El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) iniciarà aquest proper dimarts un conjunt de treballs de millora de la seguretat viària a la C-55, en un tram de 31 quilòmetres entre Abrera (Baix Llobregat) i Manresa. Entre les actuacions que es duran a terme, fins a principis de desembre, cal remarcar la instal·lació d'una mitjana a l'entorn del nus de Sant Pau, a Manresa. Així mateix, es reforçarà la senyalització i l'abalisament i es redefiniran alguns trams d'avançament. Aquests treballs comptaran amb un pressupost de 300.000 euros. Posteriorment, l'any vinent, el DPTOP ampliarà el desdoblament de la variant de Manresa, entre Bufalvent i el nus del Guix, entre altres millores.
Millora continuada de la seguretat viària
En el marc del pla de millora de la seguretat viària i dels programes de conservació de la xarxa de carreteres, el Departament ha actuat de forma continuada a la C-55. En el tram entre Abrera i Manresa, aquestes actuacions han sumat una inversió de més de 26 MEUR des de 2003.
Les obres portades a terme han comportat la renovació del ferm, la millora de la senyalització vertical i horitzontal, la millora de l'abalisament i la millora de les barreres de protecció, així com la millora dels accessos a poblacions com Sant Vicenç de Castellet, Monistrol de Montserrat i Castellbell i el Vilar.
Noves mesures en tres fases
A partir de dimarts vinent, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques desplegarà un conjunt d'actuacions per a millorar la seguretat viària a la C-55 entre Abrera i Manresa, que abasta una longitud de 31 quilòmetres. Les mesures, tractades prèviament amb ajuntaments, institucions i entitats del Bages, es desenvoluparan fins a principis de desembre i comptaran amb una inversió de 300.000 euros.
Les tasques que ara es desenvoluparan en tot aquest tram giren al voltant dels eixos següents: millora de la senyalització vertical i horitzontal i de l'abalisament, revisió dels trams d'avançament, i reforçament de la senyalització dels límits de velocitat.
L'actuació tindrà una especial incidència a la ronda de Manresa, que compta amb un tram de 4 quilòmetres de quatre carrils, i un tram d'1,5 quilòmetres de dos carrils, entre Bufalvent i el nus del Guix. En aquest entorn, la C-55 registra un volum de trànsit que pot arribar als 30.000 vehicles diaris. Entre les millores que s'hi aplicaran, cal remarcar la instal·lació d'un tram de mitjana de formigó i la millora de la canalització dels moviments a l'entorn del nus de Sant Pau.
Els treballs es duran a terme a partir d'aquest esquema, en tres fases: A partir de dimarts vinent i fins a la segona setmana d'octubre, a tot el tram es reforçarà la senyalització vertical de límit de velocitat; es revisaran a la baixa alguns trams d'avançament; a l'accés a l'aeri de Montserrat (cruïlla amb la B-112), ara es permetrà el gir a esquerres en sentit ascendent i es col·locaran senyals de perill en dues interseccions, a Esparreguera i a Sant Vicenç de Castellet; i es reforçarà la senyalització horitzontal i l'abalisament amb: doble ratlla contínua en els trams on no es pot avançar, pintura amb ressalt als trams de línia contínua, implantació de captafars a les interseccions amb carril central de gir, revolts tancats i als trams on la carretera tingui més d'un carril per sentit de circulació.
A la variant de Manresa, a l'accés a Sant Pau venint de Bufalvent es redefinirà la bifurcació actual, eliminant un tram del carril dret i convertint l'actual pèrdua de carril en sortida des de l'actual carril esquerre. D'aquesta manera, la sortida serà més directa des de la C-55, amb l'objectiu d'evitar confusions i maniobres dels vehicles que segueixen en direcció sud. Aquesta mesura, amb la consegüent adaptació de la senyalització, s'aplicarà de manera provisional, per tal de comprovar-ne l'efectivitat i la incidència en la fluïdesa del trànsit.
Entre mitjan octubre i mitjan novembre, a la variant de Manresa es procedirà a la implantació definitiva, si s'escau, de les modificacions introduïdes en la incorporació al nus de Sant Pau venint de Bufalvent i adequació de la senyalització corresponent; al perllongament de la mitjana de formigó actual, en uns 375 metres, per tal que abasti el tram anterior i posterior al nus de Sant Pau, i abans la cruïlla amb la C-1411a. No s'inclou el pont sobre el riu Cardener ja que l'espai disponible no ho permet. En aquest tram, s'habilitarà un pas de mitjana desmuntable, que serveix per a travessar la via d'un sentit a l'altre en situacions d’emergència
I entre mitjan novembre i principis de desembre, es col·locaran dos radars informatius (no sancionadors) de velocitat; un a Monistrol de Montserrat i un altre a la zona de Bufalvent, a Manresa. D'altra banda, el DPTOP tractarà amb el Servei Català de Trànsit i Mossos d'Esquadra altres mesures per tal de vetllar pel compliment dels límits de velocitat.
Actuacions a executar l'any vinent
En paral·lel a les millores que s'aplicaran ara, el DPTOP continua treballant en la definició i tramitació de diverses actuacions que s'executaran l'any vinent. Aquestes són, principalment, el desdoblament de la variant de Manresa en el tram entre els enllaços de Bufalvent i el nus del Guix. Actualment, s'està redactant el projecte constructiu corresponent. La construcció d'una nova sortida de la C-55 a Olesa de Montserrat, a l'altura del sector de la Flora. Les obres, ara en licitació per un valor de 596.000 euros, començaran a finals d'any i tindran un termini d'execució de sis mesos. I la formació de carrils per a facilitar l'avançament a l'entorn de Collbató i Monistrol de Montserrat. El DPTOP n'està redactant el projecte constructiu.
Desdoblament de la C-55
Finalment, cal assenyalar que el DPTOP té previst el desdoblament de la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Sant Fruitós de Bages, que abastarà 17 quilòmetres de longitud. Completada la tramitació ambiental dels estudis corresponents a aquesta actuació, s'estan redactant els projectes constructius. Es preveu enllestir-los durant el 2011, per tal d'impulsar, en funció de les disponibilitats pressupostàries, la licitació de les obres. Per aquesta actuació, s'estima una inversió de 400 MEUR.
Millora continuada de la seguretat viària
En el marc del pla de millora de la seguretat viària i dels programes de conservació de la xarxa de carreteres, el Departament ha actuat de forma continuada a la C-55. En el tram entre Abrera i Manresa, aquestes actuacions han sumat una inversió de més de 26 MEUR des de 2003.
Les obres portades a terme han comportat la renovació del ferm, la millora de la senyalització vertical i horitzontal, la millora de l'abalisament i la millora de les barreres de protecció, així com la millora dels accessos a poblacions com Sant Vicenç de Castellet, Monistrol de Montserrat i Castellbell i el Vilar.
Noves mesures en tres fases
A partir de dimarts vinent, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques desplegarà un conjunt d'actuacions per a millorar la seguretat viària a la C-55 entre Abrera i Manresa, que abasta una longitud de 31 quilòmetres. Les mesures, tractades prèviament amb ajuntaments, institucions i entitats del Bages, es desenvoluparan fins a principis de desembre i comptaran amb una inversió de 300.000 euros.
Les tasques que ara es desenvoluparan en tot aquest tram giren al voltant dels eixos següents: millora de la senyalització vertical i horitzontal i de l'abalisament, revisió dels trams d'avançament, i reforçament de la senyalització dels límits de velocitat.
L'actuació tindrà una especial incidència a la ronda de Manresa, que compta amb un tram de 4 quilòmetres de quatre carrils, i un tram d'1,5 quilòmetres de dos carrils, entre Bufalvent i el nus del Guix. En aquest entorn, la C-55 registra un volum de trànsit que pot arribar als 30.000 vehicles diaris. Entre les millores que s'hi aplicaran, cal remarcar la instal·lació d'un tram de mitjana de formigó i la millora de la canalització dels moviments a l'entorn del nus de Sant Pau.
Els treballs es duran a terme a partir d'aquest esquema, en tres fases: A partir de dimarts vinent i fins a la segona setmana d'octubre, a tot el tram es reforçarà la senyalització vertical de límit de velocitat; es revisaran a la baixa alguns trams d'avançament; a l'accés a l'aeri de Montserrat (cruïlla amb la B-112), ara es permetrà el gir a esquerres en sentit ascendent i es col·locaran senyals de perill en dues interseccions, a Esparreguera i a Sant Vicenç de Castellet; i es reforçarà la senyalització horitzontal i l'abalisament amb: doble ratlla contínua en els trams on no es pot avançar, pintura amb ressalt als trams de línia contínua, implantació de captafars a les interseccions amb carril central de gir, revolts tancats i als trams on la carretera tingui més d'un carril per sentit de circulació.
A la variant de Manresa, a l'accés a Sant Pau venint de Bufalvent es redefinirà la bifurcació actual, eliminant un tram del carril dret i convertint l'actual pèrdua de carril en sortida des de l'actual carril esquerre. D'aquesta manera, la sortida serà més directa des de la C-55, amb l'objectiu d'evitar confusions i maniobres dels vehicles que segueixen en direcció sud. Aquesta mesura, amb la consegüent adaptació de la senyalització, s'aplicarà de manera provisional, per tal de comprovar-ne l'efectivitat i la incidència en la fluïdesa del trànsit.
Entre mitjan octubre i mitjan novembre, a la variant de Manresa es procedirà a la implantació definitiva, si s'escau, de les modificacions introduïdes en la incorporació al nus de Sant Pau venint de Bufalvent i adequació de la senyalització corresponent; al perllongament de la mitjana de formigó actual, en uns 375 metres, per tal que abasti el tram anterior i posterior al nus de Sant Pau, i abans la cruïlla amb la C-1411a. No s'inclou el pont sobre el riu Cardener ja que l'espai disponible no ho permet. En aquest tram, s'habilitarà un pas de mitjana desmuntable, que serveix per a travessar la via d'un sentit a l'altre en situacions d’emergència
I entre mitjan novembre i principis de desembre, es col·locaran dos radars informatius (no sancionadors) de velocitat; un a Monistrol de Montserrat i un altre a la zona de Bufalvent, a Manresa. D'altra banda, el DPTOP tractarà amb el Servei Català de Trànsit i Mossos d'Esquadra altres mesures per tal de vetllar pel compliment dels límits de velocitat.
Actuacions a executar l'any vinent
En paral·lel a les millores que s'aplicaran ara, el DPTOP continua treballant en la definició i tramitació de diverses actuacions que s'executaran l'any vinent. Aquestes són, principalment, el desdoblament de la variant de Manresa en el tram entre els enllaços de Bufalvent i el nus del Guix. Actualment, s'està redactant el projecte constructiu corresponent. La construcció d'una nova sortida de la C-55 a Olesa de Montserrat, a l'altura del sector de la Flora. Les obres, ara en licitació per un valor de 596.000 euros, començaran a finals d'any i tindran un termini d'execució de sis mesos. I la formació de carrils per a facilitar l'avançament a l'entorn de Collbató i Monistrol de Montserrat. El DPTOP n'està redactant el projecte constructiu.
Desdoblament de la C-55
Finalment, cal assenyalar que el DPTOP té previst el desdoblament de la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Sant Fruitós de Bages, que abastarà 17 quilòmetres de longitud. Completada la tramitació ambiental dels estudis corresponents a aquesta actuació, s'estan redactant els projectes constructius. Es preveu enllestir-los durant el 2011, per tal d'impulsar, en funció de les disponibilitats pressupostàries, la licitació de les obres. Per aquesta actuació, s'estima una inversió de 400 MEUR.