L'oferta i la demanda dels productes del Bages

Publicat el 29 d’octubre de 2012 a les 00:00
Parada al mercat de Puigmercadal. Foto: Àlex Gómez Ribera

La confiança pel producte propi, la qualitat de les produccions i la major consciència per saber el que mengem augmenten l' interès pel producte natural del Bages. Una tendència que s'observa de primera mà en els seus respectius punts de venda.
 
Un espai de venda especialitzada és el Mercat del Rebost que es celebra cada dimecres a Manresa i que, en aquest moment, compta amb cinc parades de productes del Bages. Un esdeveniment setmanal que demostra un interès pel producte local. Un interès sorgit, segons Enric Casasayas, d'hortalisses Les Arnaules i paradista del mercat, de les ganes del client de trobar un producte més ben valorat. Un comprador que s'ha cansat de superfícies comercials on el producte s'acumula de qualsevol manera en grans quantitats, sense distingir època de l'any ni valorar l'origen i  que, si no es ven, es llença directament. Casasayas  creu que tot això desmereix i treu valor al producte. Per això considera que tot i tenir un preu més alt, el fet de tenir una producció més petita, de recuperar l'estacionalitat del producte i el tracte directe i confiat entre productor i client, han revaloritzat aquest tipus de producte i n'ha fet augmentar la venda. Uns principis que el mateix Enric Casasayas, va voler aplicar quan va decidir plantar menys quantitat i més varietat, deixar de vendre la majoria de la producció a grans distribuïdors i vendre-ho gairebé tot directament a diferents mercats de Manresa. Una aposta que gaudeix d'un bon ritme de vendes.
 
Però dels mercats ambulants passem als mercats fixes com el del Puigmercadal, un dels espais de Manresa on podem trobar més varietat d'aliments frescos de tot tipus. La parada de la carnisseria i xarcuteria Duocastella, regentada per en Miquel Duocastella i l'Anna Calvet, aposta pel producte del Bages amb carn fresca, formatges i embotits.  Segons els dos paradistes, tant la seva parada com els clients cada vegada té més en compte el producte natural i de proximitat per l'interès de consumir menjar sa, que parteixi d'una bona matèria prima. La venda d'aquest tipus de producte genera menys queixes en els client per la seva demostrada qualitat. El porc Ral d'Avinyó és un dels productes bagencs més significatius venuts en aquesta parada. Un producte que ofereixen al client com a alternativa als porc ibèric, ja que l'equiparen en qualitat i guanya en proximitat de manera que es pot vendre més fresc. Tot i així, Miquel Duocastella considera que en el mercat de la carn al Bages, tot hi haver-hi moltes granges, no és fàcil trobar varietat en la producció de carn de qualitat. Una qualitat entesa en el sentit de carn sorgida de produccions petites, on els animals siguin d'una bona raça, tinguin espai de pastura, més temps d'engreix i siguin alimentats amb pinsos naturals. Un cas traslladat també als formatges que, tot i haver-hi diversos productors de bona qualitat i promoure els de la comarca, no troba que hi hagi un repertori formatger prou variat al Bages. Un oferta de proximitat que generalment juga amb la qualitat i que, tot i anar-hi una mica en contra el preu més elevat, genera una oferta diferenciada. El preu és un dels factors principals a l'hora de comprar i el producte de proximitat fet amb mètodes naturals sol ser més car, de manera que la venda a vegades en pot quedar perjudicada. Així opinen altres paradistes de carn, fruites i verdures que tenen entre la seva oferta alguns productes del Bages. Establiments que, sense estar-hi especialitzats, veuen que la clientela del mercat valora el fet de ser d'aquí, tot i que generalment no ho busca d'entrada. La crisi econòmica provoca que la gent miri molt més la butxaca i si el producte d'aquí és més car que el forà, el valor reconegut de la proximitat i qualitat queda en un segon terme.
 
Més enllà dels mercats, qui també aposta per la distribució de productes de proximitat i del Bages és la cadena de productes Garoina, amb diversos establiments a la comarca. Una cadena dedicada als congelats i peix fresc però on hi podem trobar una creixent oferta de productes com caves, vins, làctics i carns entre d'altres. Una oferta variada integrada en gran part per productes proximitat, molts d'ells del Bages. Josep Maria Rosal, director d'aquestes botigues, explica que aquesta aposta decidida pel producte d'aquí busca diferenciar-se i allunyar-se del producte de les cadenes i superfícies comercials més grans. Una aposta per buscar un tipus de client concret que consideren encertada ja que ha donat els seus fruits amb una bona venda d'aquests productes. Segons Rosal, el client troba en la compra d'aquest gènere confiança i possibilitat de fer país. A causa de l'èxit d'aquesta orientació, Garoina ha ampliat el seu departament dedicat a buscar proveïdors per ampliar encara més l'oferta de productes de proximitat i fer-la cada vegada més completa. Una varietat en la recerca de proveïdors que no ha generat problemes en trobar productes com melmelades o iogurts, però si en alguns productes concrets demandats pel client. Per exemple trobar un substitutiu, en la seva possible versió natural i de proximitat, de refrescos semblants a la Coca-Cola. Un tipus d'article natural i de proximitat que, tot i no ser el més barat, sempre es busca que no es dispari en preu i tingui una qualitat que pugui satisfer el client.
 
Variables econòmiques, de qualitat i de proximitat marquen la tendència d'aquest tipus d'oferta. Una oferta amb un creixent grup de clients que busquen expressament aquests productes però també amb una bona predisposició del client general. Unes vendes que poden tenir l'obstacle d'uns preus que sovint no poden ser els més baixos. Un factor que no impedeix dir que les vendes,  el coneixement, el prestigi i l'oferta d'aquests productes hagi augmentat.