Manresa ja té port

El president de la Generalitat defineix la nova carretera que uneix Manresa i Vilanova com una "espina dorsal" pel territori

Publicat el 02 de desembre de 2011 a les 17:45
El president de la Generalitat, Artur Mas, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, acompanyats dels alcaldes de Manresa, Valentí Junyent, el d'Igualada, Marc Castells, en el tram de l'Eix Diagonal que passa pel viaducte de Rajadell. Foto: Mar Martí

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha destacat la importància de l'Eix Diagonal per la recuperació econòmica del país en una "època de recursos escassos" i ha denunciat que a l''Estat "massa sovint" es fan "infraestructures espectaculars, tremendament costoses a llocs on pràcticament no hi ha gent ni activitat econòmica". Mas ha inaugurat aquests divendres els trams que culminen la construcció de l'Eix Diagonal que té una longitud de 67 quilòmetres i connecta quatre comarques catalanes: el Bages, l'Anoia, l'Alt Penedès i el Garraf. El president ha destacat que es tracta d'una "espina dorsal" pel territori i que permetrà ajudar a "rellançar l'economia" i a "crear riquesa i llocs de treball".

Artur Mas, acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i els alcaldes d'Igualada, Manresa, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú ha inaugurat aquest divendres els últims trams que quedaven de l'Eix Diagonal, una carretera que uneix la Catalunya Central amb la costa. En total, la nova via té una longitud de 67 quilòmetres i aquest divendres n'han entrat servei 28, tots de nova construcció.

Durant el discurs d'inauguració, Mas ha expressat que en una època de "recursos escassos com els que tenim ara" s'han de procurar fer infraestructures "que donin servei al teixit productiu i serveixin per rellançar l'economia". En aquest sentit, el president de la Generalitat ha afirmat que "quan mires la geografia general de l'Estat, observes que massa sovint es fan infraestructures espectaculars, tremendament costoses a llocs on pràcticament no hi ha gent ni tampoc activitat econòmica". Per això, Mas ha fet una crida al govern espanyol perquè "concentri les inversions en infraestructures als llocs on poden ajudar a rellançar l'economia i crear llocs de treball".

El president de la Generalitat ha recordat que els diferents governs que hi ha hagut a Catalunya els darrers anys "amb més o menys intensitat" han apostat perquè l'Eix Diagonal "fos una realitat" i això demostra, segons Mas, que "així com la nova carretera és una espina dorsal al territori, n'hi ha una altra que és la continuïtat institucional de les coses ben fetes".

35 quilòmetres de nova carretera
En total, les obres de l'Eix Diagonal han inclòs la construcció de 35 quilòmetres de nova carretera, 13 dels quals tenen les característiques d'una autovia (entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès). A més, s'han adequat els 32 quilòmetres restants per mitjà d'actuacions com ara el reforçament del ferm i la millora de la senyalització i els elements de seguretat viària.

El primer tram de l'Eix que es va posar en funcionament va ser una via de nova construcció de prop de 7 quilòmetres, entre Igualada i Castellfollit del Boix. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va inaugurar aquest tram el passat mes de juliol. Ara, es posa en funcionament la totalitat de la nova carretera que va des de Manresa fins a Vilanova i la Geltrú, passant per quatre comarques catalanes: el Bages, l'Anoia, l'Alt Penedès i el Garraf.

Trànsit de vehicles
El trànsit de vehicles per l'Eix Diagonal compta amb dos trams molt diferenciats entre ells, que són el recorregut entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca (que té característiques d'autovia) on es preveu una circulació de vehicles molt elevada, i el tram entre Vilafranca i Manresa en què el volum de transit es preveu que sigui inferior.

Les previsions que ha fet l'empresa concessionària de les obres són que de Vilafranca a Canyelles hi hagi un transit de 22.000 vehicles; de Canyelles a Olèrdola de 37.000; de Vilafranca a Puigdàlber estimen un volum de transit de 12.000 vehicles; de Puigdàlber a Igualada de 12.000 vehicles; i el tram entre Igualada i Manresa la previsió és de 4.400 vehicles.

Peatge a l'ombra
L'Eix Diagonal tindrà un cost total de 1.400 milions d'euros, degut al sistema de pagament del peatge a l'ombra, malgrat que el cost de les obres és de 368 MEUR. Aquest sistema suposa que l'empresa concessionària de les obres, en aquest cas ACS, no comenci a cobrar fins que no es posi en marxa la via. Llavors, rebrà una quantitat econòmica per cada vehicle que hi circuli. Per aquest motiu, el peatge a l'ombra fa que el cost de l'obra acabi sent molt més elevat.

Satisfacció d'alcaldes i empresaris
Els empresaris del Garraf, l'Alt Penedès, l'Anoia i el Bages ja han mostrat la seva satisfacció per les conseqüències que pot portar l'obertura de l'Eix Diagonal, una via que unirà Vilanova i la Geltrú amb Manresa de forma ràpida i segura. En una entrevista recent a l'ACN, l'empresariat d'aquestes comarques va expressar que el flux de persones que es mourà entre aquestes comarques serà elevat i que "creixeran les relacions socials i comercials". També els agrada que paral·lelament s'hagi preparat el traçat per instal·lar fibra òptica en un futur. Els comerciants creuen que ara els diferents territoris es "redescobriran" i ja es preparen per l'activació econòmica que podria portar la nova connexió, com a Vilanova, on senyalitzaran els aparcaments per guiar els nous visitants.

Pel que fa a la opinió dels alcaldes de les capitals de comarca implicades, tots ells han mostrat la seva satisfacció a l'ACN per la posada en funcionament de la nova via. Des d'Igualada, Marc Castells ha destacat que l'Eix Diagonal servirà per captar noves empreses, ja que donarà "centralitat" a la ciutat. Per la seva banda, l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha destacat que la nova carretera serà bàsica per aconseguir més lligams, fluxos i connexions econòmiques amb les capitals veïnes.

Neus Lloveras, alcaldessa de Vilanova, ha destacat que l'Eix Diagonal serà una "gran oportunitat" pel territori i calcula que hi haurà una entrada d'aproximadament 1,5 milions de persones. Lloveras ha dit que la nova via és un "projecte col·lectiu de país" que té la voluntat de "cohesió social i vertebració territorial". Per la seva banda, Pere Regull, alcalde de Vilafranca, ha destacat que l'Eix Diagonal portarà grans oportunitats econòmiques però creu que "s'han de saber aprofitar". En aquest sentit, Regull ha manifestat que Vilafranca haurà de fer un esforç per " singularitzar-se i oferir una ciutat diferent".