
Més de 200 persones han respost a la crida feta per la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Bages i s'han concentrat aquest dimarts davant de la seu del Servei Català de la Salut de Manresa sota el lema 'Mou-te contra les retallades en sanitat! A tu també t'afecta!'. Un dels membres de la Plataforma, Enric Martí, ha explicat que l'objectiu de la concentració és "denunciar les retallades sanitàries que s'estan fent a la comarca i evitar que es materialitzi l'ERO d'Althaia que podria afectar 149 treballadors". A banda, consideren "bàsic" que es restableixin els serveis d'urgències nocturnes i de caps de setmana als CAP de Cardona i Navàs. La Plataforma participarà en el proper Ple municipal.
La Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Bages ha explicat que la concentració s'ha fet davant de les "nombroses" retallades en matèria de sanitat que s'estan duent a terme a la comarca del Bages i per la "manca de lideratge" de l'Ajuntament de Manresa. Un dels membres de la Plataforma, Enric Martí, ha assegurat que "ens hagués agradat que l'alcalde s'hagués posicionat al costat dels usuaris i dels treballadors, però no ha estat així".
Martí ha explicat que la Plataforma exigeix la recuperació del servei d'urgències nocturnes als CAP de Navàs i Cardona perquè, segons diu, els ambulatoris de Súria i Sallent han demostrat no tenir prou capacitat de resposta.
A més, la Plataforma considera que la supressió dels dos serveis als ambulatoris vulnera els criteris de justícia i igualtat dels ciutadans del territori, atès que dificulta el seu accés als serveis sanitaris. En el cas concret de Cardona, Martí ha posat de manifest que la població de la zona és notablement més envellida que en altres territoris i la zona compta amb més de 400 masies aïllades.
"La Fundació Althaia utilitza l'ERO com a moneda de canvi"
D'altra banda, la Plataforma també ha denunciat la desaparició de 79 llits hospitalaris i diverses ambulàncies a la ciutat de Manresa i a la comarca, la reducció de personal i horaris als Centres d'Urgències d'Atenció Primària i les "pressions" que pateixen els treballadors d'Althaia amb l'amenaça de l'ERO.
Segons la Plataforma, la direcció d'Althaia "amenaça" amb un ERO que afectaria 149 dels 2000 treballadors de l'entitat si no renuncien a les pagues per objectius. En aquest sentit, Martí ha dit que Althaia utilitza l'ERO com a "moneda de canvi" perquè els treballadors renunciïn a part dels seus drets laborals.
Segons els comitès d'Althaia, l'amenaça és conseqüència del fet que l'empresa hagi de complir la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que declara inaplicable la reducció del 5% del seu sou que pateixen des del juny del 2010.
Cal recordar que el TSJC va desestimar la demanda de les patronals pel que fa a l'aplicació del descompte del 5% en tots els conceptes salarials en els centres assistencials privats. Segons la Plataforma de Defensa de la Sanitat Pública del Bages, això suposa que Althaia ha de pagar als treballadors més de 3,6 milions d'euros en sous pendents des del juny del 2010 fins a l'actualitat.
De moment, la Plataforma no descarta fer més mobilitzacions com la que aquest dimarts ha obligat a tallar el trànsit de vehicles en una de les avingudes més transitades del centre de Manresa.