casa, sota el control parental, i va tenir menys oportunitats d'adquisició de substàncies".
El treball l'han liderat les investigadores Judit Rogés, Tivy Barón-Garcia, Helena Gonzàlez Casals i Albert Espelt del Departament d'Epidemiologia i Metodologia de les Ciències Socials i de la Salut de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa de la UVic-UCC; Marina Bosque-Prous de la UOC; Joan Colom, de la Subdirecció General de Drogodependències de l'Agència de Salut Pública de Catalunya; Cinta Folch, del Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya i del Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública; i Esteve Fernández, de l'Institut Català d'Oncologia (ICO)- Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL); Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona i CIBER de Malalties Respiratòries (CIBERES).
El projecte DESKcohort és una iniciativa liderada per la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i el grup de recerca interuniversitari UVIC-UCC/UOC d'Epidemiologia i Salut Pública, amb el suport de la Subdirecció General de Drogodependències de l'Agència de Salut Pública de Catalunya i del Departament d'Ensenyament.
Els adolescents han consumit menys alcohol, cànnabis i tabac durant el confinament, segons UManresa
Societat
L'alumnat de FP de grau mitjà va fer més consum de risc d'aquestes substàncies en comparació amb l'alumnat d'ESO o Batxillerat
ARA A PORTADA
-
Societat Més de 29.000 alumnes del Bages i el Moianès tornaran dimarts a les aules en un inici amb vaga Pere Fontanals
-
Societat «Qui instrumentalitza la mort de Vilajosana per sembrar odi no vol solucions, vol incendiar Manresa» Pere Fontanals
-
Successos Un dels detinguts pel crim de Manresa va ser arrestat quatre dies abans per un atac amb tornavís Pere Fontanals
-
Successos Escorcoll en el pis d'un dels detinguts pel crim de Manresa, al carrer Santa Llúcia Pere Fontanals
-
Societat El Consell Municipal de Solidaritat de Manresa condemna la violència i reclama serenor Pere Fontanals
Publicat el
25 d’octubre de 2021 a
les 16:48
Actualitzat el
25 d’octubre de 2021 a les
17:51
Et pot interessar
-
Societat
Els sindicats d'educació acusen direccions de la Catalunya Central d'anul·lar acords de claustre
-
Societat
El Bages supera els 40ºC dos dies seguits i encadena un segon rècord al setembre
-
Societat
Sant Fruitós de Bages commemorarà la Diada amb una matinal de cultura i tradició
-
Societat
Castellbell i el Vilar prepara una Diada Nacional de memòria, esport i reivindicació
-
Societat
Súria celebrarà l'Onze de Setembre amb actes al Castell i el Poble Vell
-
Societat
«Qui mata una persona, mata tota la humanitat»: la mesquita Al Fath clama contra el crim de Vilajosana
