L'avanç del POUM de Manresa vol el trànsit del Congost lluny del riu

El document proposa que la carretera segueixi des del pont del Congost per darrera el camp de futbol i enllaci amb la nova estació de Renfe Manresa – Sant Joan i amb la rotonda de l'Eix Transversal | Es preveu també un pont des de la carretera de Cardona per a vianants, ciclistes i transport públic, i només de sentit entrada a la ciutat per als vehicles privats

Publicat el 14 de juliol de 2013 a les 12:08
Espai darrera del cementiri on l'avanç del POUM contempla la nova estació de la Renfe. Foto: GSV

El document d'avanç del POUM preveu a la zona del Congost una sèrie d'actuacions destinades a ordenar el trànsit, millorar els enllaços, donar continuïtat al Parc del Cardener, millorar les instal·lacions esportives amb un pavelló multiusos i convertir el Congost en vertebrador de les relacions entre Manresa i Sant Joan de Vilatorrada. Si al nord de la ciutat l'avanç del POUM contempla la creació de l'estació de FGC Manresa – Prat de la Riba, a l'oest està prevista la creació de l'estació de la Renfe Manresa – Sant Joan.
 
Les actuacions més destacades al Congost que contempla el document és la creació d'una estació de la Renfe, amb el nom Manresa – Sant Joan, a la part de darrera del cementiri, on hi ha l'actual camp de beisbol, i la construcció d'un pont com a continuació de la carretera de Cardona, que passant entre el cementiri i la zona esportiva, enllaçaria amb la nova estació proposada. Per a que aquests dos canvis cobrin més sentit, el document proposa la supressió del carrer de la Pirelli entre l'actual pont d'accés al Congost i el nou pont de la carretera de Cardona i la desviació del trànsit per darrera de la zona esportiva.
 
Allunyar el trànsit del riu
La solució proposada fa que el trànsit de Manresa a Sant Joan, que ara circula per la vora del riu, passés a fer‐ho per darrera de la zona esportiva i el carrer de la Lemmerz. El punt d'intersecció entre les diferents vies, al davant de la nova estació de Renfe Manresa – Sant Joan, esdevindria així referència per als vehicles provinents de Sant Joan, i facilitaria els recorreguts de transport públic entre ambdues poblacions.
 
Aquest canvi de trànsit permetria, a més a més, una continuïtat absoluta entre el Parc del Cardener i la zona esportiva, facilitant que cadascun d'aquests espais fos extensió de l'altre. S'evitaria així que la zona esportiva quedés encaixonada entre l'avinguda de l'esport, el carrer de la Pirelli i el cementiri.
 
Un pont per enllaçar Manresa amb el Congost
Quant al nou pont de la carretera de Cardona, el document proposa que tingui només sentit d'entrada a Manresa per a vehicles privats, i doble sentit per al transport públic, bicicletes i vianants, de tal manera que s'estableixi un gran itinerari entre l'Avinguda de l'esport, Moragues i el carrer resultant de la prolongació del nou pont.
 
Una ribera del Cardener des de Manresa fins al final de Sant Joan
Amb el trànsit lluny del Cardener, el Passeig del Riu enllaçaria Manresa amb Sant Joan de Vilatorrada donant continuïtat al Parc Fluvial del Cardener. El tram de ribera del Cardener comprès entre les zones esportives del Congost en un extrem i de Sant Joan de Vilatorrada a l'altre, ha de consolidar al seu voltant un espai d'oci, lleure, esportiu i usos terciaris complementaris. És l'espai de passeig per al bon temps, amb la presència constant de l'aigua en moviment i amb la presència dels serveis urbans propis d'un espai de ribera.
 
Una nova estació amb més aparcament i propera a l'eix transversal
La instal·lació d'una nova estació al Congost busca estrènyer la comunicació amb Sant Joan de Vilatorrada, oferir una gran capacitat d'aparcament per al vehicle privat i un millor enllaç amb les línies d'autobús urbà i interurbà i amb l'eix transversal. A banda, dota a la zona del Congost d'una centralitat respecte de la ciutat i ofereix més arguments per acollir-hi esdeveniments esportius o altres actes que es puguin dur a terme a la zona.
 
Les fires i els congressos també al Congost
Per refermar l'aposta per la centralitat de la zona del Congost que es fa amb tots aquests canvis, l'avanç del POUM també proposa la construcció d'un nou edifici multiusos que serveixi per a disciplines esportives que no estan cobertes en les actuals instal·lacions del Congost, però que també aculli les fires i congressos que en l'actualitat es fan al Palau Firal. El document apunta que el nou edifici multiusos aprofitaria la proximitat a la nova estació Manresa – Sant Joan i a l'eix transversal, la proximitat al centre per als vianants gràcies al nou pont de la carretera de Cardona, la proximitat a la zona industrial del Congost i una més gran superfície d'aparcament. El Palau Firal estaria ocupat per Policia Local i Bombers.
 
Nous enllaços viaris i nova estació a la zona del Congost