Inicien les obres de millora de la C-55 entre Abrera i Manresa

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) iniciarà aquest proper dimarts un conjunt de treballs de millora de la seguretat viària a la C-55, en un tram de 31 quilòmetres

Publicat el 12 de setembre de 2010 a les 20:25
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) iniciarà aquest proper dimarts un conjunt de treballs de millora de la seguretat viària a la C-55, en un tram de 31 quilòmetres entre Abrera (Baix Llobregat) i Manresa. Entre les actuacions que es duran a terme, fins a principis de desembre, cal remarcar la instal·lació d'una mitjana a l'entorn del nus de Sant Pau, a Manresa. Així mateix, es reforçarà la senyalització i l'abalisament i es redefiniran alguns trams d'avançament. Aquests treballs comptaran amb un pressupost de 300.000 euros. Posteriorment, l'any vinent, el DPTOP ampliarà el desdoblament de la variant de Manresa, entre Bufalvent i el nus del Guix, entre altres millores.

Millora continuada de la seguretat viària
En el marc del pla de millora de la seguretat viària i dels programes de conservació de la xarxa de carreteres, el Departament ha actuat de forma continuada a la C-55. En el tram entre Abrera i Manresa, aquestes actuacions han sumat una inversió de més de 26 MEUR des de 2003.

Les obres portades a terme han comportat la renovació del ferm, la millora de la senyalització vertical i horitzontal, la millora de l'abalisament i la millora de les barreres de protecció, així com la millora dels accessos a poblacions com Sant Vicenç de Castellet, Monistrol de Montserrat i Castellbell i el Vilar.

Noves mesures en tres fases
A partir de dimarts vinent, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques desplegarà un conjunt d'actuacions per a millorar la seguretat viària a la C-55 entre Abrera i Manresa, que abasta una longitud de 31 quilòmetres. Les mesures, tractades prèviament amb ajuntaments, institucions i entitats del Bages, es desenvoluparan fins a principis de desembre i comptaran amb una inversió de 300.000 euros.

Les tasques que ara es desenvoluparan en tot aquest tram giren al voltant dels eixos següents: millora de la senyalització vertical i horitzontal i de l'abalisament, revisió dels trams d'avançament, i reforçament de la senyalització dels límits de velocitat.

L'actuació tindrà una especial incidència a la ronda de Manresa, que compta amb un tram de 4 quilòmetres de quatre carrils, i un tram d'1,5 quilòmetres de dos carrils, entre Bufalvent i el nus del Guix. En aquest entorn, la C-55 registra un volum de trànsit que pot arribar als 30.000 vehicles diaris. Entre les millores que s'hi aplicaran, cal remarcar la instal·lació d'un tram de mitjana de formigó i la millora de la canalització dels moviments a l'entorn del nus de Sant Pau.

Els treballs es duran a terme a partir d'aquest esquema, en tres fases: A partir de dimarts vinent i fins a la segona setmana d'octubre, a tot el tram es reforçarà la senyalització vertical de límit de velocitat; es revisaran a la baixa alguns trams d'avançament; a l'accés a l'aeri de Montserrat (cruïlla amb la B-112), ara es permetrà el gir a esquerres en sentit ascendent i es col·locaran senyals de perill en dues interseccions, a Esparreguera i a Sant Vicenç de Castellet; i es reforçarà la senyalització horitzontal i l'abalisament amb: doble ratlla contínua en els trams on no es pot avançar, pintura amb ressalt als trams de línia contínua, implantació de captafars a les interseccions amb carril central de gir, revolts tancats i als trams on la carretera tingui més d'un carril per sentit de circulació.

A la variant de Manresa, a l'accés a Sant Pau venint de Bufalvent es redefinirà la bifurcació actual, eliminant un tram del carril dret i convertint l'actual pèrdua de carril en sortida des de l'actual carril esquerre. D'aquesta manera, la sortida serà més directa des de la C-55, amb l'objectiu d'evitar confusions i maniobres dels vehicles que segueixen en direcció sud. Aquesta mesura, amb la consegüent adaptació de la senyalització, s'aplicarà de manera provisional, per tal de comprovar-ne l'efectivitat i la incidència en la fluïdesa del trànsit.

Entre mitjan octubre i mitjan novembre, a la variant de Manresa es procedirà a la implantació definitiva, si s'escau, de les modificacions introduïdes en la incorporació al nus de Sant Pau venint de Bufalvent i adequació de la senyalització corresponent; al perllongament de la mitjana de formigó actual, en uns 375 metres, per tal que abasti el tram anterior i posterior al nus de Sant Pau, i abans la cruïlla amb la C-1411a. No s'inclou el pont sobre el riu Cardener ja que l'espai disponible no ho permet. En aquest tram, s'habilitarà un pas de mitjana desmuntable, que serveix per a travessar la via d'un sentit a l'altre en situacions d’emergència

I entre mitjan novembre i principis de desembre, es col·locaran dos radars informatius (no sancionadors) de velocitat; un a Monistrol de Montserrat i un altre a la zona de Bufalvent, a Manresa. D'altra banda, el DPTOP tractarà amb el Servei Català de Trànsit i Mossos d'Esquadra altres mesures per tal de vetllar pel compliment dels límits de velocitat.

Actuacions a executar l'any vinent
En paral·lel a les millores que s'aplicaran ara, el DPTOP continua treballant en la definició i tramitació de diverses actuacions que s'executaran l'any vinent. Aquestes són, principalment, el desdoblament de la variant de Manresa en el tram entre els enllaços de Bufalvent i el nus del Guix. Actualment, s'està redactant el projecte constructiu corresponent. La construcció d'una nova sortida de la C-55 a Olesa de Montserrat, a l'altura del sector de la Flora. Les obres, ara en licitació per un valor de 596.000 euros, començaran a finals d'any i tindran un termini d'execució de sis mesos. I la formació de carrils per a facilitar l'avançament a l'entorn de Collbató i Monistrol de Montserrat. El DPTOP n'està redactant el projecte constructiu.

Desdoblament de la C-55
Finalment, cal assenyalar que el DPTOP té previst el desdoblament de la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Sant Fruitós de Bages, que abastarà 17 quilòmetres de longitud. Completada la tramitació ambiental dels estudis corresponents a aquesta actuació, s'estan redactant els projectes constructius. Es preveu enllestir-los durant el 2011, per tal d'impulsar, en funció de les disponibilitats pressupostàries, la licitació de les obres. Per aquesta actuació, s'estima una inversió de 400 MEUR.