
Després que aquest dimecres al matí el conseller Santi Vila és vantés al Parlament de les millores a la C-55, aquest migdia, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, i el director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, s'han reunit al migdis amb l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, els grups municipals i entitats locals, per tal de fer seguiment dels projectes per a millorar la xarxa viària del Bages, especialment a l'entorn de Manresa.
En la reunió amb l'alcalde, han participat també els regidors de Mobilitat, Ramon Bacardit; i Hisenda, Josep Maria Sala; a banda del delegat del Govern a la Catalunya Central, Juli Gendrau; i la directora dels Serveis Territorials de Territori i Sostenibilitat, Gemma Cruz.
Posteriorment, els responsables del departament de Territori s'han reunit amb els representants dels grups municipals de l'Ajuntament de Manresa que formen la junta de portaveus. I, en acabar, s'han entrevistat amb representants del Consorci Viari de la Catalunya Central, la Federació de Veïns i la plataforma No + morts.
En concret, les actuacions anunciades abastaran la C-55, la C-58 i la C-16 i incidiran, sobretot, en la seguretat, la connectivitat i l'accessibilitat. Aquestes actuacions sumen una inversió estimada en 20 milions d'euros i s'emmarquen en el pla de mobilitat que el Departament està desplegant en aquest àmbit territorial fins al 2015.
Una de les mesures anunciades és la rebaixa del peatge de la C-16, sense fer cas de la moció que dijous passat va aprovar per unanimitat el ple de Manresa sol·licitant l'alliberament de l'autopista per als residents. El sistema anunciat funcionarà mitjançant l'aplicació d'un sistema "innovador" i "únic a l'Estat" que consistirà en rebaixar el preu del peatge en funció del trànsit que hi hagi a la carretera C-55. "En els moments que la C-55 vagi més congestionada, el preu de la C-16 serà més baix", ha aclarit Font, qui ha remarcat que estan estudiant amb la concessionària Autema el calendari d'aplicació de la mesura i els detalls del seu funcionament.
Noves millores a la C-55, però sense desdoblar
La C-55, juntament amb la C-58, és una peça clau en la mobilitat interna del Bages i al seu pas per Manresa, on la via està parcialment desdoblada, registra una elevada intensitat de trànsit, de l'ordre dels 30.000 vehicles diaris. En la reunió s'ha descartat un desdoblament de Manresa a Monistrol de Montserrat i s'han anunciat les actuacions següents:
Millora de la capacitat i seguretat de la ronda de Manresa: A la ronda de Manresa, se'n completarà el desdoblament, amb l'eixamplament de la calçada entre l'enllaç de Bufalvent i el nus del Guix (d'1,5 quilòmetres de longitud) per tal de formar una via de dos carrils per sentit, amb una mitjana de formigó de separació.
Aquesta obra, amb un pressupost de 3,1 milions d'euros, permetrà millorar la seguretat, la capacitat i nivell de servei de la ronda. En aquests moments, s'està finalitzant el projecte constructiu i se'n preveu licitar els treballs la primavera que ve.
Millora de l'enllaç de Bufalvent: Es preveu la remodelació de l'enllaç al polígon de Bufalvent per tal de formar una rotonda a nivell, actuació prevista al POUM de Manresa. Aquesta obra permetrà millorar l'accessibilitat i la integració urbana de la ronda, així com la distribució del trànsit, amb un pressupost d'1,1 MEUR. Enguany es redactarà el projecte constructiu, amb l'objectiu d'executar les obres l'any vinent.
Ferm i configuració de carrils entre Castellbell i el Vilar i Manresa: El pla inclou un conjunt de tasques per a millorar la seguretat viària en un tram de 8 quilòmetres de la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Manresa. Aquesta actuació inclou la redistribució de carrils, la revisió de trams d'avançament i de carrils addicionals i la millora del paviment, la senyalització o les barreres de seguretat. Inclou la implementació de separadors entre els sentits de la circulació on sigui tècnicament possible. S'ha iniciat la redacció del projecte constructiu i es preveu que les obres, amb una inversió prevista de 3,5 milions d'euros, s'iniciïn enguany i concloguin el 2015.
Complexió de l'enllaç de la ronda Nord de Manresa amb el Parc Tecnològic: Enguany es redactarà el projecte constructiu per tal de millorar l'accessibilitat a l'entorn del Parc Tecnològic, amb la remodelació de l'actual semienllaç de la ronda Nord per tal de permetre els moviments, que ara no són possibles, des de i cap al nord.
Intervenció prop de l'enllaç amb la C-58: Aquesta primavera, el Departament durà a terme una millora puntual a la C-55 al terme de Monistrol de Montserrat, en un tram d'uns 600 metres abans de l'enllaç amb la C-58. En concret, es reforçarà la separ ació entre els sentits de la circulació mitjançant un zebrejat i s'estendrà una nova capa de ferm.
Actuacions a la C-58
El Departament de Territori i Sostenibilitat té en redacció els projectes per a la millora de la C-58 al llarg d'uns 12 quilòmetres entre Viladecavalls, Vacarisses i Castellbell i el Vilar. Les obres, en la línia de les previstes a la C-55, poden abastar el ferm, la senyalització (vertical, horitzontal i d'orientació), la redistribució de carrils, la revisió de trams d'avançament i de carrils addicionals o la formació de rotondes.
Així mateix, s'adequaran els sistemes de contenció de vehicles i s'inclou la implantació de separadors entre els sentits de la circulació on sigui necessari i tècnicament possible. Es preveu que les obres comenci n enguany i finalitzin l'any vinent, amb una inversió de 7 milions d'euros.
Prèviament, aquesta primavera hi ha prevista una intervenció puntual en aquesta carretera, al terme de Castellbell i el Vilar; com en el cas de la C-55, que consistirà en el reforç de la separació dels sentits de la carretera per mitjà d'un espai zebrejat i l'estesa d'una capa nova de ferm.
Accessibilitat a la C-16
Un altre dels eixos del pla és incentivar l'ús de l'autopista C-16; des del punt de vista de la infraestructura es preveu millorar-ne la connectivitat i accessibilitat des de la ciutat de Manresa. Els treballs que es duran a terme corresponen a:
Compleció de l'avinguda dels Països Catalans, entre la plaça Prat de la Riba i la carretera de Viladordis. S'analitzarà la seva viabilitat tècnica i construcció conjuntament amb l'Ajuntament de Manresa. Aquesta actuació permetrà millorar tant la connectivitat amb la C-16 com la mobilitat urbana.
Millora de la carretera de Viladordis i de la connexió amb la C-55: Reforç de ferm, la senyalització, l'abalisament i les barreres de seguretat, juntament amb la formació de vials paral·lels de servei a la carretera de Viladordis entre Manresa i el semienllaç amb la C-16.
Modificació de l'enllaç de la ronda de Manresa (Manresa Est) amb la construcció d'un ramal directe a la carretera de Viladordis cap a la C-16.
Aquestes actuacions, que sumen una inversió de 4 milions d'euros, permetran, a més de millorar la connexió de Manresa amb la C-16, afavorir l'accessibilitat a l'autopista als vehicles procedents del nord i de l'eix Transversal (Lleida). El projecte es redactarà durant aquest any.
Complexió de l'enllaç de Viladordis: Es preveu analitzar la remodelació de l'enllaç de Viladordis de la C-16 per tal de facilitar els moviments des del nord, que ara no són possibles. El projecte constructiu es redactarà durant aquest any.
Actuacions addicionals
Millora global de la senyalització d'orientació: El Departament de Territori licitarà aquesta primavera els treballs per a renovar la senyalització d'orientació a la xarxa viària a l'entorn de Manresa. Aquesta actuació permetrà millorar l'accessibilitat a la ciutat i les condicions en la conducció.