La nova actualització de la segona edició en línia del Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC2) incorpora quinze articles nous i prop de dues-centes modificacions, moltes de les quals són conseqüència de la inclusió al diccionari de novetats de la Gramàtica de la llengua catalana, publicada per l'IEC el 2016.
Els substantius "bitcoin", "enya", "nano" i les interjeccions "fet" i "entesos" són alguns dels articles nous aprovats per la Secció Filològica i afegits ja a la versió en línia. També s'hi han inclòs "cassolada" com a protesta col·lectiva en la qual es fa soroll amb cassoles i la modificació de la definició de la subentrada "el bell sexe" o "el sexe dèbil" per indicar que són expressions "en recessió" i que "sovint s'usen amb valor discriminatori".
Hi ha altres accepcions que s’han afegit al DIEC2 i que corresponen a usos vius. És el cas del sentit "mosaic fet amb trossos de ceràmica trencada" del substantiu trencadís; el valor d’interjecció dels mots "enhorabona" i "ànsia"; el sentit "venir sobtadament un desig" del verb "agafar" (que remet a l'accepció 18 de "donar"). També s’han afegit al DIEC2 un locucions d’ús freqüent, com "color de gos com fuig", "amb comptagotes", "estar d’algú", "només faltaria" i "fer curt".
Finalment, són destacables les noves accepcions dels articles "falcó" i "falconer –a", relatives a la manifestació de cultura tradicional i popular dels falcons, que havien estat reclamades per les entitats Federació de Colles de Falcons de Catalunya i Canal Falcó.net.
«Nano», «bitcoin», «enya» i «cassolada», alguns dels mots que incorpora l'Institut d'Estudis Catalans
El diccionari normatiu de l'IEC en línia modifica també la definició d'"el bell sexe" o "el sexe dèbil"
ARA A PORTADA
Publicat el 05 de juny de 2019 a les 18:45
Et pot interessar
-
Societat
La caiguda d'un pi a la via a Viladecavalls obliga a tallar l'R4 entre Manresa i Terrassa
-
Societat
Treballs d'Aigües de Manresa a la plaça Onze de Setembre
-
Societat
El tradicional esmorzar entre entitats i Ajuntament de Sant Fruitós reconeix cinc associacions
-
Societat
El Patronat de la FUB aprova un pressupost que consolida l'aportació del Govern
-
Societat
L'Institut Lacetània obre aquest dissabte les portes als futurs alumnes d'ESO
-
Societat
Tall de trànsit a l'accés del camí del Suanya, a partir de dijous
