
La Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) han rebut aquest diumenge el Premi Pere Casaldàliga a la Solidaritat que organitza el Festival Internacional de Cinema Solidari CLAM de Navarcles. El guardó ha estat lliurat pel Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó. L'encarregat de recollir el premi ha estat Sílvia Pulido, una navarclina afectada per un procés hipotecari i activista del grup a la Catalunya Central que, gràcies a la seva lluita i la dels seus companys, ha resolt el seu cas amb una dació en pagament.
L'acte s'ha celebrat a l'Auditori Agustí Soler i Mas i ha comptat amb la presència de Llorenç Ferrer, alcalde de Navarcles; Mireia Hernàndez, diputada adjunta de Cultura de la Diputació de Barcelona; Ramon Serra, diputat portaveu adjunt del PSC de la Diputació de Barcelona; l'alcalde de Balsareny, Jaume Rabeya; i representants de l'associació Araguaia, entre d'altres autoritats locals i comarcals.
La cerimònia d'entrega del X Premi Pere Casaldàliga, presentada pel manresà Josep Alert, ha començat amb els parlaments del president del FICNA, entitat organitzadora del CLAM, Josep Maria Carrillo, de Rafael Ribó i de Sílvia Pulido. Durant l'acte s'han projectat imatges de la lluita diària de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca contra els desnonaments així com un resum d'intervencions de la líder d'aquest moviment, Ada Colau, al Congrés dels Diputats. La cerimònia s'ha completat amb les intervencions musicals del Quartet 76 i del cantautor manresà Jo Jet.
Un reconeixement a la lluita de la PAH
Josep Maria Carrillo, durant la seva intervenció, ha assegurat que el premi d'enguany valora "la importància d'un moviment que, nascut a Barcelona, s'ha estès per tot l'estat i ha estat capaç, amb una lluita de gairebé quatre anys, no tan sols de fer la recollida de gairebé un milió i mig de signatures per presentar una Iniciativa Legislativa Popular (ILP), sinó que també ha fet visible un problema que afecta a milers de persones".
Per a al president de Clam "la Lluita de la PAH ha fet reaccionar a tota una societat adormida que de cop ha descobert el drama social que representen els desnonaments. Gràcies a la seva lluita, molts col·lectius han pres consciència de la injustícia i els abusos d'una llei que no té en compte les persones i només busca el benefici econòmic per les entitats bancàries. Hem vist com advocats, jutges, policies, bombers, entre d'altres, s'han posicionat davant aquest drama social i han avalat la seva lluita".
Carrillo ha explicat que la lluita de la PAH concorda perfectament amb l'esperit del CLAM i de les "causes del bisbe Pere Casaldàliga en la defensa dels més febles".
Missatge de Suport al Bisbe
El president del CLAM ha dit que en, nom de l'organització, "voldríem des d'aquí i en aquest acte enviar un missatge de suport i solidaritat al bisbe Pere, que altra vegada a sofert amenaces a la vida per a la lluita en la defensa dels més pobres, en defensa de les seves causes" i ha afegit que "portem massa edicions, que en arribar en aquest acte, hem de fer esment a la crisi, crisi que s'emporta per endavant projectes de vida, somnis de futur, drets fonamentals i serveis públics essencials, destinats a gaudir d'unes quotes de benestar que han costat anys de lluita".
Per la seva part, Rafael Ribó ha valorat "el gran treball del bisbe Pere Casaldàliga així com el treball del CLAM per defensar la solidaritat i els valors democràtics". El Síndic de Greuges de Catalunya ha recordat "que la solidaritat és més necessària que mai a casa nostra" i ha destacat el treball que fa la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca i ha carregat contra els que intenten "criminalitzar i qualificar de nazisme aquests moviments democràtics". Per finalitzar, Ribó ha manifestat que "poso el Síndic de Greuges a la vostra sincera disposició".
Silvía Pulido: "Te n'adones que no està sola"
La navarclina Sílvia Pulido ha agraït el Clam "per haver haver triat la Plataforma per a aquest premi" i ha denunciat "la manca d'humanitat d'aquest sistema injust". La representant de la PAH ha explicat "que tenia dos processos oberts que han acabat amb dació en pagament". Pulido ha agraït també el suport rebut, "vaig veure que davant les dificultats te n'adones que no està sola" i ha finalitzat la seva intervenció amb un dels lemes de la PAH "ni gent sense casa, ni cases sense gent".
Premi Pere Casaldàliga a la Solidaritat
El premi Pere Casaldàliga a la Solidaritat és un reconeixement honorí fic a l'entitat o persona que, per la seva obra o actitud, hagi contribuït a fer que la solidaritat entre els pobles o les persones sigui un fet i no tan sols un desig. És de convocatòria anual i compta amb la col·laboració de l'associació Araguaia amb el bisbe Casaldàliga.
Des del seu inici el Premi Pere Casaldàliga ha guardonat les següents persones:
- 2012: Arcadi Oliveres, entregat pel director del Centre UNESCO de Catalunya, Miguel Angel Essomba.
- 2011: entitat Unió Romaní, entregat per José Mª Mena, exfiscal en cap del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
- 2010 entitat Inshuti, de Manresa , entregat per Pasqual Maragall, expresident de la Generalitat de Catalunya
- 2009: Jordi Planas, impulsor de l`agenda llatinoamericana i del fons català de cooperació, entregat per Josep M. Carrillo
- 2008: Entitat Pallassos Sense Fronteres, entregat per Glòria Casaldàliga.
- 2007: Enrique de Castro, entregat per Mònica Terribas, periodista de TV3.
- 2006: Entitat Accsur Las Segovias, entregat per José Saramago, Premi Nobel de Literatura.
- 2005: Entitat CC ONG Ajuda al Desenvolupament, de Sant Sadurní d'Anoia, entregat per Adolfo Perez Esquivel, escriptor i Premi Nobel de la Pau.
- 2004: Entitat Bages per a Tothom, de Manresa, entregat per Francesc Escribano. escriptor i director de TV3