Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, amb milers de documents i fotografies i centenars de vídeos de testimonis orals sobre la República, la Guerra Civil, el franquisme i la transició a Manresa. També conté alguns documents significatius de la història de Catalunya.
En aquesta ocasió proposem la consulta del web que intenta explicar l'abast de les repressions exercides a Manresa durant la rereguarda republicana (1936-39) i durant el franquisme (a partir de 1939), exemplificant-ho a través de sis documentals sobre sis famílies que van perdre el seu pare en aquestes repressions.
Dolors Duocastella Roig, Pilar Vers Arenys i Pere Vilarasau Serracanta expliquen els assassinats dels seus pares, que es produïren a la rereguarda republicana. Teresa Fàbrega Sibila, Maria Vilaseca Font i les germanes Rosa, Àngela i Carme Soler expliquen què va representar l'execució dels seus pares els primers anys del franquisme.
Els documentals es complementen amb nombrosos documents de l'època i amb un apartat de preguntes sobre les dues repressions.
El web també ofereix una entrevista a Hilari Raguer, historiador i monjo de Montserrat, sobre la repressió religiosa durant la Guerra i el paper de l'Església durant la República i el franquisme, i una entrevista a mossèn Josep Riba, capellà establert a Manresa que els primers temps de la guerra s'hagué d'amagar per sobreviure a la persecució antireligiosa.
[despiece]Fitxa:
- Web: www.memoria.cat/repressions
- Continguts: Joaquim Aloy i Pere Gasol
- Realització dels documentals: Jorge Caballero, Laura Casaponsa i Laia Olivé
- Enregistrament de les entrevistes a Hilari Raguer i mossèn Riba: Laia Olivé
- Publicació: novembre del 2008
[/despiece]
[noticiadiari]9/90794[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90821[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90840[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90854[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90871[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90889[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90916[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90948[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90977[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90999[/noticiadiari]
Les repressions de la guerra i la postguerra a Manresa
Societat
Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, que anem recordant dia a dia en la tasca de recuperació de la memòria històrica
ARA A PORTADA
-
Cultura i Mitjans El Kursaal encadena un altre semestre de rècord amb més de 58.000 espectadors i 101 espectacles Pere Fontanals
-
Societat Moià es planta contra una retallada de grups a 3r de Primària i 1r d'ESO que massificarà les aules Redacció
-
-
Societat La residència de Sant Fruitós comença a instal·lar un nou aire condicionat central després d'un mes d'avaria Pere Fontanals
-
Economia Els restaurants Slow Food consoliden les Temporades Gastronòmiques del Bages Pere Fontanals
Publicat el
17 de maig de 2020 a
les 14:05
Actualitzat el
17 de maig de 2020 a les
14:08
Et pot interessar
-
Societat
Súria complementa l'exposició «Pit & Tip» amb un cicle d'activitats sobre la lactància
-
Societat
Aigües de Manresa renovarà la xarxa d'aigua a la cruïlla dels carrers Cós i Moragas
-
Societat
El Parc de Sant Llorenç del Munt i l'Obac identifica 32 noves espècies de briòfits i n'inventaria 122
-
Societat
Aigües de Manresa renovarà el clavegueram de la plaça Cots amb afectacions al trànsit
-
Societat
El Mercat de la Terra de Sant Fruitós reivindica el tomàquet amb gastronomia i activitats familiars
-
Societat
Els wine bars de la Ruta del Vi DO Pla de Bages se sumen a la Festa del Tomàquet
