A Manresa hi ha un dels pocs obradors artesanals que encara fa garlandes de Pasqua, unes figures de galeta amb què es decoren les palmes i els palmons el Diumenge de Rams. Es tracta del Cigne, una pastisseria amb tres generacions d'història. En fan de formes diverses: de religioses –com l'escala, el peix, o la creu- i d'altres d'adaptades als nous temps i amb figures humanes o d'animals com elefants o papallones. A molts llocs les garlandes s'han deixat de fer i la tradició s'ha anat perdent, però segons explica David Pérez, del Cigne, a Manresa continua ben viva. Fetes a base d'ou, mantega i farina, les garlandes també es coneixen amb altres noms com currotacos, ninos, papus o figuretes.
Les garlandes són unes galetes que es pengen a les palmes i als palmons que es beneeixen el Diumenge de Rams. Com molts altres productes de la pastisseria catalana, aquesta tradició també està lligada a la religió. Però la tradició continua viva a la Catalunya Central i, segons explica David Pérez, són moltes les persones que en compren, sobretot avis pels nens.
Al Cigne s'han adaptat als nous temps, i en fan de totes les formes. Això sí, la recepta continua fidel, a base de mantega, ou i farina. Les venen per unitats i en paquets de 10 garlandes i ja fa dies que omplen els aparadors de la botiga.
Les galetes es coneixen amb diferents noms segons el lloc: garlandes, a Manresa; currotacos, a Barcelona, Gelida i Vilanova i la Geltrú; ninots, a Caldes de Montbui i Cervera; ninos, a Palafrugell, o papus, a Prats de Lluçanès.
La garlanda de Pasqua, una tradició que continua viva al Bages
Societat
A Manresa hi ha un dels pocs obradors que elaboren aquest dolç, fet a base d'ou, mantega i farina
ARA A PORTADA
-
Successos Estabilitzat l'incendi de Sant Quirze Safaja després de cremar un centenar d'hectàrees Pere Fontanals
-
Societat Dos incendis simultanis posen a prova els Bombers en el pic de l'onada de calor Arnau Urgell i Vidal
-
Societat Un fort desplegament policial executa un desnonament al Barri Antic de Manresa Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans Ampans i Ajuntament de Manresa impulsen un projecte per apropar la música a les persones amb discapacitat Redacció
-
Publicat el
09 d’abril de 2022 a
les 23:19
Actualitzat el
09 d’abril de 2022 a les
23:39
Et pot interessar
-
Societat
Les Festes del Carme comportaran restriccions de trànsit aquest dijous a Manresa
-
Societat
Un estudi a Cardona i Sallent vincula els tallers comunitaris amb una millor salut cardiovascular
-
Societat
El Sopar del Tomàquet reunirà sis restaurants del Bages per reivindicar el producte de proximitat
-
Societat
Obres d'una nova canalització elèctrica als carrers Sarret i Arbós, València i Dr. Esteve
-
Societat
Menys conscienciació i més insults: la nova recepta veïnal contra la brutícia a Manresa
-
Societat
Talls puntuals de trànsit al barri Plaça Catalunya per treballs al clavegueram
