REPORTATGE

L'escola Valldaura comença el curs amb sis reduccions de jornada sense cobrir

El centre manresà, de màxima complexitat, va decidir engegar un procés de difícil cobertura per escollir els candidats a ocupar les vacants mitjançant una entrevista: "El Departament no ens ha enviat ni els currículums dels interessats", lamenten

L'escola Valldaura de Manresa, aquest matí d'inici de curs
L'escola Valldaura de Manresa, aquest matí d'inici de curs | LVP
09 de setembre de 2024, 12:46
Actualitzat: 16:33h

Inici de curs un pèl accidentat, per l'equip docent de l'escola Valldaura de Manresa, que ha hagut d'engegar motors amb dos grups-classe sense tutor/a definitiu. Per entendre el motiu d'aquesta casuística ens hem de remuntar a finals de juliol -el dia 26, concretament-, que és quan el Departament d'Educació va fer públiques les adjudicacions d'estiu per al curs 2024-25; unes adjudicacions molt esperades per a les direccions dels centres (són les que revelen els mestres que seguiran a l'escola i els que hauran de marxar, així com també si hi ha noves incorporacions) que permeten començar a organitzar el proper curs amb antelació

En el cas de la Valldaura, la majoria de docents que hi havia hagut l'any anterior, repetirien al centre, una bona notícia que va veure's una mica alterada quan l'equip directiu va saber que de les 19 persones que conformen la plantilla, 6 demanarien reducció de jornada. Què suposava, això? Haver de comptar amb més mestres perquè cobrissin les hores pertinents. "Teníem dues alternatives", explica Marta Ferrer, la directora del centre. La primera, diu, "deixar que l'atzar escollís per a nosaltres els nous mestres a través dels nomenaments telemàtics".

De les 19 persones que conformen la plantilla de l'escola Valldaura, 6 han demanat reducció de jornada

La segona, engegar un procés de difícil cobertura, una opció reservada únicament als centres de màxima complexitat (com ho és la Valldaura) que permet escollir els professionals a través d'entrevistes personals. "Vam decantar-nos per això, perquè era una manera d'assegurar-nos que qui vingués, tingués un perfil que s'adigués a la tipologia de la nostra escola", comenta Ferrer, que continua: "A vegades, amb els nomenaments telemàtics, ens havíem trobat amb gent amb poca experiència en centres d'alta complexitat, i segons quines situacions no sabia com gestionar-les".

Una de les aules de l'escola Valldaura amb les cadires recollides damunt les taules Foto: LVP
Una de les aules de l'escola Valldaura amb les cadires recollides damunt les taules Foto: LVP

Així doncs, "el que vam fer quan a l'agost l'equip directiu vam tornar a la feina, va ser comunicar al Departament que volíem fer el procés de difícil cobertura", relata la directora. I és que en aquest cas, és el Departament el que recopila tots els currículums que s'envien i en fa una tria, "que després ens envia a nosaltres a fi que puguem començar amb les entrevistes".

El que va passar en el cas de Valldaura va ser que "a sis dies de començar el curs, des del Departament no ens havien enviat la selecció de currículums". Alhora, explica Ferrer, "també vam començar a rebre correus electrònics i trucades de persones que havien participat en el procés per saber quan els faríem l'entrevista"; unes trucades i uns mails que "no podíem respondre perquè a nosaltres encara no ens havia arribat cap currículum", lamenta la directora.

"A sis dies de començar el curs, des del Departament no ens havien enviat la selecció de currículums per poder començar amb les entrevistes"

marta ferrer

"Vam trucar per saber què passava i ens van dir que havien rebut moltíssims currículums i que anaven desbordats; ens van assegurar que el divendres 6 ho tindríem". Però va arribar el divendres, i res de res: "Què vol dir, això? Doncs que hem començat el curs ambcap de les sis reduccions sense cobrir", es queixa Ferrer, bo i recalcant que aquesta manca de personal "ha provocat que dues classes encara no tinguin tutoria assignada".

"Està clar que si no haguéssim fet aquest procés d'entrevistes ja tindríem les persones que cobririen aquestes reduccions de jornada, però l'experiència ens diu que en escoles com la nostra, és millor no ‘jugar' al toqui a qui li toqui i escollir persones que sumin o que ja hagin treballat amb nosaltres i hagin encaixat molt bé a l'escola", declara la directora, tot puntualitzant que "en cap cas el que busquem és que el claustre estigui ple d'amiguets i amiguetes; el que nosaltres volem és el millor pel centre, i això passa per tenir un equip competent i preparat".

Tanmateix, però, sembla que haver-se decantat per l'opció de les entrevistes no els ha acabat de jugar a favor: "Aquest any ens estem trobant que tots els mestres amb números baixos (i que, per tant, tenen més experiència) estan entrant a altres centres a través dels nomenaments telemàtics".

"En cap cas el que busquem és que el claustre estigui ple d'amiguets i amiguetes; el que nosaltres volem és el millor pel centre, i això passa per tenir un equip competent i preparat"

marta ferrer

Això vol dir, especifica Ferrer, "que les persones a qui podrem acabar entrevistant tindran poca experiència en general" i potser (només potser; sempre hi ha excepcions que confirmen la norma) no n'hi haurà cap que encaixi al cent per cent amb el que la direcció de la Valldaura busca. "Normalment els processos de difícil cobertura es feien a finals d'agost, que és amb el que comptàvem nosaltres, però aquest anytot ha anat diferent", afegeix.

Sobredotació de docents (?)

Per tal de contrastar el testimoni de l'escola Valldaura, NacióManresa ha parlat amb els Serveis Territorials d'Educació a la Catalunya Central, que han explicat a aquest diari que aquest curs que tot just engeguem, van sobredotar-se molts centres educatius perquè s'havien de fer encabir els nous funcionaris sorgits de les darreres oposicions. En aquest sentit, "és probable que en aquest centre hi passi això i que fins que no hi arribin les mestres que falten [derivades del procés de difícil cobertura], tinguin personal suficient per poder resoldre la cobertura dels grups" de manera temporal, especifiquen.

Tot i així, aquest argument no acaba de convèncer la direcció de la Valldaura, que comenta que "si realment és aquest el motiu, no hauria costat res enviar un correu electrònic informant-nos que les reduccions trigarien més a cobrir-se perquè tenim excedent de personal". De totes maneres, manifesta la directora, "si es considera com a sobredotació de personal tenir cinc jornades senceres d'Infantil en comptes de quatre i mitja, i tenir una aula d'Acollida sencera en comptes de mitja, que m'ho diguin, perquè jo no ho puc endevinar".