La CUP Santpedor presenta una queixa al Síndic de Greuges per la residència l'Onada

Denuncia, entre d'altres, l'absència de control i manca de transparència de l'entitat

Publicat el 03 de març de 2023 a les 08:26
Actualitzat el 03 de març de 2023 a les 08:42
La CUP Santpedor ha presentat una queixa al Síndic de Greuges denunciant les negligències en el contracte de l'entitat Residència Tercera Edat l'Onada SL. La formació ha denunciat, entre d'altres, "l'absència de control i manca de transparència" de l'entitat que, en vuit anys de funcionament, no ha presentat mai l'estat de comptes, tot i veure's obligada per contracte.

L'octubre de l'any passat, la CUP Santpedor dedicava, en el seu butlletí municipal La Clau, una secció a la gestió de la residència municipal de Cal Jorba on, en sis punts, desenvolupaven l'anàlisi de les problemàtiques existents. Entre d'altres, s'evidenciava la inquietud per la "manca de control i de seguiment" sobre l'entitat Residència Tercera Edat l'Onada SL, que gestiona l'equipament, fins a tal punt que aquesta "estableix uns preus sense tenir en compte el preu públic establert". Aquesta preocupació ha estat també portada als plens de l'Ajuntament pels regidors de la CUP, "sense obtenir resposta a les preguntes i demandes plantejades".

Amb aquesta situació i "tement una possible inacció per part de l'Ajuntament", la CUP ha decidit presentar una queixa al Síndic de Greuges. Al document s'hi presenten, a més a més de la manca de fiscalització, els següents punts: la impossibilitat de conèixer el preu de les tarifes (tant públiques com privades) que aplica l'entitat, tot apuntant que tenen constància de què a "diferents usuaris se'ls ha aplicat una tarifa superior a la corresponent"; la vulneració de drets laborals amb contractes temporals sota pretext de períodes de prova, sumant-se a això la falta de transparència pel que fa a la despesa del personal laboral, que impedeix saber el salari dels treballadors; l'extralimitació en la prestació de serveis delimitats pel contracte, ja que l'entitat ha ofert el Servei d'Atenció Domiciliària sense estar entre les seves possibilitats d'oferta; les queixes formulades per part d'usuaris del funcionament de la residència, destacant-se "deficiències en el menjar", "augments considerables del preu" i "atenció recepció deficient i, a vegades, inexistent".

A més a més, al document s'hi fa constar que el passat desembre els regidors de la CUP Santpedor van "sol·licitar a l'Ajuntament de Santpedor la convocatòria d'una Comissió de Seguiment extraordinària on es doni compliment als punts de fiscalització i control”, sense que hagi estat convocada encara. Amb la presentació d'aquests motius, la CUP Santpedor sol·licita la intervenció del Síndic de Greuges "davant dels reiterats incompliments de Residència Tercera Edat l'Onada SL i la possible manca de diligència per part de l'Ajuntament de Santpedor en la gestió de l'assumpte".

La CUP ha penjat en diversos punts del poble cartells informatius sobre la situació de la residència al municipi amb els títol "A la residència municipal, els comptes clars!" així com una pancarta davant la Residència de Cal Jorba amb el lema "8 anys sense transparència de l'Onada. A la residència municipal, els comptes clars!". El mateix matí, però, un grup de persones han retirat la pancarta, enfilant-se dalt de l'edifici sense cap mesura de seguretat, ha explicat la CUP.