Hospital de Dia del Malalt Crònic: més de mil visites en el 1r any

Des d'aquest recurs assistencial també s'atenen pacients de forma urgent, sistema a través del qual s'han realitzat 260 visites

Publicat el 22 de setembre de 2010 a les 18:18

Equip de professionals vinculat a l'Hospital de Dia. Catpress

L'Hospital de Dia del Malalt Crònic de la Fundació Althaia ha atès, durant el seu primer any d'activitat, més de 1.000 visites a pacients, normalment d'edat avançada, que pateixen diferents malalties cròniques. L'objectiu d'aquest nou recurs, que coordina el Servei de Medicina Interna, és oferir una millor resposta assistencial als pacients i reduir el nombre d'ingressos hospitalaris d'aquests malalts pluripatològics per intentar millorar la seva qualitat de vida. Alhora, es vol intentar disminuir la seva freqüentació al Servei d'Urgències. De fet, aquests pacients poden dirigir-se directament a l'Hospital de Dia o contactar-hi per via telefònica, on els atendrà un professional que coneix a fons cada cas. Aquest recurs va entrar en funcionament a mitjans del 2009 i durant els primers 12 mesos s'han atès 260 visites d'urgències.

Els pacients de l'Hospital de Dia del Malalt Crònic es deriven principalment des del Servei d'Urgències, des de Consultes Externes o des de l'Hospitalització de Medicina Interna. A més, es fa un seguiment dels malalts d'edat avançada amb diferents malalties que són donats d'alta per tal de controla la seva evolució i evitar que reingressin. En ocasions, l'ingrés d'un malalt pluripatològic a un hospital implica una davallada en la seva autonomia. Per aquest motiu, des d'aquest Hospital de Dia s'avaluen els casos que poden ser tractats mitjançant visites i controls periòdics sense que hagin de ser ingressats a l'hospital.

Així mateix, els professionals de l'Hospital de Dia del Malalt Crònic treballen estretament amb els de la Unitat d'Hospitalització a Domicili -una altra estructura assistencial d'Atlhaia- ja que analitzen cada cas per veure quin és el recurs que millor s'adapta a cada pacient. La prioritat és que, sempre que sigui possible, els pacients puguin estar a casa seva i, en el cas de l'Hospital de Dia, desplaçar-se per rebre el tractament hospitalari.

Els professionals que formen l'equip de l'Hospital de Dia són dos metges, dues infermeres, una auxiliar d'infermeria i una administrativa. Diàriament realitzen una desena de visites, entre les programades i les urgents. Entre les cites ja programades, els pacients realitzen proves de control, com analítiques o radiografies, per tal de certificar l'evolució esperada. També s'apliquen tractaments endovenosos, com per exemple alguns pacients que tenen anèmia.

Cal tenir en compte que els pacients disposen també d'un telèfon on poden trucar (entre les 8 i les 20 hores de dilluns a divendres) sempre que tenen algun dubte o es troben malament. Aquesta via de contacte permet resoldre dubtes concrets, com per exemple si es poden prendre un determinat medicament, o per informar sobre l'estat o evolució d'un pacient.

Reptes de futur
D'ara en endavant, l'objectiu és fer créixer aquest servei per afavorir la participació en un futur model d'atenció integrada als pacients crònics de la comarca del Bages. Per aquest motiu es donarà a conèixer als professionals de l'atenció primària, dels hospitals sociosanitaris i de les residències del territori perquè en coneguin el funcionament i els avantatges i hi puguin derivar malalts.