Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, amb milers de documents i fotografies i centenars de vídeos de testimonis orals sobre la República, la Guerra Civil, el franquisme i la transició a Manresa. També conté alguns documents significatius de la història de Catalunya.
En aquesta ocasió proposem la consulta del web que ofereix un document excepcional: les memòries mecanoscrites de Francisco Gros Mateo, centrades en els seus anys d'estada a la presó de Manresa (1939-1942).
El text, escrit el 1976 i en primera persona, presenta una visió general de l'univers penitenciari durant els pitjors anys de la repressió i des de la perspectiva d'un vençut, com el mateix Francisco Gros s'anomenava. A causa del seu passat sindicalista, fou condemnat a 12 anys i un dia de presó, acusat d'”Auxilio a la rebelión”.
El relat se centra sobretot en les seves vivències a l'antiga presó de Manresa, situada a les Escodines, però també recull records de la presó Model de Barcelona.
Les seves memòries parlen de la justícia al revés del règim franquista, l'aplicació de la pena de mort, la corrupció i l'estraperlo dins el mateix centre penitenciari, la deficient alimentació dels presos, la delació entre els mateixos reclusos i el paper de l'Església com a legitimadora del càstig envers els vençuts.
Francisco Gros –testimoni directe dels fets- ho expressa amb una prosa elaborada i plena de reflexions carregades d'ironia i desencís.
S'hi publiquen també alguns documents i imatges procedents del fons familiar Gros-Franco, l'Arxiu Comarcal del Bages, el Tribunal Militar Territorial Tercer i l'Arxiu Nacional de Catalunya.
[despiece]Fitxa:
- Web: www.memoria.cat/gros
- Autor del web: Josep Alert
- Recerca documental: Conxita Parcerisas
- Publicació: abril de 2014
[/despiece]
[noticiadiari]9/90794[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90821[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90840[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90854[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90871[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90889[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90916[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90948[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90977[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/90999[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91015[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91031[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91055[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91078[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91101[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91130[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91156[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91163[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91175[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91197[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91222[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91241[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91265[/noticiadiari]
[noticiadiari]9/91283[/noticiadiari]
Memòries de la presó de Manresa. El testimoni de Francisco Gros
Societat
Memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, actualment ja acull més de 60 webs, que anem recordant dia a dia en la tasca de recuperació de la memòria històrica
ARA A PORTADA
-
Successos Detinguda una menor al Bages per la seva presumpta relació amb els saquejos de Barcelona Pere Fontanals
-
Societat Manresa amplia la il·luminació de Nadal a 54 carrers i estrenarà un arbre de 21 metres Pere Fontanals
-
Política Manresa i Lleida comparteixen estratègies per impulsar el turisme i transformar els centres històrics Pere Fontanals
-
-
Publicat el
31 de maig de 2020 a
les 13:19
Actualitzat el
31 de maig de 2020 a les
13:24
Et pot interessar
-
Societat
Sant Fruitós uneix joves i gent gran al voltant de la cuina amb el projecte «Fogons intergeneracionals»
-
Societat
Manresa enderrocarà dues naus abandonades de la carretera de Vic per risc d'esfondrament
-
Societat
El Bages reuneix 28 joves de Catalunya, Bretanya i el País Basc per compartir llengües
-
Societat
La castanyada de Kin Remei aplega unes setanta persones al barri del Vic-Remei de Manresa
-
Societat
Xarxa7 presenta a Manresa un estudi sobre les pèrdues econòmiques de no desdoblar la C-55
-
Societat
El Gastrorecup porta a Joviat una proposta gastronòmica basada en aliments recuperats
