El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha admès aquest divendres que “algun dia, potser, cap la possibilitat que el Govern decideixi posar un peatge a l'Eix Transversal per camions de llarg recorregut”. Nadal ha volgut deixar clar que sobre aquest assumpte “no hi ha cap decisió presa”, però ha obert la possibilitat a posar un peatge per aquests camions “que vulguin fer servir l'Eix Transversal com una drecera per anar a l'Aragó o al centre d'Espanya sense fer servir els altres corredors que ja existeixen”. Ha apuntat que “és una possibilitat que existia en el plec”.
Nadal també ha declarat que les obres del desdoblament de l'Eix Transversal es reprendran al setembre.
En una entrevista a TV3, Nadal ha afirmat que “es reprendran les obres de l'Eix Transversal que van començar fa un any i mig”, tot i que ha recalcat que ja van començar i acabar l'enllaç de Joncadella a Manresa i van començar les primeres ocupacions de terrenys i les primeres desviacions de serveis avançats. El conseller ha destacat que “ara al setembre es reprendrà amb més ritme perquè l'empresa concessionària ha volgut prendre temps per veure els projectes, ajustar-los al pressupost que té i la concessió que li varem atorgar i veure l'evolució que fa el finançament i el preu del diner per assegurar-se un finançament a llarg termini aquesta concessió amb peatge a l'ombra, que el Govern va fer fa un cert temps”.
En qualsevol cas, el conseller ha ressaltat que el Govern “està fermament decidit a que aquesta obra es faci i es faci bé”. “Aquest setembre Cedinsa té el compromís de començar a fons amb una obra que tots consideren imprescindible”, ha remarcat.
Les obres de l'Eix Transversal varen ser adjudicades el 2007 i una part havia de funcionar el 2010 per ser finalitzada el 2011. “Alguna cosa es podrà complir al voltant de la ciutat de Vic”, ha dit. Preguntat per com Catalunya es podria prendre aquests 20 mesos de retard, el conseller ha volgut matisar que “és un retard inexacte perquè des de que es fa la concessió ha de passar un any per redactar els projectes”.
Discrepàncies amb la concessionària
“Ningú podia pensar quan es va adjudicar l'any 2007 que començaria de seguida, ja que primer calia redactar els projectes, després aprovar-los i validar-los i després calia veure si el resultat del projecte s'ajustava en pressupost al preu de la concessió atorgada”, ha dit el conseller. “Quan no s'ajusta -ha explicat- cal fer el reequilibri de la concessió i un dels entrebancs de l'obra és el suposat reequilibri reclamat per la concessionària, mentre nosaltres hem dit que s'ajusti l'obra al pressupost que tenen”. “Aquesta discrepància ha produït uns mesos d'endarreriment no incompatibles amb el fet que una part petita molt important, per desfer un nus a l'entorn de la ciutat de Manresa, que és l'enllaç de Joncadella, estigui ja fet, acabat i funcionant”, ha destacat.
Preguntat per si cabia la possibilitat que en algun moment la via de l'Eix Transversal tingués algun peatge, ha manifestat que “algun dia, potser, cap la possibilitat que el Govern decideixi posar un peatge a l'Eix Transversal per camions de llarg recorregut, que vulguin fer servir l'Eix com una drecera per anar a l'Aragó o al centre d'Espanya sense fer servir els altres corredors que ja existeixen”.