L'advocat sallentí Xavier Sitjes i Molins ha mort aquest diumenge a l'edat de 99 anys, segons ha informat Òmnium Bages-Moianès en una nota cap a qui va ser un dels fundadors de la seva delegació comarcal fa 49 anys en plena dictadura franquista.
Per la seva llarga trajectòria cívica i professional, el jurat del Premi Bages de Cultura va atorgar-li el guardó en la quarta edició (1986). A la seva militància activa a Unió Democràtica de Catalunya i a l'Assemblea Democràtica del Bages, de la que fou fundador, en els durs anys seixanta del segle passat, cal afegir-hi la seva tasca continuada en favor de l'ús de la llengua catalana en l'àmbit de la justícia, des de la Comissió de Normalització Lingüística del Consell dels Col·legis d'Advocats de Catalunya. El 2012 va rebre la Medalla de la Ciutat de Manresa al Mèrit Cultural.
Com a historiador, els seus estudis sobre el preromànic i el romànic de la Catalunya central conformen un extens treball documental, recollit en revistes com ara Bages, Dovella, Ausa o L'Erol, i en una dotzena de llibres i monografies: Sant Benet de Bages. Estudi arqueològic (1973 i 1975), Les esglésies pre-romàniques de Bages, Berguedà i Cardener (1977), Esglésies romàniques de Bages, Berguedà i Cardener (1986), Els ponts medievals del Bages (1988), L'art funerari medieval a la conca alta del Llobregat (1994), El barroc al Bages. Noves dades per al seu estudi (1997), L'argenteria i l'orfebreria al Bages (s. X-XVIII) (2001), L'enginyeria militar vuitcentista al Bages (2007), Arquitectura civil medieval al Bages (2010) i Els castells i les torres medievals del Bages (2014). I les monografies: El castell de Balsareny (1986) i El claustre romànic de la Seu (2000).
- Memòria.cat va dedicar-li un apartat
Mor l'advocat sallentí Xavier Sitjes i Molins
Va ser fundador d'Òmnium Bages, de l'Assemblea del Bages i va destacar, també, en la seva faceta d'activista polític i d'historiador
ARA A PORTADA
-
Ramon Bacardit denuncia per delicte d'odi els cartells apareguts durant la Fira de l'Aixada Pere Fontanals
-
Apareix el jove desaparegut al Santuari del Far: ha estat voltant sol més d'una setmana Marc Orts i Cussó
-
-
La 146a trobada d'Aturem les Guerres a Manresa centra el debat en el conflicte a l'Iran Pere Fontanals
-
Publicat el
25 de gener de 2021 a
les 12:57
Actualitzat el
25 de gener de 2021 a les
13:29
Et pot interessar
-
Societat
Súria enceta els actes del 8-M amb el teatre-fòrum «Àvies segle XXI»
-
Societat
La Residència de Navarcles modernitza els seus espais amb una inversió de 500.000 euros
-
Societat L'Ajuntament de Manresa s'il·luminarà de vermell per commemorar el Dia Mundial de l'Audició
-
Societat
Treballs de millora del paviment al carrer Canyelles, dimarts
-
Societat
El parc de Sant Llorenç del Munt i l'Obac incorpora tecnologia per compatibilitzar escalada i biodiversitat
-
Societat
L'Ajuntament de Manresa allarga fins divendres l'estada de la família Ungureanu a l'Alberg
