Els tres acusats per l'agressió ocorreguda a Balsareny el febrer de 2018, després d'una manifestació de la ultradreta a favor de Raúl Macià, que es trobava a la presó per robatori i tràfic de drogues, han negat, davant del jutge, haver increpat i agredit alguns veïns del municipi. Han dit que van participar en una manifestació "sense incidents" i que quan va acabar van marxar del poble.
Les víctimes han detallat que van ser colpejats i han assenyalat els acusats com els autors. "No va ser el mal físic, sinó la humiliació... Ara tinc por i no surto sola al carrer", ha manifestat una de les víctimes. La Fiscalia i l'acusació particular mantenen la pena de sis anys per a cadascun d'ells pels delictes contra els drets fonamentals o, de forma alternativa, per amenaces amb l'agreujant de discriminació per motius ideològics.
El judici, que s'ha celebrat aquest dijous a l'Audiència de Barcelona, ha arrencat amb les declaracions dels acusats. Els fets van tenir lloc el 17 de febrer, un cop acabada la manifestació neonazi impulsada pel col·lectiu Por España me atrevo. Segons el fiscal, els tres acusats, juntament amb altres persones que no han pogut ser identificades, totes elles d'estètica skin head, van coincidir amb un grup de persones que es trobava a la terrassa del bar el Casino de Balsareny. Segons el ministeri públic, "moguts pel seu profund menyspreu a les persones afins a l'independentisme català" van començar a increpar les persones que hi havia i en van agredir a tres: a un li van clavar un cop de puny a la cara; a una altra una bufetada i una empenta que la va fer caure a terra: i al darrer li van clavar una puntada de peu a l'esquena i també el van colpejar amb el pal d'una de les banderes que portava a la manifestació.
El primer a declarar ha estat un dels acusats, Antonio Castellón. Ha explicat que va anar amb la que llavors era la seva parella per mostrar el seu suport a una família del municipi que ho estava passant malament i era "increpada per l'independentisme". Ha declarat que va durar un parell d'hores i que es va resoldre sense incidents. A preguntes del ministeri públic ha negat haver estat al bar on es van produir els incidents i encara menys haver agredit a una de les víctimes.
La seva exparella, Alba Sánchez, també acusada, ha explicat que va participar-hi per solidaritat amb la família i en defensa "dels drets fonamentals de les persones". Malgrat assegurar que recordava poc de la jornada, ha assegurat que no va entrar en cap bar i menys agredir a ningú. "Quan va acabar ens vam muntar al cotxe i vam marxar, no volem problemes", ha dit.
Per la seva part Albert Bruguera., també acusat i llavors delegat a Catalunya del partit d'extrema dreta Democràcia Nacional, ha afirmat que va participar en la protesta en suport "de la família, que tenia un fill a la presó". Davant del jutge ha assegurat que ell encapçalava la protesta i que no va tenir constància de cap "enfrontament". També que no coneix a les víctimes.
[h3]Les víctimes assenyalen els acusats[/h3]
Per la seva part, les tres persones agredides han assenyalat directament els acusats com a autors dels fets. La llogatera del bar on van succeir els fets, a qui li van clavar una bufetada i va caure a terra, ha explicat que va tancar el local fins que va acabar la manifestació. Va ser llavors, amb gent fora, quan un grup de persones es van desplaçar fins al local. La dona ha assenyalat directament a Alba Sánchez com a qui la va insultar i a Antonio Castellón com qui li va donar la bufetada i la va llançar a terra. La dona, que ha reconegut que mai en la vida s'havia sentit tan humiliada, ha afirmat que no s'atreveix ni a sortir sola al carrer. "Em fa por", ha dit.
Una altra de les víctimes, que va patir un cop de puny a la cara, ha explicat que va ser agredit i insultat pels acusats quan intentava fer entrar a dins del local els clients que estaven a la terrassa.
La darrera de les víctimes, a qui li van clavar una puntada de peu a l'esquena i també el va colpejar amb el pal d'una de les banderes, també ha assenyalat directament als acusats. El jove ha explicat que va anar cap al lloc dels fets en veure les agressions i per ajudar a la gent a entrar dins del bar. Arran dels fets ha assegurat que no s'atreveix a anar a ciutats grans si no és amb molta gent "per por que em puguin fer alguna cosa".
També ha testificat un altre jove a qui haurien increpat, però no agredit. Ha explicat que va voler auxiliar la gent després de veure com agredien a una de les víctimes.
[h3]Els Mossos corroboren el comportament violent[/h3]
En el judici també ha declarat una agent dels Mossos d'Esquadra que va custodiar la protesta. L'agent ha reconegut que els participants tenien "un comportament violent, amb crits i insults". No obstant això, ha reconegut que ella únicament va veure com en el seu transcurs només increpaven a un periodista.
També ha declarat un responsable de la unitat d'informació del cos policial català que ha corroborat que hi van participar prop d'un centenar de persones i que hi va haver càntics contra l'independentisme com "separatistes, fills de puta; o l'espanyol amb la teva mort gaudeix". A més ha volgut recalcar que els tres dels acusats ja tenien antecedents policials i denuncies relacionades amb delictes d'odi, homòfobs o contra la llibertat religiosa. També ha assenyalat a tots tres com les persones que encapçalaven la protesta i que els vídeos enregistrats van ser els que va permetre a les víctimes identificar-los.
[h3]Sis anys de presó[/h3]
El ministeri fiscal i l'acusació particular demanen per a cadascun dels acusats sis anys de presó. Acusa cadascun d'ells dels tres delictes contra els drets fonamentals o, si el Tribunal ho considera més adient, tres delictes d'amenaces amb l'agreujant de discriminació per motius ideològics.
La Fiscalia també demana per aquests tres delictes 10.800 euros de multa (3.600 per delicte), la inhabilitació durant cinc anys més a la pena de presó imposada per a l'exercici de professió o ofici educatiu en l'àmbit docent, esportiu i de temps lliure i també la prohibició de comunicació i aproximació a les víctimes, per un període de dos anys superior al d'una eventual condemna a presó. Pel que fa al delicte lleu de lesions els reclama 1.080 euros de multa a cadascun d’ells. En concepte de responsabilitat civil han d'indemnitzar amb 1.200 euros a les víctimes pels danys morals.
Per la seva part, les defenses exigeixen les absolucions. Consideren que no s'han aportat proves que demostrin que fossin els acusats els que van increpar i agredir a les víctimes.
[h4]Per saber-ne més[h4]
[noticia]73503[/noticia]
[noticia]73504[/noticia]
[noticia]73505[/noticia]
[noticia]73508[/noticia]
[noticia]73517[/noticia]
[noticia]77785[/noticia]
Els ultres de Balsareny neguen davant del jutge haver increpat i agredit veïns del municipi l'any 2018
Societat
La Fiscalia manté l'acusació contra els drets fonamentals o, de forma alternativa, per amenaces amb l'agreujant de discriminació per motius ideològics
ARA A PORTADA
-
-
Esports El CE Manresa encaixa la primera derrota de la temporada al camp del Tudelano (2-1) Pere Fontanals
-
Societat Territori destina 1,6 milions a estabilitzar talussos a les carreteres d'accés a Montserrat Pere Fontanals
-
Esports Manel Deli es proclama campió del món M50 dels 100 quilòmetres en ruta a Galícia Pere Fontanals
-
Economia L'Agència Espacial tria la companyia del manresà Sanpere per desenvolupar la xarxa de connectivitat segura de la UE ACN | Pere Fontanals
Publicat el
13 de gener de 2022 a
les 17:29
Et pot interessar
-
Societat
Els casals infantils del CAE i La Xarranca tanquen l'estiu amb 562 participacions al Bages
-
Societat
L'AFABBS programa diversos actes al Bages amb motiu del Dia Mundial de l'Alzheimer
-
Societat
L'Ajuntament de Manresa inicia l'arranjament d'una quinzena de camins rurals
-
Societat
Obres de fibra òptica a la Muralla del Carme i l'entorn de l'Uniplant Garden a partir de dilluns
-
Societat
Sant Fruitós impulsa una nova oferta de formació per a adults
-
Societat
La Fira d'Artistes i Artesans provocarà afectacions de trànsit aquest dissabte al Passeig
