FGC ampliarà la línia a Manresa amb una nova estació sota el passeig Pere III i la plaça Espanya

El projecte costarà 30 milions d'euros i està previst que les obres comencin a finals del 2023

Publicat el 10 de març de 2022 a les 19:21
Actualitzat el 10 de març de 2022 a les 19:28
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha presentat aquest dijous a la tarda l'ampliació i integració urbana de la línia Llobregat-Anoia a Manresa amb una nova estació que estarà ubicada a sota del passeig Pere III i la plaça Espanya. D'aquesta manera, la línia actual, que acaba a l'estació de Manresa-Baixador, s'allargarà 262 metres fins arribar al nou destí, més a prop del centre de la ciutat i de punts que generen una gran demanada d'usuaris com el CAP del Bages. Aquesta és la proposta escollida davant de l'altra alternativa que hi havia que era fer la nova estació a la plaça de la Font de les Oques. El projecte costarà uns 30 milions d'euros i està previst que les obres comencin a finals del 2023.

La presidenta d'FGC, Marta Subirà, ha explicat que la proposta que finalment es tirarà endavant és "fruit del consens" i creu que permetrà "recosir" la ciutat i "donar més qualitat de vida als ciutadans de Manresa". Subirà ha dit que s'han tingut en compte els pros i contres de les dues opcions que hi havia sobre la taula -Passeig Pere III o plaça de la Font de les Oques- i ha dit que l'estudi s'ha decantat "clarament" per la primera opció, que també era "la preferida per les entitats i ajuntaments del territori". La nova estació disposarà d'una única andana central de set metres d'ample i 130 de longitud i estarà adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.

El cost total del projecte rondarà el 30 milions d'euros i les obres està previst que comencin a finals del 2023. Abans que comencin les obres s'ha de tramitar l'estudi informatiu, posar-lo a exposició pública i licitar el projecte executiu. Subirà ha dit, però, que un cop arrenquin les obres, aquestes s'allargaran entre un any i mig i dos anys i tindran una "mínima afectació per als veïns".

El projecte inclou no només l'ampliació de la línia, sinó també la seva integració urbana. D'aquesta manera, en el tram comprès entre les estacions de Manresa-Alta i Manresa-Baixador, la nova rasant dissenyada per al pas del ferrocarril quedarà coberta. Això, segons FGC, millorarà la permeabilitat de la trama urbana (carrers de la Sèquia i de Camps i Fabrés) i el paisatge urbà.

L'estació de Manresa-Baixador s'enderrocarà i se n'urbanitzarà la superfície, així com també la del futur túnel. Això permetrà obrir un nou vial que donarà continuïtat al carrer Carrasco i Formiguera fins a la carretera de Santpedor, amb la qual cosa "es millorarà notablement la qualitat paisatgística d'aquest tram". A més, es millorarà el perfil longitudinal del carrer de la Sèquia, suavitzant la seva rasant i es donarà continuïtat a l'avinguda de la Font del Gat fins a la plaça Onze de Setembre, eliminant el punt baix existent actualment i la restricció de gàlib.

[h3]Perllongament cap a la zona del Parc de l'Agulla[/h3]
D'altra banda, Ferrocarrils de la Generalitat també estudiarà el perllongament de la línia des de Manresa cap al Parc de l'Agulla, incloent la construcció de dues noves estacions. El Govern planteja aquest projecte utilitzant les vies existents on actualment només hi circulen trens de mercaderies, amb la possibilitat de construir-hi dues noves estacions. Segons FGC, aquest projecte tindria un cost de 10 MEUR i es podria incloure en l'actual contracte programa de manera que no es descarta que les obres es puguin fer en paral·lel al projecte de nova estació al centre de Manresa.

L'estudi informatiu que FGC preveu licitar properament ha de definir l'elecció del millor emplaçament per les dues noves estacions. D'una banda, l'estació que aniria situada al barri de La Parada i, de l'altra, l'estació situada al Parc de l'Agulla, que es podria ubicar a l'àmbit del Parc Tecnològic o bé a l'àmbit del propi parc. També s'analitzaran les rasants de via i l'emplaçament d'un aparcament d'enllaç amb el ferrocarril. Les actuacions implicaran l'electrificació de la línia des de Manresa-Alta.

[h3]Gran satisfacció a Manresa[/h3]
L'alcalde de Manresa, Marc Aloy, ha valorat molt positivament l'anunci d'FGC i ha dit que es tracta d'un projecte "transformador" i "molt important" per al municipi. Aloy ha recordat que les vies del tren "divideixen la ciutat" i "moltes vegades no ens adonem de la incomoditat que suposen i de les grans problemàtiques que creen en la mobilitat". El batlle ha celebrat especialment el projecte de perllongament fins al Parc de l'Agulla amb la creació de dues noves estacions.

Creu que l'estació del barri de La Parada permetrà connectar "un dels barris més poblats de la ciutat i amb més usuaris de transport urbà" i, de l'altra, la parada al Parc de l'Agulla "ens permetrà donar cobertura al Parc Tecnològic i també al mateix Parc de l'Agulla, un gran espai de lleure i d'atracció de visitants".