La canya és una espècie molt colonitzadora i, al costat de les urbanitzacions, representa un gran perill, sobretot quan és època d'onades de calor: quan hi ha foc, és altament inflamable. Precisament amb la voluntat de controlar-ne la seva proliferació i, així, reduir riscos, la Diputació de Barcelona ha posat en marxa a Les Brucardes de Sant Fruitós de Bages una prova pilot que consisteix en desbrossar la canya i cobrir-la amb una primera capa de manta de llana, una segona de xarxa de coco i una tercera de terra. En aquesta última capa s'hi sembraran llavors d'altres espècies autòctones com ara les lleguminoses.
L'objectiu de la prova, que té un pressupost de 18.000 euros, és "ofegar el creixement de la canya", explica Patrick Vinyes, el tècnic responsable de la Diputació. Si funciona, que no se sabrà fins d'aquí a uns mesos, la Diputació té previst aplicar-ho a les més de 800 urbanitzacions que hi ha a la demarcació de Barcelona. Actualment, l'ens destina 1,3 milions d'euros en la prevenció d'incendis forestals en urbanitzacions.
L'Ajuntament de Sant Fruitós de Bages es gasta 100.000 euros cada any per treure canyes del municipi. Segons el regidor d'Urbanisme, David Uró, aquesta espècie representa un triple problema: fa fora les espècies locals, és altament inflamable i quan plou molt tapa els torrents i provoca inundacions.
En el cas de les urbanitzacions -que molts cops estan a tocar del bosc-, les canyes multipliquen el risc d'incendi i fan augmentar la virulència del foc. Per això, fa temps que es treballa per controlar-les. El problema és que no se sap si les actuacions que s'han fet fins ara (i que bàsicament han consistit en desbrossar les canyes) funcionen o bé provoquen l'efecte contrari i, per tant, ajuden a propagar-les encara més.
							
																					
														
								Les Brucardes, escenari d'una prova pilot que busca «ofegar» el creixement de canyes per evitar incendis
Es tracta d'una espècie invasora altament inflamable
ARA A PORTADA
- 
													Crida urgent: el Gran Recapte necessita multiplicar per nou el voluntariat al Bages i Moianès Pere Fontanals  
- 
													Manresa Il·lumina, reconeguda amb el segon premi BBVA a la Sostenibilitat Empresarial Pere Fontanals  
- 
													El Cosmògraf 2025 convidarà a explorar el cosmos des de la ciència, l'art i la filosofia Pere Fontanals  
- 
													
													
															  
- 
													Jutgen un bagenc per violar repetidament la seva fillastra quan tenia entre 6 i 10 anys Pere Fontanals  
Publicat el 16 de maig de 2022 a les 14:51
																			
								Et pot interessar
- 
												 Societat
												El Consell d'Infants de Sant Fruitós inicia un nou curs treballant sobre l'educació per la pau Societat
												El Consell d'Infants de Sant Fruitós inicia un nou curs treballant sobre l'educació per la pau
- 
												 Societat
												Manresa acull una jornada de referència sobre demències i innovació en l'atenció cognitiva Societat
												Manresa acull una jornada de referència sobre demències i innovació en l'atenció cognitiva
- 
												 Societat
												L'Abadia de Montserrat estrena una il·luminació amb més de 40 metres de lluminàries d'alta eficiència Societat
												L'Abadia de Montserrat estrena una il·luminació amb més de 40 metres de lluminàries d'alta eficiència
- 
												 Societat
												Súria inicia la instal·lació dels nous contenidors tancats i fixa el 24 de novembre com a data clau Societat
												Súria inicia la instal·lació dels nous contenidors tancats i fixa el 24 de novembre com a data clau
- 
												 Societat
												Sant Fruitós renova la flota amb tres noves escombradores per reforçar la neteja viària Societat
												Sant Fruitós renova la flota amb tres noves escombradores per reforçar la neteja viària
- 
												 Societat
												Nova senyalització a la cruïlla dels carrers Bruc, Era Esquerra, Martí Julià i Prudenci Comellas Societat
												Nova senyalització a la cruïlla dels carrers Bruc, Era Esquerra, Martí Julià i Prudenci Comellas

 
															 
															 
															 
															 
															