Les visites sobre salut sexual i reproductiva dels joves a Manresa es dupliquen en l'últim any

El servei d'assessorament que ofereix l'ICS Catalunya Central i Althaia, que cobreix el Bages, el Moianès i el Solsonès, ha crescut un 315% en els darrers cinc anys

Publicat el 09 de maig de 2022 a les 16:44
Actualitzat el 09 de maig de 2022 a les 17:04
El Servei d'Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) del Bages, el Moianès i el Solsonès ha duplicat el nombre de visites a joves el 2021 i, en total, ha crescut un 315% en els darrers cinc anys.

La Tarda Jove és un servei d'atenció específica a joves fins als 25 anys, que són atesos pels professionals de l'ASSIR (format per professionals de l'Institut Català de la Salut (ICS) Catalunya Central i d'Althaia). El 2021 es van fer 659 visites, mentre que el 2020 se'n van fer 346 i el 2019, 315; el 2018, 222 i el 2017, 209. Aquest ha estat el servei que més ha crescut en els darrers anys a l'ASSIR que, amb motiu del Dia Internacional de la Llevadora, reivindica el seguiment i l'assessorament que ofereix a la ciutadania: en concret, a joves i dones des de l'adolescència fins a la vellesa (cicle menstrual, atenció a l'embaràs, part, postpart, lactància, menopausa, etc.).

Durant el darrer any, la major part de les consultes ateses han estat sobre anticonceptius, malalties de transmissió sexual, interrupció voluntària de l'embaràs i informació sobre relacions sexuals.

El servei Tarda Jove atén tots els dimecres de 3 a 7 de la tarda, al CAP Bages de Manresa sense cita prèvia i compta amb un equip format per dues llevadores de l'ICS i un ginecòleg d'Althaia. Els professionals tenen el suport de la psicòloga, la treballadora social, les administratives i les auxiliars i, a grans trets, ofereixen assessorament sobre malalties de transmissió sexual, mètodes anticonceptius, canvis corporals, cicle menstrual, sexualitat i afectivitat, diversitat sexual, avortament i violències, entre d'altres temes.

Des de 2020, les consultes també es poden realitzar per telèfon o a través de WhatsApp, trucant al telèfon 634 283 461, durant el mateix horari que la visita presencial.

[h3]Un servei amb 30 anys de recorregut[/h3]
La Tarda Jove és un servei que funciona des de 1992 al CAP Bages, primer dins del Programa d'atenció a la dona (PAD) i ara dins l'ASSIR. Tot i així, des de l'any 1987, el servei de planificació familiar de Manresa també incloïa aquest servei d'atenció a joves.