
La nova edició del parc infantil de trànsit, organitzat per l'Ajuntament de Manresa amb la col·laboració de la Policia Local i en la que han participat més d'un miler d'alumnes de primària i secundària de la ciutat, s'ha tancat avui amb un acte al que han assistit el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, i la regidora de Seguretat Ciutadana, Olga Sánchez.
Els han acompanyat també el responsable de l'Oficina del Pla Català de Seguretat Viària, Xavier Almirall; el regidor de Governació i segon tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Manresa, Josep Maria Sala; responsables del programa d'educació viària de la Policia Local, representants del Montepio de Conductors i membres de l'associació Afesvial, que integra la majoria d'autoescoles que operen al territori.
El parc és una iniciativa de la regidoria de Seguretat Ciutadana i té l'objectiu de contribuir a que els infants i joves de la ciutat adquireixin hàbits de comportament cívics a la via pública i, paral·lelament, es redueixin els accidents de trànsit.
Durant aquest curs 2011-2012, han participat en les activitats del parc més d'un miler de nois i noies de 8 a 16 anys. Concretament, 567 alumnes de 3er i 5è de primaria han utilitzat el parc infantil de trànsit; i 575 estudiants de 3er i 4rt d'ESO han assistit a les xerrades. Un total de setze centres escolars de la ciutat han seguit aquest programa d'educació viària.
El parc es va iniciar el 27 de març passat i s'ha tancat avui amb la visita d'una classe de 5è de primària de l'Escola Joviat, el darrer grup d'escolars que participa en aquest programa.
Amb l'objectiu de disposar d'unes instal·lacions fixes, una de les principals novetats d'enguany han estat la inauguració d'un nou circuit del parc de trànsit, ubicat a la zona dels Tovots, en uns terrenys cedits per l'associació d'autoescoles Afesvial.
Les sessions educatives s'han dividit en una part teòrica i una altra de pràctica. En la primera part, els alumnes de 3er han vist un audiovisual per, a partir d'aquí, aclarir dubtes. Els alumnes de 5è han contestat un test per després posar a debat els diferents temes que han anat sorgint. En els dos casos, la part pràctica consisteix en un circuit en bicicleta per tal que els alumnes coneguin la senyalització de trànsit.
Totes les activitats van a càrrec d'agents de la Policia Local de Manresa especialitzats en educació vial com a directors de parcs infantils de trànsit (PIT).
50 anys de parc
Ara fa més de 50 anys, a la dècada del 1960, es va crear per primera vegada a Manresa un parc infantil de trànsit situat al terrat de l'edifici de Cal Jorba. En aquest parc, agents de la Policia Local donaven classes als petits de com circular pels carrers de la ciutat respectant normes i senyals. Des de llavors, aquest servei ha anat tenint continuïtat, però s'ha anat instal·lant a indrets diferents de la ciutat amb el suport d'entitats diverses i la col·laboració continuada del Montepio de Conductors.
Objectius pedagògics del Parc Infantil de Trànsit
Els objectius pedagògics del Parc Infantil de Trànsit es poden dividir en dos grups:
-
Generals:
- Reconèixer la persona com a factor que participa en el món del trànsit.
- Informar els usuaris del Parc Infantil de Trànsit de totes les qüestions de seguretat vial.
- Completar i ampliar tots els coneixements en aquesta matèria que han rebut els escolars, independentment de l'origen de les mateixes.
- Fomentar els hàbits d'observació, prudència i respecte.
- Facilitar els medis pràctics necessaris per entendre, integrar conductes adequades i segures .
- Fomentar en els escolars la participació en activitats relacionades amb educació i seguretat vial.
-
Específics:
- Reflexionar sobre la necessitat de les normes i senyals de trànsit.
- Presentar la figura de la Policia Local i d'altres agents de l'autoritat, com un més dels elements del trànsit i familiaritzar-se amb les normes i senyals.
- Familiaritzar-se amb el lèxic propi de l'activitat, fomentant l'ús de termes apropiats: estacionament, parada, semàfor, etc.
- Conèixer i ordenar els elements de trànsit: senyals lluminoses, marques vials, senyals verticals, per formes i colors, per tal que els nens realitzin una associació de conceptes de: obligació, prohibició, perill, etc.
- Respectar les senyals i normes.
- Insistir en qüestions com les preferències de pas, detencions, velocitat, etc.
- Promoure actituds d'un bon comportament ciutadà.